مقالات

فلیپنینگ چیست؟ بررسی کامل Flippening ارز دیجیتال و کاربرد شاخص آن

فلیپنینگ (Flippening) سناریویی فرضی است که ماکسیمالیست‌های اتریوم آن را مطرح کرده‌اند و مفهومش این است که در آینده، اتریوم ازنظر ارزش کل بازار، بیت کوین را پشت‌سر خواهد گذاشت.

بیت کوین از زمان راه‌اندازی‌اش در سال ۲۰۰۹ تاکنون، ارزش بازار خود را حفظ کرده و در جایگاه برترین ارز دیجیتال جهان ایستاده است. درواقع، دامیننس (سلطه) بیت کوین تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۹درصد بود و هیچ ارزی نمی‌توانست با آن رقابت کند. باوجوداین‌، قیمت این ارز دیجیتال در این سال‌ها افزایش یافته است؛ اما دامیننس آن کاهش درخورتوجهی پیدا کرده و در زمان نگارش این مقاله، روی ۴۲.۱درصد قرار دارد.

اصطلاح فلیپنینگ در ژوئن‌۲۰۱۷ مطرح شد؛ زمانی‌که چیزی نمانده بود اتریوم ازنظر ارزش بازار بالاتر از بیت کوین قرار بگیرد. در آن زمان، دامیننس اتریوم ۳۱درصد بود و بیت کوین ۳۸درصد بازار را در‌اختیار داشت.

در طول دوره صعودی سال ۲۰۱۷، انعطاف‌پذیری اتریوم به‌دلیل فراهم‌کردن بستری برای ایجاد برنامه‌های کاربردی براساس قراردادهای هوشمند، در کانون توجه قرار گرفت. این موضوع هجوم نقدینگی به بازار اتریوم را در پی داشت؛ بنابراین، به افزایش شدید قیمت آن انجامید.

تا اواسط سال ۲۰۲۲، اندازه بازار بیت کوین با ۵۷۵میلیارد دلار، بیش از دو برابر اندازه بازار اتریوم با تقریباً ۲۲۰میلیارد دلار بود. در‌حال‌حاضر، این مقدار به‌ترتیب به ۴۰۰میلیارد دلار و ۱۸۰میلیارد دلار رسیده است.

نکته مهم این است که برای وقوع رویداد فلیپنینگ، لزومی ندارد قیمت اتریوم حتماً بیشتر از قیمت بیت کوین باشد؛ زیرا ارزش بازار از ضرب تعداد کل ارزهای در‌گردش در قیمت هر واحد آن محاسبه می‌شود. حال چطور باید میزان احتمال وقوع این رویداد را پیگیری کرد؟ این‌جاست که شاخص فلیپنینگ وارد می‌شود. درادامه، درباره کاربرد شاخص فلیپنینگ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شاخص فلیپنینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

شاخص فلیپنینگ میزان احتمال وقوع این رویداد را براساس برتری ارزش بازار این دو ارز دیجیتال پیگیری می‌کند. در زمان نوشتن این مقاله، این شاخص ۴۴.۶درصد است. همچنین، دامیننس ارزش بازار بیت کوین روی ۴۱.۷درصد و دامیننس اتریوم روی ۱۸.۸درصد قرار دارد.

فراموش نکنید که این شاخص برای پیگیری این رویداد صرفاً ارزش بازار را در نظر نمی‌گیرد و عواملی مانند حجم تراکنش و آدرس‌های فعال را هم بررسی می‌کند. هرچه این شاخص به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، احتمال وقوع فلیپنینگ بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا