مقالاتترید و ماینینگرمزارز

شبکه کوزاما Kusama و توکن KSM

مقدمه

شبکه Kusama شبکه‌ای چند زنجیره‌ای و مقیاس‌پذیر جهت انجام نوآوری و ابتکارات است. توسعه‌دهندگان بلاک چین با استفاده از این شبکه می‌توانند مقیاس‌پذیری و تعامل بی‌نظیری را ایجاد کنند. شبکه Kusama با استفاده از Substrate و تقریبا با همان کد مبنای پولکادات ساخته شده است. Kusama در واقع شکل اولیه و بازبینی نشده Polkadot است و برای آزمایش‌های Polkadot مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رابطه بین جامعه و فناوری روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و امروزه می‌بینیم که تمرکز بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. شبکه Kusama در صدد تغییر این وضعیت است و می‌خواهد عدم تمرکز را به معنی واقعی کلمه تحقق بخشد. Kusama پلتفرمی برای افراد خواهان تغییر است و سعی دارد وضعیت موجود را تغییر دهد و کنترل را به دستان این افراد باز گرداند.

شبکه Kusama

Kusama شبکه‌ای مقیاس‌پذیر از بلاک چین‌های تخصصی است که با استفاده از Substrate ساخته شده است و همان طور که گفته شد، تقریبا از همان کد مبنای Polkadot در آن استفاده شده است. این پلتفرم بستری برای تیم‌هایی است که به نوآوری در Kusama علاقه دارند و یا می‌خواهند به ارتقا و پیشرفت Polkadot کمک کنند.

Kusama در سال ۲۰۱۹ توسط گاوین وود (Gavin Wood) بنیان‌گذاری شد. گاوین وود بنیان‌گذار Polkadot و یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است. او قبلا مدیر ارشد فناوری اتریوم بوده است. شبکه Kusama به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بلاک چین سفارشی خود را ایجاد کنند. Kusama محیطی چابک و انعطاف‌پذیر را فراهم کرده است که فرآیند مدیریت و ارتقا را خیلی سریع برای توسعه‌دهنده‌ها ممکن می‌کند و موجب رشد و پیشرفت می‌شود.

Kusama محیطی ایده‌آل برای استارتاپ‌های  جوان است و این استارتاپ‌ها با استفاده از آن می‌توانند ساختار‌های داده بلاک چین مانندی به نام پاراچین (Parachain) ایجاد کنند. شبکه Kusama از جدید‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کند و این فناوری‌ها قبل از پیاده‌سازی در Polkadot، ابتدا در محیط Kusama آزمایش می‌شوند.

Kusama توسط جامعه کاربران خود هدایت می‌شود و هر گونه پیشنهادی در آن به رای گذاشته می‌شود. افراد این جامعه به تکامل این شبکه کمک می‌کنند و شکلی زیبا از دموکراسی در این جامعه نمایان است. افراد این جامعه از پشتیبانی برند معروف Polkadot برخوردارند و این امتیاز مهمی است.

مدیریت در شبکه Kusama چگونه انجام می‌شود؟

نقطه شروع مدیریت در این شبکه، زمانی است که پیشنهادی عمومی یا اضطراری از جانب کمیته فنی داده می‌شود و این پیشنهاد باعث تغییر در پروتکل  شبکه می‌شود. چیزی که در مدیریت Kusama بسیار جالب توجه است، مسئله رفراندوم است که در آن، دارندگان توکن KSM به رای‌گیری در مورد تغییرات زنجیره می‌پردازند. این رفراندوم‌ها در مورد پیشنهاد‌هایی هستند که می‌خواهند تغییراتی عینی در زنجیره ایجاد کنند.

پیشنهاد‌هایی که طرفداران زیادی داشته باشد و افراد زیادی از آن پشتیبانی کنند، به رفراندوم گذاشته می‌شوند. هر دوره راه‌اندازی در این شبکه معادل ۲۸ روز است و پیشنهاد‌هایی که در این دوره بیشترین طرفدار را داشته باشند، وارد مرحله رفراندوم و رای‌گیری می‌شوند. زمانی که رفراندوم انجام می‌شود، همه افراد دارای توکن KSM می‌توانند در آن شرکت کنند و به پیشنهاد مربوطه رای مثبت یامنفی دهند. ۳۰ روز بعد از به پایان رسیدن رفراندوم، نتیجه تصویب خواهد شد.

شورای پیشنهاد در این میان دارای نقش مهمی است و در صورتی پیشنهاد این شورا به رفراندوم گذاشته می‌شود که توسط اکثریت اعضا تایید شود. در صورتی که پیشنهادی توسط اکثریت اعضای شورا تایید نشود، آن پیشنهاد هرگز به رفراندوم گذاشته نخواهد شد. این توضیحاتی مختصر در مورد نحوه مدیریت در شبکه Kusama بود و همان طور که می‌بینید این مدل مدیریتی بسیار جالب است و دموکراسی را تا حدود زیادی محقق می‌کنند.

توکن KSM

توکن KSM، توکن بومی شبکه Kusama است. افرادی که در عرضه اولیه سکه Polkadot دارای توکن DOT بوده‌اند، می‌توانند به همان مقدار توکن KSM را از شبکه Kusama مطالبه کنند. شبکه Kusama به این ترتیب در راستای جامعه DOT و دارندگان این توکن قرار می‌گیرد و همگام با آن عملکرد خواهد داشت. بیشتر معاملات این توکن در حال حاضر در بایننس (Binance) انجام می‌گیرد. به منظور بررسی آدرس‌ها و تراکنش‌های KSM، می‌توان از اکسپلورر‌هایی مانند Polkascan.io یا Kusama.subscan.io استفاده کرد. این توکن کاربرد‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به اعتبارسنجی شبکه، کاندید کردن اعتبارسنج‌ها و رای‌گیری در رفراندوم‌ها اشاره کرد.

مکانیسم اجماع شبکه Kusama

اجماع در شبکه Kusama ابتدا حالتی متمرکز داشت که در این مرحله، نود‌های (node) اعتبارسنج مستقیما توسط بنیاد اینترنت نسل سوم مدیریت می‌شدند. بعد از این مرحله، نوعی مدیریت ابتدایی به Kusama داده شد و یک شبکه غیر متمرکز با الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) پدید آمد. بعدا این مکانیسم (mechanism) اجماع بیشتر توسعه پیدا کرد و گواه اثبات سهام کاندید شده (NPoS) شکل گرفت.

این مکانیسم به این شیوه است که دارندگان توکن KSM می‌توانند ۱۶ اعتبارسنج مختلف را کاندید کنند. هر یک از این اعتبارسنج‌ها مقداری KSM را به عنوان پاداش دریافت می‌کند، البته مقدار این پاداش بستگی به رتبه آنها ندارد. و در نهایت، پاداش‌ها به تناسب در بین نامزد‌ها توزیع خواهد شد.

مقایسه Kusama و Polkadot

اولین تفاوت فنی اصلی بین شبکه Kusama و Polkadot در این است که Kusama دارای پارامتر‌های مدیریتی تعدیل‌یافته‌ای است که اجازه ارتقا‌های سریع‌تر را می‌دهد. این بدین معنی نیست که خود بلاک چین Kusama سریع‌تر است، بلکه به این معنی است که مدت زمان کوتاه‌تری بین رویداد‌های مدیریتی و تصویب ارتقا‌ها و بهبودی‌ها موجود است.

توسعه‌دهنده‌ها راحت‌تر می‌توانند وارد شبکه Kusama شوند و موانع کمتری برای آنها موجود است. Kusama برای اعتبارسنج‌ها هم مفید‌تر است زیرا موقعیتی برای اصلاح زیرساخت اعتبارسنجی را برای آنها فراهم می‌آورد. اگرچه Polkadot همیشه شبکه اولیه برای توسعه برنامه‌های سازمانی خواهد بود، اما Kusama نیز مکانی برای انجام آزمایش‌های مهیج در مورد فناوری‌های نوین خواهد بود.

شبکه Kusama را می‌توان شبکه‌ای غیر متمرکز و پویا نامید که توسط اعضای جامعه خود کنترل می‌شود و این اعضا انگیزه لازم را برای فعالیت‌های خود در این شبکه دارند. Kusama شبکه‌ای برای تیم‌های جدید و تازه‌وارد می‌تواند باشد. این تیم‌ها می‌توانند اقدام به آزمایش ایده‌های خود در محیطی انعطاف‌پذیر و کم ریسک کنند. امروزه می‌بینیم که پروژه‌هایی مانند چین لینک (Chainlink) وارد فضای Kusama شده‌اند و برای انجام آزمایشات خود از این فضا استفاده می‌کنند.

Polkadot مسیری برای پروژه‌های تکامل‌یافته‌تر است و این پروژه‌ها می‌توانند از این فضا نهایت استفاده را ببرند. اما همان طور که گفته شد، Kusama مسیری برای ایده‌های جدید و نوآوری است و پروژه‌های جاه‌طلبانه می‌توانند از آن بهره بگیرند. Kusama دارای جامعه‌ای از هواداران مشتاق است و برخی از این هواداران به قدری عاشق این جامعه هستند که لوگوی Kusama را خال‌کوبی کرده‌اند.

خزانه Kusama

خزانه اساسا مجوعه‌ای توکن است که از طریق کارمزد تراکنش‌ها و اموری مانند مجازات‌های استیکینگ (staking) و غیره جمع‌آوری می‌شود. این مجموعه توکن توسط شورای شبکه Kusama مدیریت می‌شود و برای فرآیند‌های توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توکن‌ها در هر دوره باید خرج شوند و به همین خاطر، مکانیسم‌هایی برای ایجاد انگیزه و خرج کردن همه توکن‌ها ایجاد شده است. اگر این توکن‌ها در خلال دوره مورد نظر خرج نشوند و در اختیار امور مربوط به رشد و توسعه در این فضا قرار نگیرند، سوزانده خواهند شد.

البته تا به حال، استفاده از خزانه به صورت مرتب انجام نشده است و شک و تردید‌هایی پیرامون آن موجود بوده است. ساز و کار پیشنهاد‌های خرج کردن این توکن‌ها هنوز چندان مشخص نبوده است و به همین علت، فعالیت‌های شایان توجه‌ای در این زمینه انجام نگرفته است. شورای Kusama قرار است در این مورد بیشتر کار کند و با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد ساز و کار‌های لازم، وضعیت را تغییر دهد.

در حال حاضر، با دو روش می‌توان اقدام به خرج کردن وجوه خزانه کرد. این دو روش عبارتند از انعام دادن و پیشنهاد‌های خرج کردن. انعام را هر کسی می‌تواند پیشنهاد دهد و این فرآیند توسط شورا پشتیبانی می‌شود. معمولا انعام در اثر کار‌هایی خلاقانه، ترجمه و تولید محتوا، بازاریابی و غیره به افراد داده می‌شود و ارزش نهایی آن هم بر اساس میانگین انعام‌های داده شده توسط همه افراد موجود در این جامعه تعیین می‌شود.

روش دیگری هم برای خرج توکن‌های خزانه موجود است و آن دادن پیشنهاد‌هایی برای خرج کردن این توکن‌هاست. این پیشنهاد‌ها باید جذاب باشند و انجام آنها ارزشی به اکوسیستم Kusama اضافه کند. این پیشنهاد‌ها توسط شورای شبکه Kusama مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که واجد شرایط باشند، تصویب می‌شوند و به آنها بودجه تعلق می‌گیرد.

البته جامعه Kusama در حال کار بر روی روش‌های جدیدی برای خرج کردن توکن‌های موجود در خزانه است و اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است. قرار است که در آینده بخش خاصی برای تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد‌های خرج کردن ایجاد شود و این وظیفه از دوش شورا برداشته شود.

اعضای جامعه Kusama می‌توانند این پیشنهاد‌ها را با واریز کردن ۵ درصد از مبلغ درخواستی و یا با واریز کردن ۲۰ توکن KSM جهت مبارزه با اسپم ، ارائه دهند. این پیشنهاد‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند توسعه زیرساخت، امنیت، فعالیت‌های بازاریابی و غیره باشند. موقعیت‌های نامحدودی در این میان موجود است و مادامی که پیشنهاد داده شده ایده‌ای بکر باشد و مشکلی اساسی را حل کند، تایید خواهد شد و بودجه به آن تعلق می‌گیرد.

نقش‌های موجود در شبکه Kusama

مشارکت در شبکه Kusama به شیوه‌های زیادی امکان‌پذیر است و نقش‌های مختلفی در این شبکه موجود هستند. نقش اولی که در این شبکه مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم، نقش سازنده است که مخصوص توسعه‌دهنده‌ها و تیم‌های توسعه است. منظور این است که این افراد با استفاده از شبکه Kusama که مکانی برای آزمایش ایده‌های جدید است، اقدام به ساخت پاراچین، اکسپلورر و چیز‌هایی مشابه می‌کنند.

از دیگر نقش‌های این شبکه می‌توان به نقش نامزد اشاره کرد که کار آن، انتخاب اعتبارسنج‌های معروف و خوب و استیکینگ KSM است. یکی دیگر از نقش‌های این فضا، جمع‌آوری‌کننده یا Collator است که تراکنش‌های پاراچین را جمع‌آوری می‌کند و مدارک انتقال وضعیت را برای اعتبارسنج‌ها فراهم می‌کند.

کار اعتبارسنج‌ها (validators) حفظ شبکه است و اعتبارسنج‌ها مسئول اضافه کردن بلاک‌های جدید هستند. اعتبارسنج‌ها با همدیگر در اجماع مشارکت می‌کنند. نقش دیگری نیز بنام بازیگران مدیریتی (governance actors) در این میان موجود است که این افراد به مشارکت در مورد نحوه تکامل Kusama، مسیر آینده و چشم‌انداز آن می‌پردازند.

توضیحاتی در مورد پاراچین و Parathread

پاراچین شکل ساده‌تری از بلاک چین است که امنیت خودش را از امنیت فراهم شده توسط زنجیره رله می‌گیرد. اعتبار پاراچین توسط اعتبارسنجان زنجیره رله تایید می‌شود. هر پاراچین به یک اسلات پاراچین نیاز دارد که توسط حراج‌های صورت گرفته کسب می‌شود.

Parathread از منظر فنی بسیار به پاراچین نزدیک است. پاراچین می‌تواند در بعضی از اوقات به Parathread تبدیل شود و عکس این قضیه نیز امکان دارد. پاراچین از طریق حراج اسلات خود را به دست می‌آورد، اما Parathread کارمزدی ثابت برای ثبت نام دارد که هزینه آن کمتر از هزینه کسب اسلات پاراچین است. اما این کارمزد تنها ثبت نام کد Parathread را تضمین می‌کند. با پیشرفت Parathread و ایجاد بلاک‌های جدید، کارمزد جدیدی ایجاد خواهد شد.

نقشه راه شبکه Kusama

در آگوست ۲۰۱۹ بود که Kusama به عنوان نسخه اولیه و بازبینی نشده Polkadot ظاهر شد. Kusama به عنوان محیطی برای آزمایش‌های Polkadot ظاهر شد.

در سپتامبر ۲۰۱۹ بود که ارتقایی در این شبکه انجام شد و این ارتقا از لحاظ فنی زنجیره جدیدی ایجاد کرد و بسیاری از عیب‌ها را برطرف کرد.

ارتقای بعدی در اکتبر ۲۰۱۹ انجام گرفت و الگوریتم گواه اثبات سهام در این ارتقا به الگوریتم گواه اثبات سهام کاندید شده تغییر یافت. این نسخه همچنین واحد انتخابات شورا را معرفی کرد که به مشارکت کنندگان اجازه انتخاب سهامداران دیگر در شورای Kusama را می‌داد.

در نوامبر ۲۰۱۹ بود که تلاش‌هایی برای تازه‌سازی سیستم مدیریتی شبکه Kusama انجام گرفت و به این ترتیب، یک سیستم مدیریتی غیر متمرکز و روی زنجیره جدید فراهم شد.

ارتقای بعدی این شبکه در ژانویه ۲۰۲۰ با شکست مواجه شد، البته Polkadot در این زمینه کمک کرد و Kusama خیلی سریع به  حالت عادی بازگشت.

تیم این پروژه

تیم Kusama متشکل از همان اعضای تشکیل دهنده تیم Polkadot است و بنیاد اینترنت نسل سوم هم کمک شایان توجه‌ای به راه‌اندازی این شبکه کرده است. همان طور که گفته شد، گاوین وود (Gavin Wood) اقدام به راه‌اندازی Kusama در سال ۲۰۱۹ کرد و این پروژه برای آزمایشات Polkadot راه‌اندازی شد. البته ناگفته نماند که شبکه Kusama چیزی بیش از یک شبکه آزمایشی است و کاربرد‌های زیادی دارد.

وضعیت حال حاضر توکن KSM

قیمت توکن KSM در تاریخ نگارش مقاله و بنا به گزارش سایت CoinMarketCap حدود 142.8 دلار آمریکا است. حجم بازار این توکن حدود 1.22 میلیارد دلار و حجم معاملات آن در 24 ساعت گذشته نیز بنا به گزارش وبسایت مذکور حدود 40 میلیون دلار بوده است. در این لحظه و بنا به گزارش CoinMarketCap، تعداد توکن‌های KSM در حال گردش برابر با 8470098 است و کل توکن‌هایی که قرار است بیرون داده شود نیز برابر با 9651217 خواهد بود. این توکن اینک در رده 69 سایت مذکور از لحاظ حجم بازار قرار دارد.

سخن پایانی

شبکه Kusama آینده درخشانی می‌تواند داشته باشد زیرا این شبکه بستری برای آزمایش ایده‌های جدید است. افراد ناشناخته و استعداد‌های گوناگون می‌توانند از امکانات و سرویس‌های این شبکه استفاده کنند و این رویدادی بسیار مهم است. البته Kusama هنوز در ابتدای راه است و باید ببینیم که آیا این شبکه می‌تواند به توسعه و رشد خود ادامه دهد یا نه.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا