مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال وی چین VeChain

مقدمه

ارز دیجیتال وی چین (vechain) یک پلتفرم بلاکچین است که به منظور بهبود مدیریت زنجیره تأمین و فرآیندهای کسب و کارها طراحی شده است. هدف آن ساده‌سازی این فرایندها و جریان اطلاعات برای زنجیره‌های عرضه پیچیده از طریق استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است. پلتفرم وی چین دارای دو توکن است:

1.VET (VeChain Token)

2.VTHO (VeChainThor Energy)

اولی برای انتقال ارزش از طریق شبکه وی چین استفاده می‌شود و دومی به عنوان انرژی یا گس در تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

نگاهی به وی چین

اگر بخواهیم که این رمزارز را به طور چکیده معرفی کنیم، باید به موارد زیر به عنوان نکات اصلی اشاره کنیم:

ارز دیجیتال وی چین یک پلتفرم بلاکچین برای فرآیندهای تجاری و کسب و کار، مانند زنجیره تأمین و مدیریت چرخه محصول است که هدف آن ارائه اطلاعات جامع از یک سازمان با تفکیک اطلاعات از انبارهای داده است.

وی چین در آینده، قصد دارد به یک بستر برای ICOها و انجام معاملات بین دستگاه‌های اینترنت اشیا تبدیل شود.

وی چین دارای دو توکن VET و VTHO است. اولی برای انتقال ارزش از قراردادهای هوشمند در بلاکچین آن استفاده می‌شود در حالی که دومی انرژی اساسی یا گس مورد استفاده در تراکنش‌های انرژی است.

درک عملکرد ارز دیجیتال وی چین

وایت پیپر وی چین اظهار می‌دارد که هدف این پروژه “ساختن یک پلتفرم برای اکوسیستمی کنترل نشده و توزیع شده برای تسهیل جریان اطلاعات شفاف، همکاری بهینه و انتقال ارزش سریع” در فرآیندهای تجاری است. داده‌های زنجیره تأمین برای فرآیندهای تجاری در حال حاضر در انبارهای داده بین سهامداران مختلف تقسیم می‌شود. این امر بر جریان اطلاعات تأثیر می‌گذارد که دوباره بین ذینفعان تقسیم می‌شود.

با توجه به وایت پیپر ارز دیجیتال وی چین این فناوری بلاکچین می‌تواند “مشکل اطلاعات نامتقارن را حل کرده و به مالکیت داده‌ها اجازه دهد به صاحب آن بازگردد و دارنده آن را توانمند کند.” پلتفرم وی چین ادعا می‌کند که نمای 360 درجه‌ای از اطلاعات لازم در رابطه با یک محصول و فرآیندهای تجاری آن – از جمله ذخیره سازی، انتقال و عرضه – را به ذینفعان مجاز ارائه می‌دهد و شفافیت بیشتری در بازار ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، از این بستر می‌توان برای ردیابی کیفیت، حفظ اصالت، نگهداری‌، محیط حمل و نقل و تحویل سریع یک بسته دارویی یا یک بطری درست از محل تولید از طریق تحویل نهایی به مشتری نهایی استفاده کرد.

برای دستیابی به این هدف، ارز دیجیتال وی چین از تگ‌ها و سنسورهای هوشمند یا RFID استفاده می‌کند که اطلاعات کلیدی را بر روی شبکه بلاکچین پخش ‌می‌کنند و به شکل بلادرنگ توسط ذینفعان مجاز قابل دسترسی است. استفاده از سنسورها بدین معنی است که می‌توان تمام پارامترهای مربوط به محصول را بطور مداوم کنترل کرد و در صورت وجود مشکلات می‌تواند به ذینفعان مربوطه ابلاغ شود.

پلتفرم وی چین می‌تواند صاحبان خودرو را قادر به در اختیار داشتن داده‌های خود و استفاده از آن برای مذاکره در مورد شرایط و سیاست‌های بهتر با شرکت‌های بیمه خود کند.

پلتفرم ارز دیجیتال وی چین

پلتفرم بلاکچین VeChainTho یک زنجیره عمومی است که برای “اتخاذ کسب و کار انبوه” در نظر گرفته شده است. این سیستم دو توکن دارد: VET و VTHO. توکن VET یکی از دو توکن وی چین است که برای انتقال ارزش یا “پول هوشمند” از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، تراکنش‌هایی که در برنامه‌های غیرمتمرکز بلاکچین وی چین انجام می‌شوند، از VET استفاده می‌کنند. این کوین برای سرمایه‌گذاری توسط عموم مردم در دسترس است.

توکن VTHO مخفف VeChainThor Energy است و به عنوان VeThor Energy نیز شناخته می‌شود. این توکن در تراکنش‌های وی چین استفاده می‌شود و برابر با هزینه انجام تراکنش در بلاکچین آن است.

این مفهوم شبیه به برنامه اتر و اتریوم است که در آن لازم است که برنامه نویسان برای انجام تراکنش برای برنامه‌های غیرمتمرکز خود تعداد مشخصی از توکن‌ها (که در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرند) به عنوان بودجه در تراکنش‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. در وایت پیپر ارز دیجیتال وی چین این سیستم دو توکنی برای مدیریت مؤثر طراحی شده است و برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز، یک مدل اقتصادی قابل پیش بینی دارد.

در شکل فعلی، اتریوم فاقد چنین مدلی است زیرا قیمت اتر، یعنی توکن گس بومی آن، بی ثبات است. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان باید مقدار اتر مورد نیاز برای تراکنش را تخمین بزنند. اگر تخمین آنها نادرست باشد تراکنش انجام نمی‌شود. وایت پیپر وی چین به چندین پیشرفت فنی اشاره می‌کند که این پلتفرم برای غلبه بر این مشکل ایجاد کرده است.

به عنوان مثال، بلاکچین VET اجازه می‌دهد تا اثبات کار برای هر تراکنش انجام شود. این بدان معناست که افراد خواهان انجام تراکنش می‌توانند در صورت اشتباه بودن تخمین اولیه خود، از VTHO بیشتری استفاده کنند.

پروتکل حاکم بر ارز دیجیتال وی چین

بلاکچین VeChainThor از گواه اثبات اقتدار (Proof of Authority) به عنوان پروتکل اجماع استفاده می‌کند. براساس این پروتکل، آرا بر اساس منابع و افشای VET واگذار می‌شوند. دارندگان VET که KYC (احراز هویت) نشده‌اند یا 1 میلیون توکن در حساب خود ندارند، 20٪ از کل آراء را در اختیار دارند در حالی که دارندگان VET با KYC و همان مقدار در حساب‌های خود 30٪ آرا را دارند.

تعداد 101 نود مستر، وظیفه دستیابی به اجماع در تراکنش بلاکچین وی چین را دارند. این سیستم با بیت کوین که به همه گره‌ها نیاز دارد تا قبل از رسیدن به اجماع به یک تراکنش رأی دهد، کاملا متفاوت است.

گره‌های ناشناس، مجاز به انجام این کار نیستند و افشای هویت یک پیش شرط اساسی برای تبدیل شدن به یک مسترنود معتبر است. طبق وایت پیپر ارز دیجیتال وی چین این سیستم برای دستیابی به اجماع نیازی به حداقل اعتباردهندگان ندارد.

نوع دیگر مسترنودها در وی چین مسترنودهای اقتصادی هستند. آنها بلوک یا سوابق لجر (دفتر کل) را تولید نمی‌کنند. در وایت پیپر بیان شده است که از آن‌ها به عنوان تایید قدرت استفاده می‌شود. این کار با اختصاص تعداد معینی آرا به هر مسترنود اقتصادی بر اساس منابع VET انجام می‌شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به ارز دیجیتال وی چین انداختیم و دیدیم که چگونه کار می‌کند. این ارز که دارای دو توکن است، آینده روشنی دارد و به زودی می‌تواند به عنوان یک رمزارز قوی با شبکه بلاکچینی پیشرفته به عنوان رقیبی برای بیت کوین شناخته شود.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا