ترید و ماینینگ

مفاهیم کاربردی و اصطلاحات ترید ارزهای دیجیتال

معامله و ترید هم مثل هر مبحث تخصصی دیگری اصطلاحات و مفاهیمی دارد که یاد گرفتن آن ها به شما کمک می کند بتوانید بهتر و با دانش بیشتری در این زمینه فعالیت کنید. در این مقاله قصد داریم ذهنتان را با اصطلاحات ترید آشنا کنیم.

اگر تازه کار هستید و راجع به معامله و ترید ارزهای دیجیتال چیزی نمی دانید خواندن این دو مقاله برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

چه کسی می تواند معامله یا ترید انجام دهد؟

مفاهیم پایه و انواع ترید (Trade) ارزهای دیجیتال

ابتدا مفاهیمی را بررسی می کنیم که شما هنگام انجام معامله در یک صرافی ارزهای دیجیتال با آن ها مواجه خواهید شد و سپس به اصطلاحات ترید تخصصی تر می پردازیم.

صرافی ارزهای دیجیتال

صرافی های ارزهای دیجیتال وب سایت هایی هستند که شما می توانید در آنها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. در واقع تریدر در صرافی ها معاملات خود را انجام می دهد. با مشهورتر شدن ارزهای دیجیتال صرافی ها هم روز به روز در حال افزایش هستند، هم اکنون بهترین و بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال در دنیا، صرافی بایننس است.

آلت کوین Altcoin

اولین رمزارزی که به دنیا معرفی شد بیت کوین بود. بعد از آن می توان گفت تمام رمزارزها نشأت گرفته از بیت کوین بودند. به همین دلیل به همه ی کرپتوکارنسی ها به غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می شود.

فیات Fiat

در دنیای رمزارزها به ارزهای دولتی مثل ریال، دلار و سایر ارزها که به صورت قانونی توسط دولت ها منتشر می شوند، فیات گفته می شود.

قیمت بیت کوین Bitcoin Price

از آنجایی که نهاد خاصی برای تعیین قیمت بیت کوین وجود ندارد، در هر پلتفرم معاملاتی آخرین قیمتی که بیت کوین، در آن معامله شده است نمایش داده می شود. برخی از پلتفرم ها نیز این قیمت را با عنوان بیشترین قیمت و کمترین قیمت در 24 ساعت گذشته نمایش می دهند.

لیست سفارش The Order Books

لیست سفارش ها در محلی با نام order book ذخیره می شوند. سفارش های خرید با نام Bid و سفارش های فروش با نام Ask نمایش داده می شوند. تریدر قیمت پیشنهادی خود را برای خرید در قسمت بید و قیمت پیشنهادی خود برای فروش را در قسمت اسک وارد می نماید.

حجم معاملات Volume

تعداد معاملاتی که در 24 ساعت گذشته در پلتفرم انجام شده اند را به عنوان حجم معاملات می شناسیم. وقتی حجم معاملات در یک بازه زمانی زیاد باشد، یعنی یک روند مهم در جریان است. بر خلاف آن زمانی که بازار روند ضعیفی داشته باشد، حجم معاملات نیز پایین است. معمولا حجم معاملات به تریدرها کمک می کند که بتوانند تغییرات روند بازار را بهتر تحلیل کنند.

در ادامه با اصطلاحات ترید در انواع سفارش ها آشنا خواهید شد.

سفارش آنی Market Order

زمانی که تریدر برای تعدادی ارز دیجیتال سفارش آنی خرید ثبت می کند، صرافی به صورت خودکار از بین سفارشات فروش آنهایی که کمترین قیمت را دارند برایش خریداری می نماید. همچنین وقتی سفارش فروش آنی ثبت شود صرافی در بین سفارشات خرید همان تعداد رمزارز را به بالاترین قیمت های پیشنهادی می فروشد. در این حالت چون بالاترین و پایین ترین قیمت های پیشنهادی توسط سایر کاربران ثبت شده اند، احتمال ضرر کردن وجود دارد. زیرا ممکن است بالاتر از قیمتی که مد نظر داشتید خرید کنید یا پایین تر از قیمتی که می خواستید بفروشید.

لیمیت اوردر Limit Order

در این نوع از خرید و فروش، شما سفارش خرید یا فروش خود را با قیمت مشخصی ثبت می کنید. صرافی منتظر می ماند تا کاربر دیگری سفارشی که با شما همخوانی داشته باشد را ثبت کند.

مثلا شما می خواهید 3 عدد بیت کوین با قیمت 50 هزار دلار بخرید، کاربر دیگری سفارش فروش 2 عدد بیت کوین با قیمت 50 هزار دلار را ثبت کرده است. این میان صرافی هنوز برای تکمیل سفارش شما به 1 عدد بیت کوین دیگر با قیمت 50 هزار دلار نیاز دارد و تا این سفارش فروش ثبت نشود سفارش خرید شما تکمیل و بسته نخواهد شد. برای فروش هم دقیقا همین طور است. به همین خاطر ممکن است در لیمیت اوردر زمان انتظار شما برای تکمیل شدن معامله طولانی شود.

همین جا خوب است که با مفهوم کارمزد برای سفارش دهنده (Maker) و کارمزد برای سفارش گیرنده (Taker) نیز آشنا شوید.

تمایل صرافی این است که کاربرها و تریدرها در آن فعالیت داشته باشند و سفارش های بیشتری در صرافی در جریان باشد. پس اگر درخواست شما باعث شود که به سفارش های صرافی اضافه شود در نتیجه صرافی خوشحال تر است. مثال قبل را به خاطر بیاورید. شما می خواهید 3 عدد بیت کوین با قیمت 50 هزار دلار بخرید اما هیچکس نیست که بتواند سفارش شما را تکمیل کند به همین خاطر سفارش شما در لیست سفارش های خرید صرافی باقی می ماند. در این حالت شما سازنده یا Maker یک سفارش هستید.

حالا فرض کنید بعد از مدتی شخصی سفارش فروش 3 عدد بیت کوین با قیمت مد نظر شما را ثبت می کند، صرافی بلافاصله سفارش شما دو نفر را با یکدیگر انطباق داده و معامله انجام می شود. در واقع کاربر دوم باعث شده که سفارش شما از لیست سفارش های خرید حذف شود. در این حالت کاربر دوم بردارنده، گیرنده یا Taker سفارش است.

همانطور که گفته شد صرافی maker ها را بیشتر از Takerها دوست دارد به همین خاطر کارمزدی که تیکر پرداخت می کند بیشتر از کارمزدی است که میکر پرداخت می نماید.

سفارش استاپ لاس Stop-loss Order

در این نوع سفارش وقتی حدس می زنید که قیمت رمزارز مدنظرتان کاهش خواهد یافت، تصمیم می گیرید که آن را با کمترین ضرر بفروشید. در این حالت شما به صرافی اعلام می کنید که اگر رمزارز مورد نظر تا این حد کاهش قیمت داشت و به این قیمت رسید آن را برایتان بفروشد.در صورتی که قیمت رمزارز به آنچه شما مشخص کرده اید برسد، صرافی سفارش فروش شما را همانند لیمیت اوردر به فروش خواهد رساند.

در ادامه ی مقاله سایر اصطلاحات ترید که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و در بین تریدرها رایج هستند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

بالاترین قیمت تاریخ All-Time High(ATH): بالاترین قیمتی که یک کیرپتوکارنسی از زمان تولد تا زمان حال به خود دیده است.

پایین ترین قیمت تاریخ All-Time Low(ATL): به پایین تری قیمتی که یک رمزارز تا به امروز داشته است ATL گفته می شود.

بازار خرسی: خرس ها زمان حمله کردن به شکار خود پنجه هایشان را به سمت پایین می آورند، به همین خاطر وقتی که نمودار بازار به سمت پایین بوده و حالت نزولی داشته باشد به آن بازار خرسی گفته می شود.

بازار گاوی: موقع درگیری و شکار گاو شاخ های خود را به سمت بالا پرتاب می کند. به دلیل همین شباهت وقتی که بازار صعودی باشد به آن بازار گاوی می گویند.

ترس از جا ماندن FOMO: ترس از جا ماندن یا Fear Of Missing Out هنگامی استفاده می شود که افراد ترس از جا ماندن از به دست آوردن سود را داشته باشند. معمولا زمان هایی که بازار صعودی می شود، عده ای از افراد به خاطر همین ترس سرمایه گذاری و خرید انجام می دهند. در مواقعی که خرید به دلایل احساسی و روانی اتفاق می افتد از واژه FOMO استفاده می شود.

ترس، عدم اطمینان و تردید FUD: برعکس فومو زمانی که بازار نزولی می شود، عده ای به خاطر Fear, Uncertainly and Doubt یا همان تردید و ترس از ضرر کردن، اقدام به فروش دارایی های خود میکنند. به این اقدام احساس نیز FUD می گوییم.

هادل HODL: این کلمه که اولین بار به صورت اتفاقی و ناصحیح نوشته شد در واقع همان کلمه HOLD است. زمانی که تریدر قصد دارد رمزارزی را برای مدت زمان طولانی نگه داشته، سرمایه گذاری می کند و قصد فروش آن را ندارد، از واژه هادل استفاده می کنیم.

 

اصطلاحات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا