مقالات

رقابت دلار آمریکا (usd) و بیت کوین(BTC)

مقدمه

امروزه، گروهی از کارشناسان بر این باورند که سلطه دلار ممکن است در حال کاهش باشد. کاهش سهم آمریکا از تجارت جهانی، گسترش قدرت پولی چین و دیجیتالی شدن پیش‌بینی‌شده ارزهای ملی، همگی می‌توانند به طور بالقوه پایه‌های نظم مالی فعلی را از بین ببرند. بنابراین، ارزهای دیجیتال آینده و ارزهای غیرمتمرکز مانند بیت کوین (BTC) چه نقشی می توانند در شکل دادن به سیستم پولی بین المللی جدید ایفا کنند؟

یکی از دلایل اصلی تداوم هژمونی دلار، اینرسی ذاتی سیستم غول‌پیکر تجارت بین‌الملل است. از آنجایی که همه طرف‌های درگیر در آن دهه‌ها به دلار متکی بوده‌اند، نمی‌توان به سادگی تصمیم گرفت که جایگزینی را انتخاب کند، به خصوص اگر در مقایسه با روش‌های قدیمی، سود قابل توجهی در کارایی ایجاد نکند. با این حال، افزایش قریب‌الوقوع  جابه جایی پول توسط پول دیجیتال می‌تواند تهدیدی عملی برای وضعیت دلار باشد، دقیقاً به این دلیل که می‌توانند وسیله مبادله سریع‌تر و راحت‌تری ارائه دهند.

سال‌های متمادیست که دلار به عنوان ارز اصلی بین المللی مطرح می‌باشد:

 

برخی ناظران خاطرنشان می‌کنند که اگر چین با موفقیت از نفوذ اقتصادی رو به رشد خود و قابلیت استفاده از زیرساخت ارز دیجیتال آینده‌اش استفاده کند، می‌تواند بهترین راه را برای به چالش کشیدن موقعیت مسلط دلار داشته باشد.

در یک سال گذشته تسلط دارایی های کریپتو نسبت به دلار افزایش یافته است از همین رو دلار که به عنوان شاخص برای سنجیدن قیمت دارایی های کریپتو استفاده میشود شیبی نزولی به خود گرفته است.

جیمز وو، رئیس و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاریDigital Finance Groupمیگوید:

پول خود را به جای بیت کوین روی اتر (ETH) می گذارد و به کوین تلگراف می گوید: “من فکر نمی کنم بیت کوین بتواند جایگزین دلار آمریکا شود، زیرا یکی از عملکردهای مهم فیات این است که به عنوان یک ابزار پرداخت عمل کند. در کوتاه مدت، هیچ روش محکمی برای بیت کوین وجود ندارد تا مشکلات مقیاس پذیری خود را حل کند، بنابراین نمی توان از آن به عنوان یک روش پرداخت استفاده کرد. تعریف بیت کوین به یک کالایی مانند طلا نزدیک تر است. من فکر می کنم اتریوم (ETH) شانس بیشتری داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا