مقالاتاخبارترید و ماینینگ

قیمت بیت کوین به ۳۸٬۵۰۰ دلار افت کرد؛ در این هفته چه چیزی در انتظار بیت کوین است؟

قیمت بیت کوین در اوایل روز جمعه کاهش یافت و به زیر ۳۸٬۵۰۰ دلار رسید. به نظر می‌رسد که BTC ماه آوریل را با ۱۲٪ ضرر به پایان برساند. افت بازارهای سهام و اخبار پیش رو از جلسه هفته آینده فدرال رزرو بازار بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش کوین دسک، بیت کوین (BTC) طی روز معاملاتی نیویورک و همراه با افت ارزش سهام، از اوج قیمت خود در ۴۰٬۲۰۰ دلار کاهش یافت و طی روز جمعه در مقاطعی به ۳۸٬۱۰۰ دلار نیز نزدیک شد. اکثر آلت کوین‌ها در روز جمعه عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با بیت کوین داشتند که نشان دهنده کاهش تمایل معامله‌گران به ریسک است. به عنوان مثال، قیمت اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته ۵٪ کاهش یافت، در حالی‌که در مدت مشابه قیمت بیت کوین حدود ۴٪ و قیمت AVAX حدود ۶٪ کاهش را تجربه کردند.

شاخص S&P 500 نیز در روز جمعه کاهش یافت و مسیر خود برای رقم زدن «بدترین شروع سال»، از ۱۹۴۲ تا ۲۰۲۲ را ادامه می‌دهد. با این حال قیمت طلا در ۲۴ ساعت گذشته افزایش یافت و ۶٪ رشد در شش ماه گذشته را حفظ کرد.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا امروز BTC عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با S&P 500 و طلا داشته است، اما بازده آن اندکی بهتر از اوراق قرضه بلندمدت خزانه‌داری بوده است که در نمودار زیر نشان داده شده است. روایت غالب سال جاری، به‌خاطر شرایط اقتصاد کلان و تنش‌های ژئوپولتیک، دوری از دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین و سهام بوده است. با افزایش نرخ بهره، بازده اوراق قرضه کاهش نیز می‌یابد. از طرف دیگر، طلا و سایر کالاها معمولا با افزایش تورم عملکرد بهتری دارند.

مقایسه بازده بیت کوین، شاخص S&P 500، طلا و اوراق قرضه از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا امروز :

قیمت ‌BTC طی سال گذشته تلاطم زیادی داشته است و نقطه میانی آن در ۴۰٬۰۰۰ دلار بوده است. با این حال علی‌رغم بازده منفی از ابتدای ۲۰۲۲ تا به امروز، این رمزارز در حال حاضر ۱۶٪ از پایین‌ترین سطح خود در ۲۴ ژانویه (۴ بهمن ۱۴۰۰) در حدود ۳۳٬۰۰۰ دلار، بالاتر است. اما این حد از بازیابی ارزش در شاخص S&P 500 مشاهده نمی‌شود.

آیا افزایش نرخ بهره دلیل افت قیمت بیت کوین است؟

احتمال دارد که فدرال رزرو در هفته آینده نرخ بهره را ۵۰ واحد (۰.۵٪) افزایش دهد و سرعت اجرای سیاست‌های انقباض پولی را که با ۰.۲۵٪ افزایش نرخ بهره آغاز شد، بیشتر کند. همچنین انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده روند کاهش ترازنامه ۹ تریلیون دلاری خود را در هفته آینده آغاز کند. ترازنامه بانک مرکزی ایالات متحده به لطف چاپ پول در دوره کرونا طی دو سال بیش از دو برابر شده است. تشدید این سیاست‌های انقباضی اثر منفی شدیدی بر دارایی‌های پر ریسک مانند بیت کوین دارد.

قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال رزرو نشان داد که افزایش ۰.۵٪ برای نرخ بهره درجلسه آتی فدرال رزرو در ۳-۴ می (۱۴-۱۵ اردیبهشت) تقریبا قطعی است.

با وجود اخبار صعودی رمزارزها، قیمت بیت کوین در طول ماه آوریل تحت فشار باقی ماند. شاخص Nasdaq که عمدتا معیاری برای سهام شرکت‌های فناوری است در طول این ماه ۸٪ کاهش یافت. شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر ارزهای اصلی دنبال می‌کند، به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسید.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد قسمت‌های مختلف بازار‌های مالی اثر افزایش ۰.۵٪ نرخ بهره و اعلام کاهش ترازنامه را در قیمت‌های خود در نظر گرفته‌اند. مارکوس سوتیریو (Marcus Sotiriou)، تحلیل‎‌گر گلوبال بلاک، کارگزاری دارایی دیجیتال مستقر در بریتانیا، می‌گوید:

بازار پیش از اعلام هفته گذشته جروم پاول، انتظار ۰.۵٪ افزایش نرخ بهره را داشت، بنابراین این خبر تا حد زیادی اثر خود را روی قیمت گذاشته است. این موضوع می‌تواند منجر به خرید شدید در روز نشست فدرال رزرو در ۳-۴ می (۱۴-۱۵ اردیبهشت) شود.

ماه می معمولا ماه خوبی برای بیت کوین بوده است

نمودار زیر میانگین بازده تاریخی بیت کوین را بر اساس ماه‌های مختلف سال نشان می‌دهد. بخش دوم نمودار درصد دفعاتی را نشان می‌دهد که BTC طی نه سال گذشته در هر ماه بازده مثبت داشته است.

عملکرد بیت کوین در ماه‌های مختلف (بالا)، درصد دفعاتی که هر ماه برای بیت کوین مثبت بوده است (پایین) :

از لحاظ تاریخی، بیت کوین در ماه می به طور متوسط ۱۷٪ بازده داشته است و در مجموع ماه می (اردیبهشت) ماه خوبی برای BTC بوده است. با این حال، عملکرد تاریخی تضمینی برای عملکرد آینده نیستند. برای مثال، شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که دوره‌ای از ثبات پیش رو داریم، حال با در نظر گرفتن عملکرد معمولا مثبت در ماه می شاید روند حرکت قیمت با ثبات و اندکی مثبت باشد. در ضمن احساسات در میان معامله‌گران بازار مشتقات رمزارزها جهت مشخصی را نشان نمی‌دهد.

علت ریزش قیمت بیت کوین چیست؟

احتمال دارد که فدرال رزرو در جلسه خود در ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت نرخ بهره را ۰.۵٪ افزایش دهد و سرعت اجرای سیاست‌های انقباضی را بیشتر کند. همچنین انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده روند کاهش ترازنامه ۹ تریلیون دلاری خود را در هفته آینده آغاز کند. این انتظارات بر تمام بازارها اثر منفی گذاشته است.

ماه آینده برای بیت کوین چگونه خواهد بود؟

ماه می (اردیبهشت) معمولا ماه خوبی برای BTC بوده است. با این حال، عملکرد تاریخی تضمینی برای عملکرد آینده نیستند. شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که دوره‌ای از ثبات پیش رو داریم.

افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث کاهش قیمت بیت کوین شود؟

ممکن است؛ اما همانطور که در گذشته مشخص شد، اعمال این سیاست‌ها توسط بانک مرکزی آمریکا می‌تواند باعث نوسانات قیمت در بازارهای مالی شود، اما چون سرمایه‌گذاران از قبل با این اقدامات آشنایی دارند، می‌توان گفت که اثر این تغییرات تا حد زیادی پیش از اعمال آنها در بازارها جذب شده است. با این حال در تاریخ‌‌های مهم می‌توان انتظار نوسان قیمت داشت.

 

منبع : کوین دسک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا