مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال امپ Amp

مقدمه

ارز دیجیتال امپ (Amp) یک رمزارز غیرمتمرکز است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و انتقال آنی و کارآمد ارزهای دیجیتال را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند. این توکن به طور خاص، امنیت و برگشت‌ناپذیری تراکنش را اولویت خود قرار داده است که اعتبار معاملات رمزارزی را افزایش می‌دهد.

پروسه تأیید تراکنش‌های رمزارزی ممکن است چند ثانیه، چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. در این حالت، شما می‌توانید با وثیقه‌گذاری توکن امپ (AMP) ارزش آن تراکنش تأییدنشده را تضمین کنید. هنگامی که اجماع برای آن تراکنش خاص حاصل شد، توکن‌های امپ استفاده‌شده به عنوان وثیقه آزاد می‌شوند و می‌توان از آنها برای تضمین یک تراکنش دیگر استفاده کرد. در مقابل، اگر اجماع برای یک تراکنش خاص حاصل نشود، می‌توان توکن‌های امپ وثیقه را برای جبران خسارت لیکوئید کرد.

چه چیزی امپ را منحصربه‌فرد می‌کند؟

ارز دیجیتال امپ تأیید هر گونه تراکنش در انتظار تأیید را به صورت آنی و قابل‌ رسیدگی تسهیل می‌کند. بنابراین، هر گونه اقدام وابسته به انتقال ارزش را می‌توان بدون تأخیر ادامه داد. با استفاده از توکن امپ به عنوان وثیقه، افراد و نهادها از امنیت و کارایی وثیقه‌ای بهره‌مند می‌شوند که به طور شفاف روی یک دفتر کل تغییرناپذیر قابل رسیدگی است.

ارز دیجیتال امپ یک دارایی آگنوستیک (asset-agnostic) است. به این معنا که مجموعه ویژگی‌های امپ با هر نوع انتقال ارزش -دیجیتال یا فیزیکی- سازگار است و بنابراین، می‌توان از آن برای تسهیل تراکنش‌های آنی و برگشت‌ناپذیر هر نوع دارایی استفاده کرد.

به منظور سازماندهی فرآیند وثیقه‌گذاری در بلاکچین، امپ از مفهوم پارتیشن‌های وثیقه (Collateral partitions) استفاده می‌کند. به این صورت که برای هر نهاد، فرآیند، برنامه یا معامله‌ای که توکن AMP به عنوان وثیقه استفاده شده، امپ پارتیشنی را تعیین می‌کند که با هر تعداد آدرس اپراتور قابل‌ دسترسی یا مدیریت است.

رمزارز امپ چگونه کار می‌کند؟

هسته اصلی مدل وثیقه‌گذاری امپ، مفهوم پارتیشن وثیقه است. پارتیشن‌های وثیقه نشان‌دهنده مجموعه‌ای از توکن‌های AMP هستند که برای اهداف خاصی به عنوان وثیقه استفاده شده‌اند و در بلاکچین اتریوم با آدرس‌های پارتیشن منحصربه‌فردی مشخص می‌شوند. هر پارتیشن وثیقه را می‌توان با مجموعه قوانین خاص خود و همچنین، یک استراتژی از پیش تعریف‌شده برای فعال‌ کردن قابلیت‌های ویژه –به عنوان مثال، مدل‌های وثیقه‌ای که در آنها، توکن‌های AMP بدون آنکه آدرس اصلی خود را ترک کنند، به عنوان وثیقه استفاده می‌شوند– تعریف و پیاده‌سازی کرد.

برای استیک کردن آن و پرداخت پاداش استیک، امپ از وثیقه درون‌زنجیره‌ای استفاده می‌کند. وثیقه‌های امپ، قراردادهای هوشمندی هستند که به وسیله توکن‌های AMP  مدیریت می‌شوند.
وثیقه‌ها با پارتیشن‌های وثیقه ارتباط نزدیکی دارند تا در صورت لزوم، انتقال توکن‌های AMP را تأیید، رد و هدایت کنند و از وثیقه‌گذاری فعالیت‌های انتقال ارزش پشتیبانی نمایند. ارز دیجیتال امپ برای پشتیبانی از هر تعداد قرارداد مدیر وثیقه طراحی شده و هر کسی می‌تواند قرارداد هوشمند مدیر وثیقه خود را ایجاد و مستقر کند تا به این ترتیب، توکن‌های AMP را با برنامه خود ادغام نماید.

اولین وثیقه ساخته‌شده روی امپ، وثیقه فلکسا (Flexa) است که توکن‌های AMP سپرده‌گذاری‌شده با هدف تضمین تراکنش‌ دارایی‌های دیجیتال در شبکه پرداخت فلکسا را مدیریت می‌کند. وثیقه فلکسا برای ایجاد انگیزه جهت سپرده‌گذاری توکن‌های AMP، از هر پارتیشن وثیقه به عنوان استخر استفاده می‌کند. به این ترتیب، هر کسی می‌تواند در آن استخر توکن‌های AMP خود را استیک کند و وثیقه فلکسا درصدی از ارزش تراکنش‌های موفقیت‌آمیز را به عنوان پاداش به تأمین‌کنندگان توکن امپ اختصاص می‌دهد.

ارز دیجیتال امپ (Amp) چیست؟

ارز دیجیتال امپ (Amp) یک توکن ERC20 است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. قراردادهای هوشمند امپ تحت مجوز ام‌آی‌تی (MIT) به عنوان یک استاندارد متن باز منتشر شده‌اند.

ارز دیجیتال امپ و قراردادهای هوشمند مرتبط با آن در ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی توسط شرکت کانسنسیس دیلیجنس (ConsenSys Diligence) و در آگوست همان سال توسط شرکت تریل آو بیتس (Trail of Bits) مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

تیم ارز دیجیتال امپ (Amp) هشدار می‌دهد:

مراقب کلاهبردارانی باشید که سعی دارند شما را به پذیرش توکن‌های AMP جایگزین متقاعد کنند؛ چون این نوع توکن‌ها احتمالاً بی‌ارزش هستند و نمی‌توان از آنها در برنامه‌هایی مانند فلکسا استفاده کرد.

این تیم همچنین توصیه می‌کند:

برای حفظ امنیت خود، اطمینان حاصل کنید که فقط با قرارداد رسمی امپ در ارتباط هستید و تراکنش‌های خود را در وب‌سایت اتراسکن (Etherscan) تأیید کنید.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Amp

در ابتدای فروش توکن امپ در سپتامبر سال ۲۰۲۰، این توکن در محدوده قیمتی ۰٫۰۱ دلار معامله می‌شد. این ارز دیجیتال در ماه‌های اولیه چندان مورد استقبال قرار نگرفت و قیمت ارز دیجیتال Amp تا ۰٫۰۰۳ دلار کاهش یافت. به دنبال آن، توکن امپ یک روند تقریباً خنثی به خود گرفت و تغییرات چندان محسوسی در قیمت امپ مشاهده نشد.

تا اینکه در فوریه سال جاری میلادی و همزمان با رالی صعودی بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکن AMP نیز وارد یک بازار گاوی شد و پس از پشت سر گذاشتن ماه های پرنوسان بالاترین قیمت تاریخی خود را در 0.109 دلار به ثبت رساند.

ارز دیجیتال AMP را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

در حال حاضر، بیشترین حجم معاملات توکن امپ (AMP) در صرافی‌های جمینی (Gemini) و یونی سواپ (Uniswap) پردازش می‌شود. این توکن همچنین در صرافی‌های شناخته‌ شده‌ای همچون سوشی سواپ (SushiSwap)، بنکور نتورک (Bancor Network)، بیترکس (Bittrex)، پولونیکس (Poloniex) و Gate.io نیز لیست شده است. در این صرافی‌ها شما می‌توانید با استفاده از ارزهای فیات یا دیجیتال اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال Amp کنید.

از آنجایی که ارز دیجیتال امپ یک توکن ERC-20 است، می‌توان از هر کیف پول سازگار با توکن‌های مبتنی بر اتریوم، مانند متامسک (MetaMask)، برای ذخیره، ارسال و دریافت توکن AMP استفاده کرد. علاوه بر این، کیف پول‌های لجر نانو اس (Ledger Nano S)، لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)، ترزور وان (Trezor One)، ترزور مدل تی (Trezor Model T)، تراست (Trust) و کوینومی (Coinomi) نیز از ارز دیجیتال AMP پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی پروژه ارز دیجیتال امپ و توکن AMP پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، امپ یک توکن وثیقه غیرمتمرکز است که روی اتریوم ساخته شده و انتقال آنی و کارآمد ارزهای دیجیتال را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند. به این ترتیب، هر گونه اقدام وابسته به انتقال ارزش را می‌توان بدون تأخیر ادامه داد. با توجه به مزایای استفاده از این ارز دیجیتال، به نظر می‌رسد که آینده AMP امیدوارکننده باشد.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا