مقالاتمفاهیم پایه

آشنایی با PlayToEarn؛ سایت رتبه‌بندی بازی‌های کریپتویی

برای کسب درآمد، بازی کنید یا Play To Earn مفهوم جدیدی در بازی‌های ویدیویی است که امکان دریافت رمزارز یا توکن‌های غیر مثلی (NFT) از موفقیت‌های درون بازی را فراهم کرده است. اگر از علاقمندان به دنیای بازی هستید، حتما بارها دنبال سایت و منابع جامع برای آشنایی و مقایسه بازی‌های کریپتویی با یکدیگر بوده‌اید. امروز می‌خواهیم یکی از اولین سایت‌های ردیابی بازی‌ های بلاکچینی به‌نام PlayToEarn را به شما معرفی کرده و بخش‌ها و امکانات مختلف آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

سایت PlayToEarn چیست؟

پلی تو ارن دات نت (PlayToEarn.net) اولین سایت رتبه‌بندی بازی‌های بلاکچینی است که در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این وبسایت بازی‌ها را براساس ترند بودن، بیشترین رشد و سقوط، جدید یا قدیمی بودن، نوع بازی، ژانر، شبکه‌های بلاکچین مورد پیشتیبانی، دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های سازگار، متاورس، ارزهای دیجیتال یا NFTهای بازی رتبه‌بندی می‌کند.

پلی تو ارن (PlayToEarn) ادعا می‌کند که دقیق‌ترین و بی‌طرفانه‌ترین داده‌ها را برای بازی‌های بلاکچینی ارائه می‌کند. تمامی محتوای ارائه‌شده در این وبسایت تنها جنبه اطلاعات عمومی داشته و عمدتا از منابع شخص ثالث تهیه می‌شود. PlayToEarn تلاش می‌کند تا از صحت اطلاعات فهرست‌ شده در وبسایت اطمینان حاصل کند، اگرچه هیچ مسئولیتی در قبال اطلاعات اشتباه نخواهد داشت.

لیست کردن بازی در این سایت کاملا رایگان است و نمایندگان پلی‌ تو ارن، هرگز از بازی‌سازان درخواست پرداخت هزینه لیست شدن نمی‌کنند. اگر می‌خواهید بازی خود را فهرست کنید، تنها کافی است فرم ثبت بازی بلاکچینی و فرم ثبت ساخت دنیای مجازی را پر و ارسال کنید. این فرم‌ها تنها راه فهرست شدن در سایت PlayToEarn هستند.

این سایت توکن‌های بی‌همتا (NFT) و رمزارزها را هم فهرست می‌کند. البته فهرست این دو بخش به‌صورت خودکار از وبسایت‌های شخص ثالث همچون اوپن‌سی (Opensea) و کوین‌گکو (Coingecko) آپدیت می‌شود. بنابراین هیچ راهی برای لیست کردن NFT و ارزهای دیجیتال به‌صورت مستقیم در پلی تو ارن وجود ندارد.

جالب است که بازی‌های بلاکچینی، زمانی که جامعه قوی از آن حمایت می‌کند، رشد فوق‌العاده‌ای را در تعداد بازیکن‌ها و حجم معاملات دارایی‌ها تجربه می‌کنند. این وبسایت فعالیت کامیونیتی بازی‌های بلاکچینی را با رصد شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، زیر نظر می‌گیرد و یک معیاری را تحت عنوان امتیاز اجتماعی (Social Score) تعریف کرده است. امتیاز اجتماعی نشان دهنده میزان فعالیت اجتماعی کامیونیتی هر بازی کریپتویی است.

معیارهای فهرست شدن در سایت PlayToEarn چیست؟

پیش از هر چیز لازم است بدانید که سایت PlayToEarn این حق را برای خود محفوظ می‌داد که در صورت ارائه اطلاعات نادرست، هر بازی کریپتویی، NFT یا رمزارز را از فهرست خود خارج کند. اما معیارهای لیست شدن در سایت Play to earn چیست؟

  • وبسایت فعال و کارآمد که اطلاعات کافی درباره بازی‌ بلاکچینی ارسال شده دارد. وبسایت‌هایی که از طریق نرم‌افزارهای سایت‌ساز (Website Builder) مثل Wix، Weebly و غیره قرار دارند قابل قبول نیستند.
  • اطلاعات ارسال شده باید با آنچه که در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی ذکر می‌شود، مطابقت داشته باشد.
  • این گزینه اختیاری است. اما برای محاسبه داده‌های تاریخی آنچین، قراردادهای هوشمند ضروری هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ لینک خراب یا مرجع بدی وجود نداشته باشد.
  • درخواست‌هایی که اطلاعات کامل و دارای ساختار مناسب را ارائه می‌دهند، برای بررسی در اولویت قرار می‌گیرند.
  • در صورت مشاهده هرگونه ناسازگاری در اطلاعات، روند تایید به تعویق خواهد افتاد.
  • پروژه‌هایی که سعی در دستکاری در تغییر معیارهای کمی (سایت یا شبکه‌های اجتماعی) دارند، ممکن است به‌صورت دائم از لیست شدن محروم شوند.

البته معیارهای ذکر شده، تضمینی بر فهرست شدن نیست. اما فرآیند لیست شدن در سایت چگونه است؟

  • ارسال فرم‌
  • بررسی درخواست توسط سایت
  • اگر مورد قبول واقع شود در سایت لیست می‌شود.
  • اگر درخواست قبول نشود به شما اعلام نخواهد شد.

معرفی بخش‌های مختلف سایت PlayToEarn

هنگام ورود به سایت PlayToEarn با رابط کاربری مشابه کوین مارکت کپ مواجه خواهید شد. می‌توانید اطلاعاتی نظیر تعداد بازی‌ها، تعداد جهان دیجیتال یا متاورس‌ها، NFTها، توکن‌ها و کاربران فعال و تراکنش‌های انجام شده و حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته را مشاهده کنید. سپس می‌توانید بخش‌های مختلف سایت را براساس بازی‌ها، دنیای مجازی، NFT و توکن‌ها و غیره مشاهده کنید که هر کدام دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای دارند. مثلا در بخش NFT می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید رتبه‌بندی همه NFTها را مشاهده کنید یا فقط NFTهای بازی‌ها یا NFTهای متاورس‌ها یا فقط توکن‌های بی‌همتای تازه لیست شده برای شما نمایش داده شوند.

سایر بخش‌های سایت Play To Earn

این سایت یک بخش Airdrops دارد که می‌توانید جدیدترین ایردراپ‌های بازی‌ها را دنبال کنید. PlayToEarn.net هم معمولا ایردارپ‌هایی برگزار کرده و توکن بازی‌های مختلف را بین کاربران عرضه می‌کند.

در بخش Awards کاربران به بازی‌ها در مدت زمان مشخص در دسته‌بندی‌های مختلف رای می‌دهند و بهترین بازی‌ها را تعیین می‌کنند. مثلا ۴ جایزه بازی بلاکچینی در سال ۲۰۲۱ با عنوان‌های بهترین بازی بلاکچینی ۲۰۲۱، قابل پیشبینی‌ترین بازی بلاکچینی در ۲۰۲۱، بهترین تولیدکننده محتوای ۲۰۲۱ و بهترین تولیدکننده محتوای ملی در سال ۲۰۲۱ برگزار شد. بخش بعدی Streams است که استریم بازی‌های مختلف را توسط یوتیوبرها نمایش می‌دهد.

بخش بعدی Statistic است که می‌توانید آمارهایی را درباره تعداد بازیکن‌ها، تراکنش‌ها و حجم معاملات در بازه‌های زمانی ۲۴ ساعته، ۷ روزه و سی روزه دربیاورید. همچنین می‌توانید میزان خرید و فروش NFTها و توکن بازی‌ها را مشاهده کنید. نمودارهای کلی برای فیلتر و ارزیابی بازی‌ها براساس وضعیت بازی، سیستم عامل، شبکه بلاکچینی و ژانر وجود دارد.

بخش بعدی Tournements است. در این بخش می‌توانید اطلاعاتی درباره تورنمت‌های فصلی به‌دست بیاورید. در همان صفحه‌ اصلی، پایین‌تر می‌توانید فهرست ۵۰ بازی بلاکچینی برتر را مشاهده کرده و آن‌ها را براساس ژانر، نوع بلاکچین، دستگاه و سیستم عامل، وضعیت بازی، نوع توکن و جدید بودن بازی فیلتر کنید.

روی اسم هر بازی که کلیک کنید یک صفحه باز می‌شود که اطلاعات بازی را برای شما نمایش می‌دهد. علاوه‌بر اطلاعاتی درباره توکن‌های بازی، امتیاز اجتماعی و صرافی‌ها (که معمولا اسپانسر شده هستند) می‌توانید نمودار امتیاز اجتماعی، تراکنش‌ها و تعداد کاربران و داده‌های تاریخی این بازی را در بازهای زمانی مختلف مشاهده کنید.

سخن پایانی

Playtoearn سایت ردیابی و رتبه‌بندی بازی‌های بلاکچینی است. توسعه‌دهندگان اطلاعات بازی را در اختیار پلی تو ارن قرار می‌دهند و پس از طی مراحل بررسی و تایید، بازی در وبسایت لیست می‌شود. کاربران می‌توانند بازی‌های مختلف را براساس ژانر، نوع شبکه، نوع توکن، سیستم عامل کاربر، وضعیت بازی و امتیاز اجتماعی فهرست کنند. در این سایت رویدادهای مختلفی نظیر ایردراپ توکن بازی‌ها، برگزاری رای‌دهی‌های دوره‌ای و تورنمنت‌های فصلی هم برگزار می‌شود.

منبع : playtoearn

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا