ترید و ماینینگمفاهیم پایهمقالات

برخی اصطلاحات رایج در ترید رمزارزها

مقاله دوم

در مقاله اول درباره ی برخی از مفاهیم پایه ترید به شرح زیر توضیح داده شد :

  • فومو (Fomo)
  • فاد (Fud)
  • هودل (Hodl)
  • بودل (Buidl)
  • بازگشت سرمایه (Rio)
  • سقف تاریخی (Ath)
  • کف تاریخی (Ath)
  • بررسی خودتان را انجام دهید (Dyor)
  • ارزیابی بایسته (Du deligence) یا DD
  • ضد پولشویی (Aml)

اصطلاحات رایج در ترید ارزهای دیجیتال

 

در حال حاضر ارزهای دیجیتال از محبوبیت خاصی در بین سرمایه گذاران برخودار است . اگر تجربه ی سرمایه گذاری و یا انجام معاملات با ارزهای دیجیتال را داشته باشید ، شاید تا به حال با اصطلاحات رایج در این حوزه برخورد کرده باشید . شما برای درک بهتر ویژگی های ارز دیجیتال نیاز است که با این اصطلاحات آشنایی داشته باشید . هر کدام از این اصطلاحات بیانگر یک ویژگی از ارزهای دیحجیتال هستند . در واقع می توان گفت یادگیری این اصطلاحات و به کاربردن آنها می تواند شما را در تحلیل بازارهای ارز دیجیتال و انجام معاملات کمک کند .

اکنون که دنیای ارزهای دیجیتال رو به پیشرفت است ، دانستن معنای هر یک از این اصطلاحات خالی از لطف نیست . در اینجا با چند نمونه از این اصطلاحات آشنا خواهید شد .

آلت کوین (ALTCOIN) :

 

اگر شما هم تجربه ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال را داشته باشید ، شاید تا کنون نام آلت کوین به گوشتان خورده باشد . در واقع آلت کوین واژه ای است که به تمامی ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین اختصاص داده شده است . یا به عبارت دیگر می توانیم بگوییم آلت کوین ها جایگزینی برای بیت کوین محسوب می شوند . امروزه بیت کوین از محبوبیت خاصی برخوردار است ولی این موضوع دلیل نمی شود که یک کوین کامل در حوزه ی ارزهای دیجیتال باشد .

اصطلاح گاوی (Bullish)  :

 

یکی از مفاهیمی که برای توصیف روند بازار مورد استفاده قرار می گیرد ، اصطلاح گاوی است . این اصطلاح به این معنا می باشد که انتظار برای روند صعودی بازار صورت می گیرد . زمانی که از این اصطلاح استفاده می شود یعنی بازار رشد صعودی خود را طی کرده است .

اصطلاح خرسی ( Bearish ) :

 

از دیگر اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف روند نزولی بازار، اصطلاح ” خرسی یا Bearish ” می باشد . در واقع زمانی که از این اصطلاح استفاده می شود ، کاهش قیمت و یا رکود بازار را نشان می دهد.

فیات ( Fiat) :

 

ارز یا پول فیات ، از جمله ارزهایی است که توسط دولت صادر کننده ارزش گذاری می شود . واژه لاتین فیات به معنای پول بدون پشتوانه می باشد ، این به این معناست که این پول هیچگونه پشتوانه فیزیکی همانند طلا و .. ندارد.

کیف پول سرد ( Glod Storage ) :

 

یکی از ابزارهای فیزیکی مورد استفاده برای نگهداری ارزهای دیجیتال کیف پول دیجیتالی می باشد که این کیف پول ها هیچگونه اتصالی به اینترنت ندارند . به عبارت دیگر این کیف پول ذخیره سازی ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به اینترنت انجام می دهد.

فادستر ( FUDSTER ) :

 

اصطلاح فادستر در بازار ارزهای دیجیتال به فرد یا مجموعه ای اختصاص داده می شود که اقدام به پخش اخبار منفی ، ترس و شک می کنند. در بازارهای سرمایه گذاری همیشه افرادی وجود دارند که با پخش اخبار منفی بین سرمایه گذاران تردید و شک ایجاد می کنند.

فورک ( FORK ) :

 

همانطور که احتمالاً می‌دانید، اطلاعات ثبت شده در  بلاک چین قابل تغییر نیستند و وقتی یک بلاک چین فعالیت خود را آغاز می‌کند، تا زمانی که کاربران آن را بپذیرند، هیچ کس نمی‌تواند جلوی کار آن را بگیرد. در هر کدام از ارزهای دیجیتال یک سری قوانین که اصطلاحاً به آن پروتکل می‌گوییم را برنامه‌نویسان تعیین کرده‌اند و یک بلاک چین براساس همان پروتکل و قوانین تا ابد به کار خود ادامه می‌دهد.

مثلاً چند مورد از قوانین اصلی شبکه بیت کوین شامل موارد زیر است:

زمان هر بلاک ۱۰ دقیقه باشد؛

هر بلاک ۱ مگابایت ظرفیت داشته باشد؛

عرضه کل ۲۱ میلیون واحد باشد.

اما اگر کسی با قوانین بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری مخالف باشد و بخواهد نسخه دلخواه خود را با استفاده از کد بلاک چین اولیه ایجاد کند، چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ اگر در شبکه یک ارز دیجیتال، یک باگ یا رخنه امنیتی کشف شود که دارایی‌های کاربران را تهدید کند، چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟ اگر برای افزایش قابلیت‌های یک بلاک چین و پیشرفت آن نیاز به ایجاد تغییراتی در کد بلاک چین داشته باشیم چه؟

راه‌حل ساده است. به‌روزرسانی یا ایجاد بلاک چین جدید که اصطلاحاً به آن فورک می‌گویند. وقتی گروهی از برنامه‌نویسان از شرایط و قوانین یک ارز دیجیتال ناراضی باشند یا اینکه شبکه با مشکلاتی مواجه باشد که حل آن ضروری است، راه‌حلی به نام فورک پیش روی این افراد است.

فورک‌ها می‌توانند به روشی سازگار با قبل (backward-compatible) و یا ناسازگار با قبل (backward-uncompatible) در شبکه اعمال شوند. (درباره این موضوع در ادامه صحبت می‌کنیم). به‌طور خلاصه، واژه فورک یا انشعاب فقط یک اصطلاح برای زمانی است که یک نرم‌افزار یا یک پروتکل، به‌روزرسانی می‌شود. در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و بلاک چین فورک زمانی اتفاق می‌افتد که شبکه به دو بخش تقسیم شود.

بهتر است همین‌جا یک نکته گمراه‌کننده را تشریح کنیم. مفهوم فورک در علم نرم‌افزار، با مفهومی که در بلاک چین مدنظر ماست، تفاوت دارد. در علم نرم‌افزار، هر پروژه نرم‌افزاری که از کد متن-باز پروژه دیگری ایجاد شده باشد، فورک محسوب می‌شود؛ اما در دنیای بلاک چین، اصطلاح فورک را فقط در مورد پروژه‌هایی به کار می‌بریم که تغییراتی را روی یک زنجیره اعمال کرده باشند یا آن را به دو بخش تقسیم کرده باشند. طبق این تعریف، بلاک چین بیت کوین کش (که مستقیماً پروتکل بیت کوین را تغییر می‌دهد) یک فورک بیت کوین محسوب می‌شود ولی بلاک چین لایت کوین (که جدا از بلاک چین اصلی بیت کوین ساخته شده و فقط از کد منبع بیت کوین استفاده کرده) فورک بیت کوین محسوب نمی‌شود.

سافت فورک چیست؟

 

سافت فورک (soft fork) یک به‌روزرسانی در نرم‌افزار است که با نسخه‌ قدیمی سازگاری دارد یا اصطلاحاً backwards compatible است. این یعنی همه‌ شرکت‌کنندگان چه نرم‌افزار خود را آپدیت کرده و چه نکرده باشند، می‌توانند بلاک‌های جدید شبکه را دریافت کرده و اطلاعات بلاک چین را به دفترکل خود اضافه کنند. همچنین در صورتی که تغییرات ایجادشده در پروتکل به کاربران مربوط باشد، مثلاً ساختار آدرس‌های شبکه را تغییر دهد، کاربران هنوز هم می‌توانند به شیوه سابق از شبکه استفاده کرده و با آدرس‌های قدیمی خود تراکنش ارسال کنند.

هارد فورک چیست؟

 

هارد فورک (hard fork) یک به‌روزرسانی در نرم‌افزار است که با نسخه‌ قدیمی ناسازگار یا اصطلاحاً not backwards compatible است. در صورت انجام هارد فورک، تمامی شرکت‌کنندگان باید نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنند تا بتوانند در تأیید تراکنش‌ها و ثبت بلاک‌ها مشارکت کرده و همچنین بلاک‌های ارسال‌شده از سوی نود‌های آپدیت‌شده را دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا