مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال پنکیک سواپ PancakeSwap

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به معرفی یک ارز دیجیتال خوشمزه بپردازیم. اگر از طریق ارز دیجیتال پنکیک سواپ (PancakeSwap) به سود برسید، شاید لذت آن با طعم خوش پنکیک برابری کند؛ شاید هم بیشتر. اگر می‌خواهید با این ارز دیجیتال خوشمزه و توکن اختصاصی آن یعنی کیک (CAKE) آشنا شوید، با ما همراه باشید.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

حتماً تا حالا نام صرافی غیر متمرکز (DEX) را شنیده‌اید. در صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید بدون نیاز به باز کردن حساب در صرافی، معامله ارز دیجیتال خود را به صورت همتا به همتا (کاربر به کاربر) و بدون واسطه انجام دهید. در واقع، شیوه عملکرد این صرافی‌ها به صورت غیرمتمرکز است و هیچ مرجع کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد.

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک پلتفرم مبادله غیر متمرکز (صرافی غیر متمرکز) برای مبادله توکن های BEP20 در یک بلاکچین به نام اسمارت چین بایننس (Binance Smart Chain) است. این بلاکچین مخصوص صرافی بایننس است. ارز دیجیتال پنکیک سواپ از مدل بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند که در آن کاربران از طریق استخرهای نقدینگی ترید می‌کنند. این استخرها با دارایی کاربران پر می‌شوند. کاربران توکن های BEP20 خود را به استخر نقدینگی واریز می‌کنند و در ازای آن، توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی یا LP دریافت می‌کنند. کاربران در شبکه پنکیک سواپ می‌توانند از این توکن‌ها برای پرداخت بخشی از هزینه‌های معاملاتی استفاده کنند. توکن‌ های LP را توکن ‌های FLIP نیز می‌نامند.

پروتکل ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancake Swap) همچنین به کاربران امکان می‌دهد که توکن ‌های کیک (CAKE) و SYRUP را تولید کنند.

در فارمینگ، کاربران می‌توانند توکن ‌های LP را در استخرها واریز کنند و در قبال آن به کاربران توکن کیک (CAKE) پاداش داده می‌شود. کاربران می‌توانند توکن‌ های CAKE را برای دریافت SYRUP استفاده کنند. همچنین قابلیت توکن کیک به عنوان توکن‌ حاکمیتی، قابلیت و ارزش بیشتری را برای رمزارز پنکیک سواپ به همراه خواهد داشت.

تاریخچه پنکیک سواپ

پنکیک سواپ در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریورماه ۱۳۹۹) و به‌وسیله افرادی ناشناس راه‌اندازی گردید. از طرفی به‌ احتمال‌ زیاد احتمال انتخاب این نام برای این پلتفرم، علاقه بنیان‌گذاران آن به پنکیک بوده است. این در حالی است که این علت قطعی این امر نبوده و در بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز شاهد چنین نام‌گذاری‌هایی بوده‌ایم، استفاده‌ شده است.

نحوه عملکرد پنکیک سواپ

ایجاد نقدینگی

اساساً تبادل توکن ها در استخرهای نقدینگی از طریق جفت ارزها انجام می‌گیرد. درواقع کاربران قادر هستند تا بدون واسطه، نوعی از توکن را با نوع دیگری از توکن ها تبادل کنند. این در حالی است که دیگر کاربران که توکن‌های خود را در مجموعه نقدینگی سهام گذاری یا استیکینگ می‌کنند نیز صاحب سهمی از پاداش‌های حاصل از معاملات خواهند شد.

استیکینگ

صرافی پنکیک سواپ به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را اصطلاحاً در استخرهای سیروپ (Syrup Pools) استیک (Stake) یا سهام گذاری کنند. مثلاً می‌توان توکن CAKE که همان توکن بومی پنکیک سواپ است را استیک کرده و تنها با قرار دادن آن در استخر سیروپ، توکن کیک بیشتری دریافت کرد. جدا از این، می‌توان با استفاده از گزینه سهم خودکار نیز، حداقل یک مرتبه در ساعت، توکن‌های کیک خود را دوباره استیک کرد و پاداش دریافتی خود را افزایش داد.

قرعه‌ کشی

پنکیک سواپ تجربه‌هایی مشابه با شرط‌بندی را درباره افزایش یا کاهش قیمت بایننس کوین (BNB) در بازه زمانی محدود به کاربران خود ارائه می‌دهد. از طرفی بر اساس یک قرعه‌کشی در این صرافی، کاربران می‌توانند بلیط هایی را باهدف برنده شدن توکن‌های Cake خریداری کنند. در حقیقت روند قرعه‌کشی به این صورت است که هر شش ساعت یک‌بار، قرعه‌کشی انجام می‌گیرد که برنده آن صاحب نزدیک به ده توکن کیک خواهد شد.

توکن های NFT

همچنین در قسمت توکن‌های غیر مثلی (NFT) صرافی پنکیک سواپ نیز کاربران امکان برنده شدن توکن‌های ویژه‌ای را خواهند داشت. در حقیقت در صورت برنده شدن NFT یک کاربر، وی این قابلیت را خواهد داشت تا NFT خود را با ارزشی معادل به توکن‌های Cake تبدیل کند.

نقشه راه پنکیک سواپ

تیم پنکیک سواپ در مدت فعالیت خود تا به الآن اقدامات زیادی را انجام داده و در ادامه نیز قصد دارد تا موارد زیر را پیاده کرده و شبکه خود را بیش‌ازپیش گسترش دهد:

اعطا و دریافت وام (اعطای وام یا دریافت توکن‌های CAKE و درنتیجه دریافت پاداش و تخفیف

معاملات اهرم یا مارجین تریدینگ خرید توکن‌های BSC به‌وسیله اهرم درون زنجیره‌ای

استیکینگ یا سهام گذاری بلندمدت

مفهوم استخر نقدینگی (Liquidity Pool) در پنکیک سواپ

استخر نقدینگی نوعی فضای مجازی است که کاربران پنکیک سواپ با سپرده‌گذاری جفت ارزهای مدنظر خود در آن، نقدینگی موردنیاز جهت معاملات توکن‌ها را فراهم می‌سازند. در حقیقت نقدینگی یا همان لیکوئیدیتی بیانگر این است که یک دارایی را چه میزان راحت و سریع می‌توان خریدوفروش کرد.

از طرفی در این استخرها به کاربرانی که توکن‌های خود را سپرده‌گذاری کنند، تأمین‌کننده نقدینگی یا Liquidity Provider) LP) گفته می‌شود. درواقع این کاربران بخش عمده‌ای از کارمزدی که کاربران برای تبدیل دارایی‌های خود به دیگر دارایی‌ها می‌پردازند را دریافت می‌کنند. به‌طور کلی هرچه میزان نقدینگی بیشتری در استخر جمع شود، سفارشات بزرگ دارای لغزش (Slippage) کمتری خواهند بود. ازاین‌رو جذب نقدینگی موضوع بسیار مهمی در استخرهای نقدینگی است.

البته دقت کنید که با توجه به قیمت‌گذاری انجام شده به‌وسیله الگوریتم‌های ریاضی و اینکه قیمت‌ها با تغییر نسبت میان توکن‌های استخر نقدینگی بعد از معامله تعیین می‌گردند، اگر چنین نسبتی به میزان زیادی دچار تغییر شود، شاهد لغزش قیمت زیادی خواهیم بود.

مفاهیم فارمینگ و استیکینگ در پنکیک سواپ

به بیانی ساده، استیکینگ (Staking) به معنای قفل‌کردن دارایی‌های دیجیتال جهت دریافت پاداش از شبکه است. درواقع در استیکینگ، دارایی‌های کاربران در داخل یک کیف پول دیجیتال بلوکه‌ شده تا امنیت شبکه تضمین گردد. از طرفی طی فرایند استیکینگ، بعد از بلوکه کردن رمز ارزهای یک کاربر، وی می‌تواند تراکنش‌ها را تأیید کرده و به‌این‌ترتیب از امنیت شبکه پشتیبانی کند.

همچنین در فرایند فارمینگ (Farming) نیز کاربران توکن‌های استخر (LP) خود را استیک یا قفل می‌کنند و بعد از قفل شدن این توکن‌ها، شبکه به آنها توکن کیک را به‌عنوان پاداش می‌دهد. در حقیقت کاربران با دریافت توکن کیک می‌توانند به‌راحتی این توکن ها را در صرافی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، و تبدیل کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند توکن‌های کیکی که از طریق فارمینگ توکن‌های LP کسب کرده‌اند را استیک کنند و درنتیجه بدون نیاز به تبدیل آنها در صرافی دیگر، می‌توانند در استخری دیگر توکن‌های کیک خود را به ارزهای دیگر تبدیل کنند.

دقت داشته باشید که اساساً جفت ارزهای بسیاری وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در پنکیک سواپ استفاده کرد. ازاین‌رو شما می‌توانید در قدم نخست با خرید رمز ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و … به‌صورت جفت ارز، معاملات پنکیک سواپ خود را انجام دهید. به‌طور کلی از رایج‌ترین این جفت ارزها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

CAKE – BNB LP

BETH – ETH LP

BUSD – BNB LP

توکن کیک (CAKE)

توکن کیک (CAKE) توکن اختصاصی ارز دیجیتال پنکیک سواپ است. این ارز دیجیتال بر بستر شبکه بلاکچین اختصاصی بایننس (BEP-20) قرار گرفته است. در حال حاضر به ازای هر بلاک جدید تعداد 25 توکن کیک به افراد پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه در هر روز 30 هزار بلاک جدید به شبکه اضافه می‌شود، هر روز تعداد 7.500.000 توکن کیک به شبکه اضافه خواهد شد.

در حال حاضر  توکن CAKE در جایگاه 53ام در سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. حجم بازار این ارز دیجیتال در زمان نگارش مقاله چیزی حدود 2 میلیارد دلار است. در حال حاضر عرضه کل این توکن چیزی حدود 268 میلیون دلار است و از این مقدار چیزی حدود 115 میلیون توکن کیک در گردش هستند. تعداد عرضه نهایی این توکن در حال حاضر در دسترس نیست.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی پلتفرم ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancake Swap) پرداختیم. این ارز دیجیتال یک پلتفرم بازارساز خودکار است و بر بستر شبکه بلاکچین بایننس فعال است. توکن اختصاصی این شبکه توکن کیک (CAKE) است. همچنین با استفاده از روش‌هایی همچون تأمین نقدینگی یا استیک توکن می‌توانید به کسب سود و دریافت توکن کیک (CAKE) بپردازید. به تأمین‌کنندگان نقدینگی در این پلتفرم، توکن‌های فلیپ به عنوان پاداش تعلق می‌گیرد.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا