ترید و ماینینگمفاهیم پایهمقالات

نهنگ در بازار ارز دیجیتال

در دنیای ارزهای رمزنگاری شده اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد که در پس هر کدام معنا و مفهوم بسیار زیادی وجود دارد.برخی از این مفاهیم مانند نهنگ ارز دیجیتال، اصطلاحی در دنیای ارزهای رمزنگاری شده است که به افراد یا اشخاصی گفته می‌شود که مقادیر زیادی بیت‌کوین یا ارز دیجیتال در کیف پول دیجیتال خود دارند.

وال‌ها یا نهنگ‌ها دارای ارزهای رمزنگاری شده کافی هستند تا بتوانند ارزش ارزها را دست‌کاری کنند. درنتیجه این اصطلاح به افرادی که می‌توانند تاثیر مثبت یا منفی قابل توجهی در بازار ارزهای رمزنگاری شده داشته باشند اطلاق می‌شود.

آشنایی با نهنگ در دنیای بیت کوین

دارندگان بزرگ بیت کوین، نهنگ نامیده می‌شوند زیرا حرکات آن‌ها آب‌هایی را که ماهیان کوچک‌تر در آن شنا می‌کنند را مختل می‌کند.

طبق قانون ۸۰-۲۰ (که به‌عنوان اصل پارتو نیز شناخته می‌شود)، ۲۰ درصد بالای دارندگان بیت کوین بیش از ۸۰ درصد ارزش بیت کوین در ایالات‌متحده را دارا هستند.

بنا بر گفته بیت‌ اینفوچارتس (BitInfoCharts)، تنها سه کیف پول بیت کوین دارای ۳.۰۷٪ از کل بیت کوین در گردش تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ با ارزش حدود ۲۷.۸ میلیارد دلار بوده و ۱۰۰ کیف پول برتر حدود ۱۸٪ از کل بیت کوین به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار را در خود جای داده است.

نهنگ‌ها به دلیل تمرکز ثروت می‌توانند برای بیت کوین مشکل ایجاد کنند، به‌ ویژه اگر در حساب کاربری بی‌حرکت باشد و نقدینگی را کاهش دهد که به‌ نوبه خود می‌تواند نوسان قیمت را افزایش دهد.

خوب است بدانید ۴۰ درصد از کل بازار بیت کوین در اختیار هزار نفر است که از تعداد آن‌ها خبر می‌دهد.

اگر نهنگ مقدار زیادی بیت کوین را به‌طور همزمان جابجا کند، نوسانات بیشتر می‌شود. اگر فروشنده در حال تلاش برای فروش بیت کوین است، کمبود نقدینگی و حجم معاملات زیاد می‌تواند بر قیمت بیت کوین فشار نزولی ایجاد کند. زیرا سایر شرکت‌کنندگان در بازار این معامله را می‌بینند و همچنین سعی می‌کنند بفروشند و باعث فروش فوری می‌شود. از آنجا که دارندگان بزرگ رمز ارزها می‌توانند دارایی‌های خود را در مقادیر کمتر در مدت طولانی‌تری بفروشند تا از جلب‌ توجه آن‌ها جلوگیری کنند. آن‌ها می‌توانند با ایجاد تحریف در بازار، قیمت را به‌طور غیر منتظره افزایش یا کاهش دهند. نهنگ‌ها شرایطی را برای گمانه‌زنی در بین ماهی‌های کوچک ایجاد می‌کنند که می‌تواند منجر به یک چرخه معیوب شود که در آن قیمت‌ها به طور ربطی معامله شود. اصلاح نهنگ ارز دیجیتال چنین حکایتی را در پس خود دارد.

نمونه‌هایی از نهنگ‌های بیت کوین

با توجه به این واقعیت که ۱۰۰ کیف پول حاوی ۳۲ درصد از کل بیت کوین است، آیا می‌توان دانست که این نهنگ‌ها کی هستند؟

بیت کوین نام مستعار است، به این معنی که نام صاحبان حساب مشخص نیست، اما دفتر کل آدرس‌ها و معاملات را نشان می‌دهد. بنابراین، ما می‌توانیم با قاطعیت در مورد هویت برخی از نهنگ‌های بیت کوین اطلاعات داشته باشیم.

ساتوشی ناکاموتو

رمز و راز ساتوشی ناکاموتو تا به امروز به‌طور کامل حل نشده است. اما اخیراً داستان او چند پیچ ​​و تاب داشته است. یکی از نامزدهای احتمالی برای ساتوشی ناکاموتو، کریگ رایت، تاجر استرالیایی است که ادعا کرد این ارز رمزنگاری شده را با کمک دوستش دیو کلیمان اختراع کرده است.

در سال ۲۰۱۹، رایت توسط املاک کلیمان به دلیل نیمی از ۱.۱ میلیون بیت کوین خود شکایت کرد. جزئیات این پرونده پیچیده است و بیشتر توسط رایت و ناکاموتو ساخته شده است، اما اگر رایت ۱ میلیون بیت کوین داشته باشد، مطمئناً یکی از سه نهنگ برتر بیت کوین خواهد بود.

دوقلوهای WINKLEVOSS

کامرون و تایلر وینکلووس که توسط آرمی هامر در فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network) به بازی گرفته شدند، از طرفداران اولیه بیت کوین بودند. گزارش شده است که آن‌ها بیش از 100،000 بیت کوین دارند و آن‌ها را در لیست سه نهنگ برتر قرار می‌دهد.

بری سیلبرت

بری سیلبرت مدیرعامل و بنیان‌گذار گروه ارزهای دیجیتال است که در بیش از ۷۵ شرکت مرتبط با بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

گروه ارزهای دیجیتال همچنین مالک کوین دسک (CoinDesk) است که منبع اصلی اخبار بیت کوین است. سیلبرت در حراج دولت آمریکا با دراپر (Draper) حضور داشت و طبق گزارش‌ها 48000 بیت کوین در این روند ضبط کرد.

چگونه نهنگ‌ها بازار ارزهای رمزنگاری شده را دست‌کاری می‌کنند؟

به‌طورمعمول، نهنگ‌ها سفارش فروش گسترده‌ را روی معامله‌هایی قرار می‌دهند که کمتر از سایر سفارش‌های فروش در بازار هستند.

این امر پس از سقوط قیمت‌ها و واکنش زنجیره‌ای وحشت، بی‌ثباتی را در بازار افزایش می‌دهد. چنین امری تنها زمانی تثبیت می‌شود که نهنگ‌ها سفارش‌های فروش بزرگ خود را از بازار خارج کنند. هنگامی‌که آن‌ها وحشت کافی ایجاد کردند.

بنابراین، در این حالت قیمت در جایی قرار دارد که نهنگ‌ها می‌خواستند که با آن بتوانند رمز ارزهای بیشتری را در قیمت موردنظر خود جمع‌آوری کنند. این تاکتیک به‌عنوان “دیوار فروش” شناخته می‌شود.

تاکتیک دیگری که توسط نهنگ‌ها استفاده می‌شود، انجام کارهایی است که مخالف دیوار فروش است. این کار به‌منظور افزایش مصنوعی قیمت ارز رمزنگاری‌ شده انجام می‌شود.

در این تاکتیک، نهنگ‌ها سفارش‌ها خرید عظیمی را در بازار با قیمت‌های بالاتر از آنچه در بازار وجود دارد، در بازار قرار می‌دهند که باعث می‌شود داوطلبان قیمت پیشنهادهای خود را افزایش دهند.

بنابراین آن‌ها برای پر کردن سفارش‌های خرید خود، دست به فروش می‌زنند. اگر این تکنیک به‌درستی اجرا شود، می‌تواند منجر به “ترس از دست دادن” در بین سرمایه‌گذاران کوچک‌تر شود.

با این‌حال، این تاکتیک به سرمایه قابل‌توجهی نیاز دارد که برای موفقیت در فروش دیوار مورد نیاز نیست. اگرچه این تاکتیک‌ها در بورس‌های تحت کنترل، غیرقانونی است، اما در دنیای معاملات رمزنگاری خلأیی در این زمینه وجود دارد،.

این تاکتیک‌ها هنوز کار می‌کنند و گاهی اوقات نهنگ‌ها می‌توانند بازار را دست‌کاری کنند. برای آنکه بتوانید پیش‌بینی از وضعیت بازار داشته باشید باید به این تکنیک‌ها نیز مسلط باشید.

سخن پایانی

به گزارش اینوستوپدیا (Investopedia)، نهنگ بیت کوین اصطلاحی است که به افراد یا اشخاصی اطلاق می‌شود که مقدار زیادی بیت کوین در خود دارند.

حدود ۱۰۰۰ نفر دارای ۴۰ درصد از بازار هستند. نهنگ‌ها می‌توانند ارزش ارزها را دست‌کاری کنند و با توجه به نوسانات بیت کوین، آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای در کانون توجه قرار می‌گیرند.

کوین تلگراف اخیراً گزارش داده است که طبق داده‌ها، حدود ۱۳ درصد از کل بیت کوین یا حدود ۸۰ میلیارد دلار در کمی بیش از ۱۰۰ حساب شخصی قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید که ۴۰ درصد بالای کل بیت کوین (تقریباً ۲۴۰ میلیارد دلار) در اختیار کمتر از ۲۵۰۰ حساب شناخته‌شده، از مجموع تقریباً ۱۰۰ میلیون، است.

سه دارایی بزرگ بیت کوین ۳.۰۷ درصد از کل بیت کوین در گردش را شامل می‌شود و ارزش آن در سپتامبر ۲۰۲۱ تقریباً ۲۷.۸ میلیارد دلار است.

نهنگ‌های بیت کوین مانند سایر دارندگان بیت کوین ،دارایی‌های اکثریت هستند. حرکت آن‌ها تأثیرات زیادی بر بازار بیت کوین دارد، چه از طریق افزایش نوسان، چه ازنظر نقدینگی و چه ترکیبی از هر دو.

بزرگ‌ترین نهنگ‌های بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت کوین، دوقلوهای وینکلواوس و سرمایه‌گذاران خطرپذیر مانند تیم درپر و بری سیلبرت هستند.
منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا