مقالات

NFT و متاورس در حال تغییر روش دانشمندان در انجام تحقیقات هستند.

مقدمه

دانشمندان می توانند از ابزارهای بلاک چین مانند قراردادهای هوشمند و توکن ها برای بهبود همکاری در تلاش های علمی  مختلف استفاده کنند. این به اصطلاح جنبش علمی غیرمتمرکز یا به اختصار DeSci، فناوری‌های بلاک چین و Web3 را برای بهبود تحقیقات علمی ترکیب می‌کند.

هدف اصلی DeSci مشارکت و تأمین مالی بیشتر در هنگام نزدیک شدن به چالش‌های علمی، و همچنین دموکراتیک کردن فرآیند بررسی همتا به همتا است، که تحت سلطه چند مجلات است که در آنها ظاهر شدن و مبارزه با سانسور هزینه‌بر است. DeSci همچنین می تواند استانداردهایی را برای ذخیره سازی تحقیقاتی با فناوری اثبات وجود ایجاد کند. در حالی که در بلاک چین‌های مالی مانند بیت‌کوین، تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای از ماینرها تأیید می‌شوند، تحقیقات نیز می‌تواند توسط شرکت‌کنندگان در شبکه بلاک چین از دانشمندان و غیره تأیید شود.

استفاده از متاورس در پیشرفت علم:

اکوسیستم‌های بررسی همتایان مبتنی بر بلاک چین می‌توانند شفاف باشند و می‌توانند به تحقیقاتی که حتی شرکت‌کنندگان با نام مستعار ارائه می‌کنند اعتبار ببخشند. به عنوان مثال، دانشمندان ممکن است برای مشارکت، سهام یا “پاداش” دریافت کنند و جامعه وسیع تری را برای مشارکت تشویق کنند.

فناوری بلاک چین برای علم و فناوری بلاک چین (توکن ها، NFT ها، متاورس ها) این پتانسیل را دارد که بر اقتصاد پلتفرم تأثیر مثبت بگذارد، به گونه ای که دسترسی به همکاری های علمی را دموکراتیک کند.

وقتی به پلتفرم‌ها فکر می‌کنید، عموماً به Uber یا Airbnb فکر می‌کنید که به خودی خود پروژه‌هایی در حال تغییر جهان هستند. اما، اقتصاد پلتفرم ها چیزی است که یک زمینه تحقیقاتی بسیار جدید است و در واقع حتی نظریه بازی ها را به عنوان یک رشته دانشگاهی به جلو سوق می دهد. این فرآیند با بیت کوین (BTC) آغاز شد و از آن زمان تنها توسط اتریوم (ETH) و ده ها ارز دیگر، اگر نگوییم صدها، بلاک چین پیشرفت کرده است.

استفاده از NFT ها:

NFT ها نقش بزرگی در آینده متاورس ایفا خواهند کرد، زیرا از طریق NFT ها است که می توان تحقیقات علمی را به طور ایمن منتقل کرد.

به عنوان مثال، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، یک NFT متصل به اسناد مربوط به جهان جیمز آلیسون، محقق سرطانی برنده جایزه نوبل را به قیمت بیش از 50000 دلار به حراج گذاشت. نیروی فضایی ایالات متحده، شاخه ای از نیروهای مسلح ایالات متحده، شروع به فروش مجموعه ای از NFT های حاوی تصاویر واقعیت افزوده از ماهواره ها و نمادهای فضایی کرد. شرکت جرج چرچ، پیشگام زیست شناسی، Nebula Genomics، قصد دارد یک NFT از ژنوم کلیسا را ​​بفروشد. چرچ یک متخصص ژنتیک در دانشگاه هاروارد در کمبریج است و به راه اندازی پروژه ژنوم انسانی کمک کرد. موارد استفاده رو به رشدی برای NFT در علم وجود دارد و مطمئنا موارد بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا