رمزارزمقالات

بلاک‌های شبکه اتریوم را پروژه‌ای جدید به نام زِن کریپتو اشغال کرده است!

عرضه در گردش اتریوم که تا پیش از این (با وجود انجام به‌روزرسانی مرج) با سرعت نسبتاً ثابتی در حال افزایش بود، از روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) رفته‌رفته کاهش یافته است. وب‌سایت «Ultrasound.money» نیز اخیراً رشد منفی ۰.۴۴درصدی عرضه اتریوم را در بازه زمانی یک‌روزه گزارش کرده است که یعنی اتریوم، حداقل برای این لحظه، به یک دارایی ضدتورمی تبدیل شده است.

مدتی است نزدیک به نیمی از فضای بلاک‌های شبکه اتریوم را پروژه‌ای جدید به نام زِن کریپتو (XEN Crypto) اشغال کرده است. شروع کار این پروژه باعث شده است عرضه در گردش اتریوم کاهش یافته و هزینه گس (Gas) افزایش پیدا کند.

زِن کریپتو چیست:

زِن کریپتو پروژه مجموعه فیر کریپتو فاندیشن (Fair Crypto Foundation) است و جک لوین (Jack Levin)، یکی از اولین کارمندان گوگل که در زمینه زیرساخت‌های ابری فعالیت می‌کرد، آن را مدیریت می‌کند. پروژه‌ای که لوین آن را راه‌اندازی کرده کار خود را با عرضه صفر شروع کرده است، توکن‌های از پیش ضرب‌شده یا «Pre-mint» ندارد، قرار نیست در هیچ صرافی متمرکزی عرضه شود، کلیدی در اختیار توسعه‌دهندگان اصلی قرار نداده یا به بیان دیگر «Admin Keys» ندارد و هیچ قرارداد تغییرناپذیری در آن گنجانده نشده است.

فوبار (Foobar)، توسعه‌دهنده آشنا با این پروژه، می‌گوید زِن کریپتو بسیاری از سازوکارهای پروژه «HEX» را کپی کرده است؛ اما تفاوت اصلی آن وجود سازوکاری برای پرداخت سود سالیانه (APY) است. این یعنی پروژه کارمند سابق گوگل برخی از ویژگی‌های طرح‌های کلاهبرداری پانزی را دارد.

توکن‌های این پروژه را که روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) راه‌اندازی شده است، می‌توان ضرب و سهام‌گذاری کرد و شرایط کلی آن هم بر اساس اصول اولیه ارزهای دیجیتال است؛ حضانت شخصی، شفافیت، اعتماد از طریق اجماع و تبادل ارزش بدون وابستگی به مجوز و خطرات مربوط به طرف مقابل.

مطابق اطلاعات موجود در داشبورد وب‌سایت زِن نتورک، این توکن تاکنون ۴۱۳٬۴۱۵ آدرس فعال داشته است که توکن XEN را ضرب کرده‌اند. عرضه کل زِن در حال حاضر بیش از ۶۹۵میلیون واحد و سود سالیانه سهام‌گذاری این توکن ۲۰درصد است که نرخ نسبتاً بالایی محسوب می‌شود. ضرب‌کردن توکن‌های زِن هزینه‌ای ندارد؛ اما مستلزم صرف مقداری گس برای کارمزد است. ضمن اینکه به‌خاطر افزایش تقاضا برای ضرب‌کردن این توکن، قیمت گس در شبکه اتریوم رو به افزایش است.

لوین، بنیان‌گذار این پروژه، درباره تأثیر زِن بر عرضه اتریوم نیز اظهارنظر کرده و گفته جریانی که این توکن به راه انداخته است برای اتریوم یک عامل صعودی محسوب می‌شود؛ البته کسانی که اکنون مجبورند برای تراکنش‌های خود در شبکه اتریوم کارمزد بیشتری پرداخت کنند، احتمالاً مثل لوین فکر نمی‌کنند.

منبع:یوتودی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا