مقالاتمفاهیم پایه

اثبات مالکیت سهام یا اثبات وجود داشتن PoE چیست؟

از زمانی که تکنولوژی بلاک‌چین در مسیر اصلی خود قرار گرفته است، همواره مباحثی حول موضوع “اثبات کردن””وجود داشتند. اگر اخبار این صنعت را در چند سال اخیر دنبال کرده باشید با واژه‌هایی مانند “اثبات داشتن حق اجازه” یا “اثبات مالکیت سهام” یا “اثبات مالکیت یک اثر هنری یا کاری برجسته” و بسیاری از مثال‌هایی از این قبیل آشنا هستید.

از آن جایی‌که تکنولوژی بلاک‌چین تماماً راجع به حفظ و نگهداری غیر قابل انکار و مجموعه‌ای از اقدامات است. در این مقاله می‌خواهیم راجع به مفهوم اثبات وجود داشتن PoE در پرتو تکنولوژی بلاک‌چین صحبت کنیم.

اثبات وجود داشتن PoE چیست و اهمیت آن در چیست؟

همان‌طور که از نام این اصطلاح پیداست، PoE (Proof of Existence) یعنی ثبت کردن و اثبات اینکه یک دیتای مشخص یا ورودی، وجود دارد و یا وجود داشته است.

روش کار PoE هم بسیار ساده است. اساساً در اثبات وجود داشتن یک موجودیت دیجیتال، یک مهر زمانی (تاریخ) و یک امضا (نشانه مخصوص به آن موجودیت مورد نظر) همراه آن هستند که البته برای افراد مجاز قابل مشاهده است. آن‌ها این موضوع را یادآور می‌شوند که در آن زمان و تاریخ مشخص، یک اثر مشخص (موجودیت دیجیتال که ذکر شد) ثبت شده است.

در ادامه به چند مثال برجسته از موارد استفاده از POE می‌پردازیم.

دولت گرجستان

برای مثال دولت گرجستان به‌عنوان یک دولت پیشرو در زمینه استفاده از PoE شناخته شده است، آن‌ها برای ذخیره و کدنگاری مالکیت بخشی از اموال شهروندانشان شروع به استفاده از بلاک‌چین بیت کوین کرده‌اند.

از آن جایی که سیستم برپایه تکنولوژی بلاک‌چین بنا شده و روی شبکه بیت‌کوین (که برپایه هسته p2p بنا شده است) عملیاتی می‌شود،کل سیستم غیرمتمرکز است.

علاوه بر این  امکان دستکاری اطلاعات که در سیستم متمرکز وجود دارد در این سیستم حذف شده است.

به عنوان نتیجه‌ این به‌کارگیری گسترده، شماره هش ذخیره شده روی لجر بلاک‌چین به‌عنوان یک هویت واحد و یکتا عمل می‌کند. این ویژگی به شهروندان این اجازه را می‌دهد تا موجودیت اسناد و مدارکشان را اثبات کنند.

از آن جایی‌که اسناد و اطلاعات بر روی یک لجر غیر قابل ویرایش ذخیره شده‌اند همواره قانونی و معتبر تلقی می‌شوند.

به واسطه ویژگی‌ بلاک‌چین، در صورت تغییر در شماره هش، این شماره تغییر خواهد کرد.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این سیستم این است که حتی اگر دیتابیس‌ها و سرور‌های سازمان مربوطه از بین بروند اطلاعات از بین نخواهند رفت. بنابراین شهروندان امکان دسترسی به شماره هش خود را از طریق یک گره دیگر (node) خواهند داشت.

ذات غیرمتمرکز سیستم بلاکچین باعث شده تا چنین مشکلاتی پیش نیایند و این نقطه قوت فقط و فقط به دلیل این ویژگی منحصر به فرد سیستم بلاک‌چین است.

یک مثال کاربردی از احساس نیاز PoE در دنیای واقعی:

در سال ۲۰۱۰ در کشور هاییتی زلزله مهیبی رخ داد که باعث از بین رفتن سازه‌های دولتی بسیاری شد. در این بین بسیاری از ساختمان‌ها که برای حفظ و ذخیره اسناد دولتی و دیگر مدارک قانونی بنا شده بودند، ویران شدند.

برای مثال؛ سرورها ویران و درپی آن تمام اسناد مالکیت املاک و زمین پاک شدند. بنابراین، اختلافات زیادی بین مردم و دولت راجع به مالکیت زمین و املاک به وجود آمد.

این اتفاق برای دولت کمتر از یک کابوس نبود. اگر مدلی مثل PoE دولت گرجستان در اختیار داشتند می‌توانستد به راحتی از این فاجعه جلوگیری کنند.

در این مدل به مالکین این امکان داده می‌شود تا مالکیت خود را نسبت به هر چیز در زمان و تاریخ مشخصی اثبات کنند. همچنین بسیار دوراندیشانه است تا سیستم‌های حساس را به‌صورت غیرمتمرکز نگهداری کنیم. زیرا سیستم بعد از هر آسیبی قابلیت ریکاوری خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

شواهد نشان می‌دهند که تکنولوژی بلاک‌چین تنها برای مقاصد اقتصادی قابل استفاده نیست. به دلیل ذات غیرمتمرکز این تکنولوژی، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین شایان ذکر است ویژگی PoE، فقط برای توسعه دهندگان و کار آفرینان فعال نشده است. بلکه می‌توانیم مجموعه‌ای از سازمان‌ها و و پروژه‌ها را مشاهده کنیم که بر روی بلاک‌چین بنا شده‌اند.

افزایش قیمت ارزهای دیجیتال باعث افزایش محبوبیت بلاک‌چین شده است. از این رو بسیار منطقی است که دولت‌ها هم شروع به به‌کارگیری از این سیستم کنند. بلاک‌چین تنها باعث پیشرفت در کارها و عملیات‌های دولتی نمی‌شود. بلکه به برخی از کشورها این امکان را می‌دهد تا سکان‌دار استفاده از مزایای بلاک‌چین باشند. همچنین به آن‌ها امکان ایجاد شرایط بهتری در جهت یک زندگی آسوده برای شهروندانشان را می‌هد.

 

منبع : بلک وال کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا