اخبارمفاهیم پایه

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین چیست؟

فدرال رزرو نرخ بهره را یک چهارم درصد از نزدیک به صفر افزایش داد که انتظار می رود اولین افزایش از یک سری افزایش در ماه های آینده باشد.

بازار رمزارزها با برنامه های پولی بانک مرکزی آمریکا همیشه همسو بوده است. برای مثال سال ۲۰۱۸ پس از افزایش نرخ بهره، بازار رمزارزها وارد یک زمستان ۲ ساله شد.

فدرال رزرو در بیانیه ای اعلام کرد که شاخص های اقتصادی و آمار اشتغال “به تقویت خود ادامه داده اند” اما خاطرنشان کرد که تورم همچنان بالاست و حمله به اوکراین نه تنها “مشکلات انسانی و اقتصادی عظیمی ایجاد می کند” بلکه “احتمالاً فشار افزایشی بیشتری بر تورم ایجاد می کند.” و بر فعالیت های اقتصادی در ایالات متحده تاثیر بگذارد.

 

به حداکثر رساندن اشتغال و تحت کنترل نگه داشتن قیمت ها. بازار کار و اقتصاد گسترده‌تر بهبود قابل توجهی از پایین‌ترین وضعیت همه‌گیری کرونا داشته است، تا حدی به لطف کاهش قیمت‌ها در سال منتهی به فوریه ۷.۹ درصد افزایش یافته است که بالاترین نرخ تورم آمریکا در ۴۰ سال اخیر است.

در حالی که بالا رفتن قیمت آب و برق در زمستان عادی است، در سال ۲۰۲۱ قیمت گاز طبیعی در تمام طول سال به دنبال افزایش یافته است.

مشکلات زنجیره تامین منجر به افزایش شدید در زمینه های مختلف از جمله ماشین های دست دوم، مواد غذایی و خدمات آب و برق شده است که باعث سختی زندگی برای آمریکایی های کم درآمد می شود.

فدرال رزرو در ابتدا افزایش قیمت ها را “گذرا” خواند، اما از آن زمان اذعان کرد که تورم بالا احتمالا برای مدتی وجود خواهد داشت. مشکلات عرضه که به نظر می رسید در اوایل سال جاری در حال عادی شدن بود، اکنون نیز تاثیر جنگ در اوکراین را احساس می کند و با موانع بیشتری روبرو می شود زیرا چین قرنطینه های جدیدی را برای مهار شیوع جدید کرونا اعمال می کند.

این هفته، نظرسنجی فدرال رزرو توسط CNBC – که نظرات مدیران صندوق، استراتژیست ها و اقتصاددانان را ارزیابی می کند  احتمال رکود در ایالات متحده را در ۱۲ ماه آینده ۳۳ درصد اعلام کرد که ۱۰ درصد بیشتر از نظرسنجی اول فوریه بود. آخرین نظرسنجی احتمال رکود اقتصادی در اروپا را ۵۰ درصد نشان می دهد.

 

بانک مرکزی 

با توجه به اینکه تورم نزدیک به چهار برابر نرخ هدف فدرال رزرو است، پاول به وضوح اعلام کرده که بانک مرکزی در تلاش برای مهار افزایش قیمت ها، نرخ ها را افزایش خواهد داد. اما برخی از اقتصاددانان این سوال را مطرح می کنند که فدرال رزرو چقدر می تواند بر چنین موضوع پیچیده ای تأثیر بگذارد.

جی دبلیو میسون، دانشیار اقتصاد در کالج جان جی، گفت که افزایش یک چهارم واحدی نرخ بعید است تأثیر زیادی بر تورم یا اقتصاد کلان بگذارد. او گفت: «این یک ویژگی عجیب در طرز تفکر و صحبت ما درباره اقتصاد امروز است که به این یک ابزار سیاستی که توسط این بخش از دولت استفاده می‌شود، اهمیت فوق‌العاده‌ای داده‌ایم.»

میسون گفت که انتظار دارد تورم بدون مداخله فدرال رزرو در سال آینده کاهش یابد البته «کمتر از آن چیزی که انتظار میرود». وی خاطرنشان کرد که قیمت خودرو که تا همین اواخر بزرگترین منبع تورم بود  در حال کاهش بوده است. در حالی که او گفت که مجموعه ای از افزایش های کوچک نرخ به طور کلی تأثیر عمده ای نخواهد داشت، “افزایش به اندازه کافی بزرگ در نرخ های بهره تاثیر منفی قابل توجهی بر فعالیت های واقعی اقتصادی خواهد داشت”.

میسون گفت که سایر شاخه‌های دولت بهتر می‌توانند با مسائل مربوط به قیمت‌ها در اقتصاد بزرگ‌تر، مانند افزایش اجاره‌بها و قیمت خانه‌ها یا قبوض گاز و آب و برق مقابله کنند و ابزارهایی مانند سقف قیمت یا چک‌های محرک می‌توانند برای کاهش سختی‌ها استفاده شوند.

در اوایل این ماه، رییس فدرال رزرو، جروم پاول، در سخنرانی خود در کنگره، تصریح کرد که بانک مرکزی آماده است تا در صورتی که افزایش قیمت ها کند نشود، نرخ ها را با سرعت بیشتری افزایش دهد بدین صورت هرچه نرخ بهره بانک های امریکا بیشتر شود انتظار میرود مرئم پول های خود را در بانک نگهداری کنند به جای سرمایه گزاری در بیت کوین.

اما او همچنین اذعان کرد که چشم انداز اقتصادی به دلیل جنگ در اوکراین پیچیده تر شده است.

منبع:cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا