مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال کامپاند Compound

مقدمه

کامپاند (compound) یک پروتکل دارای نرخ سود مستقل و مبتنی بر الگوریتم بلاک چین اتریوم است که برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های مالی به صورت متن باز ایجاد شده است. پروتکل کامپاند (کامپوند) نوعی بازار وام‌دهی غیرمتمرکز را ایجاد کرده و محبوبیت زیادی به‌ دست آورده است. توکن پروتکل کامپوند (compound) با نماد COMP نشان داده می‌شود. ارز دیجیتال COMP یک توکن ERC-20 است که برای دارندگان خود، رأی‌دهی یا وکالت در تصمیمات نظارتی را امکان‌پذیر می‌سازد و اصلاح و تغییرات پیشنهاد شده را برای پروتکل کامپوند ممکن می‌کند. کاربران می‌توانند توکن‌ها را به بازار پول وارد کرده تا بدون نیاز به اعتماد به نهاد متمرکز، از دارایی‌های اتریوم وام بگیرند.

این پلتفرم از حمایت صرافی کوین بیس (Coinbase) برخوردار است. کوین بیس از بدو پیدایش این پروژه در کنار آن بوده و از همان ابتدا حدود ۸ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

توکن COMP و نقش آن در پلتفرم کامپوند

توکن COMP یک توکن ERC-20 است که حاکمیت جامعه بر پروتکل مرکب کامپاند را تأمین می‌کند. دارندگان توکن COMP و نمایندگان آنها در مورد تغییر پروتکل بحث می‌کنند و پیشنهاد و رأی می‌دهند. توکن COMP که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، دقیقاً مانند قرارداد هوشمند مرکب عمل می‌کند. علاوه بر این، توکن COMP به صاحب خود اجازه می‌دهد که حق رأی را به آدرس دلخواه خود تفویض کند؛ چه کیف پول مالک باشد، چه کاربر دیگری، چه یک برنامه کاربردی یا یک متخصص.

با قرار دادن مستقیم COMP در اختیار کاربران و برنامه‌ها، یک پلتفرم به طور فزاینده قادر به ارتقای پروتکل خواهد بود و به دارندگان توکن COMP انگیزه داده می‌شود تا پروتکل را به صورت یکپارچه با مدیریت خوب اداره کنند.

توکن COMP توسط تیم مالی کامپاند به وسیله مکانیسم پیچیده‌ای ایجاد شده است و به کاربران بستر وام‌های ترکیبی کامپاند (compound) اجازه داده می‌شود که تغییرات را پیشنهاد دهند، بحث کنند و اجرا کنند؛ بدون اینکه به تیم توسعه‌دهنده کامپاند وابسته باشند یا نیازی به آن نداشته باشند.

وام دهی در کامپاند

compound یک سرویس مالی غیرمتمرکز (Defi) ارائه می‌دهد. پروتکل کامپاند نقدینگی را تضمین نمی‌کند، بلکه تنها انگیزه لازم را برای آن فراهم می‌آورد. این سرویس به صورت همتا به همتا (Peer to Peer) عمل می‌کند؛ یعنی هم وام‌دهنده و هم وام‌گیرنده، خود کاربران هستند. با استفاده از این سرویس، افراد می‌توانند با تأمین وجه برای وام‌گیرنده‌ها به صورت ارز دیجیتال سود دریافت کنند و وام گیرنده‌ها هم با قرار دادن وثیقه، که آن هم از نوع ارز دیجیتال است، وامی کریپتویی بگیرند و در زمان تسویه حساب با بازگرداندن مقدار وام به‌علاوه سود آن، وثیقه خود را آزاد کنند.

زمانی که تقاضا برای یک دارایی بالا است، این پروتکل اقدام به بالا بردن نرخ سود می‌کند و به این ترتیب، انگیزه لازم برای عرضۀ بیشتر این دارایی فراهم می‌شود. عکس این قضیه نیز امکان‌پذیر است و از این طریق به صورت الگوریتمی و خودکار، نقدینگی تا حدود زیادی تأمین می‌شود. مدل نرخ سود این پروتکل به این صورت است که هر چه تقاضا برای یک دارایی بیشتر باشد، نرخ سود بالا می‌رود و هر چه تقاضا برای آن دارایی کمتر باشد، نرخ سود پایین می‌آید. به این ترتیب بازار وام‌ها در کامپاند تنظیم می‌شود.

کاربرد توکن COMP

با استفاده از توکن روی پلتفرم کامپوند یا کامپاند (Compound) که توکن Comp نامیده می‌شود، هر کسی می‌تواند تغییر در پروتکل وام‌های مرکب را پیشنهاد دهد. با این حال، فقط پیشنهاد کاربرانی که حداقل 1٪ از کل توکن‌های COMP را در اختیار داشته باشند، برای رأی‌گیری ارائه می‌شود. این پیشنهادات ممکن است شامل افزودن پشتیبانی از دارایی جدید، تغییر ضریب وثیقه دارایی، تغییر مدل نرخ بهره بازار یا تغییر هر پارامتر یا متغیر دیگر از پروتکل باشد که مدیر فعلی می‌تواند تغییر دهد. این کار باعث می‌شود که در آینده کامپاند به یک سازمان خودمختار و غیرمتمرکز تبدیل شود.

هنگامی که پیشنهادی برای رأی دادن ارائه شد، برای همه صاحبان COMP یا نمایندگان، یک دوره 3 روزه مجاز به رأی دادن در مورد پیشنهاد فعال می‌شود. هنگامی که پیشنهادی با حمایت اکثریت به حد نصاب رسید، این پیشنهاد در یک Timelock قرار می‌گیرد و پس از 2 روز قابل اجرا است. این دوره 2 روزه در نظر گرفته شده تا کاربرانی که با این پیشنهاد موافقت نمی‌کنند، در صورت تمایل بتوانند توکن‌های خود را از کامپاند خارج کنند.

هر روز، تقریباً 2880 توکن COMP بین کاربران پروتکل توزیع می‌شود. در هر توزیع، 50٪ از توزیع توسط تأمین‌کنندگان و 50٪ از طریق وام‌گیرندگان به دست می‌آید.

سخن پایانی

رابرت لشنر (Robert Leshner) بنیانگذار کامپاند، یک بار در مصاحبه‌ای گفت:

با اشاره به انگیزه‌های تیم ما برای ایجاد توکن‌هایی با حاکمیت غیرمتمرکز، اعتقاد شخصی من این است که در آینده هیچ کس از بیت کوین استفاده نمی‌کند.

پروتکل کامپاند ابتکار جالبی داشته است و آن ایجاد توکن COMP برای مدیریت غیرمتمرکز پروژه است که از طریق این توکن، افراد می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح کرده و در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند. این پروتکل نظرات جامعه خود را کاملاً بازتاب می‌دهد و افراد این جامعه می‌توانند ایده‌های خود را از طریق کد اعمال کنند.

منبع : بلک وال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا