مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال دیکرد Decred

مقدمه

ارز دیجیتال Decred یک ارز دیجیتال است که اولویت خود را روی مدیریت غیرمتمرکز و تصمیم‌گیری در مورد بلاکچین قرار داده است. هدف از آن رسیدن به ارز دیجیتالی است که به شکل خودمختار بر اساس بهینه‌سازی‌هایی که مستقیماً توسط ماینرها و مالکان آن انجام می‌شود، فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال چندین تفاوت بنیادی با پروتکل بیت‌ کوین دارد که برای رسیدن به اهداف غیرمتمرکزسازانه خود از آن الگو گرفته است.

ارز دیجیتال Decred (دیکرد) چیست؟

شبکه اصلی ارز دیجیتال Decred در سال 2016 افتتاح شد و بازخوردهای متفاوتی دریافت کرد. برای عده‌ای، این ارز دیجیتال چیزهایی را عرضه می‌کرد که از اول فرض می‌شد بیت‌ کوین آنها را ارائه دهد. این دسته از کاربران به آن به چشم یکی از بهترین محصولات غیرمتمرکز و تصمیم‌گیری که در یک شبکه همتا به همتا ایجاد شده نگاه کردند و به آن اجازه دادند سریعاً به حملات و خواسته‌های جامعه کاربران برای ویژگی‌های جدید واکنش نشان دهد.

اما از سوی دیگر، بسیاری از کاربران شکاک این پرسش را مطرح کردند که ارز دیجیتال Decred (DCR) چه قابلیت جدیدی دارد که واقعاً جدید و منحصربه‌فرد باشد. ارزهای دیجیتال دیگر مکانیسم‌هایی برای ادغام نیازهای جامعه کاربران ارائه می‌دهند. بنابراین درست معلوم نیست چرا وقتی ارزهای دیجیتال جاافتاده‌تری نیز وجود دارند، باید استفاده از این ارز دیجیتال را انتخاب کنید.

توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال و جامعه کاربران آن باور دارند که پروتکل شبکه دیکرد (Decred) برای ادغام بهینه‌سازی‌ها و تغییرات به آن اجازه می‌دهد در بلندمدت تبدیل به یک ارز دیجیتال بهینه در بازار شود.

آنها باور دارند که در طول زمان، ارز دیجیتال Decred (دیکرد) پاسخگوترین ارز دیجیتال به نیازهای آتی کاربران خواهد شد، و به کاربر-محورترین ارز دیجیتال تبدیل خواهد گردید.

ارز دیجیتال Decred قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟

توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال دیکرد (Decred) از فعالان این صنعت و از اولین استفاده‌کنندگان بیت‌ کوین هستند و بر سر عدم کفایت بیت‌ کوین، به خاطر روش کاری که دارد، به توافق رسیده‌اند. با رشد استخراج، فرآیند تصمیم‌گیری بیت‌ کوین بیشتر جنبه متمرکز به خود گرفت؛ چراکه بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج، سهم زیادی از قدرت را در مورد فرآیند بهبود بیت‌ کوین به دست آوردند. علاوه بر این، در حالی که بعضی از بهینه‌سازی‌های بیت‌ کوین از طریق یک فورک نرم قابل اجرا هستند، تقریباً تمام بهینه‌سازی‌هایی که نیاز به تغییر گسترده در نرم‌افزار بیت‌ کوین داشته باشند، به یک فورک سخت یا هارد فورک از بلاکچین قدیمی بیت ‌‌کوین احتیاج دارند.

این موضوع از سال 2017 و با هارد فورک سگویت 2 روی بلاکچین بیت‌ کوین مورد توجه عموم قرار گرفته است. در آن برهه، بحث‌های زیادی مطرح شد و جامعه کاربران در مورد آینده شبکه تردید داشت. در نهایت، این فورک سخت کنار گذاشته شد؛ چراکه پشتیبانی کافی از طرف ماینرها، کاربران مؤسسه‌ای و صرافی‌ها به دست نیاورد. مطابق نظر تیم توسعه ارز دیجیتال Decred این نوع از قدرت که ماینرها و کاربران مؤسسه‌ای علیه بهینه‌سازی بلاکچین به کار می‌برند، تخریب‌کننده است.

سیستم تصمیم‌گیری در رمزارز Decred

در صورتی که جامعه کاربران بر سر یک فورک توافق نداشته باشد، گروه‌های مستقل نیز می‌توانند هارد فورک خود را روی بلاکچین منبع باز بیت‌ کوین ایجاد کنند. این موضوع را تا به حال در مورد بیت ‌کوین‌ کش، بیت‌ کوین گلد، و بیت ‌کوین دیاموند (Bitcoin Diamond) مشاهده کرده‌ایم. این سیستم‌ها بهبودهای مختلفی را به شکل‌ها و سرعت‌های گوناگون کار گذاشته و هر گاه که به یک توافق عمومی در مورد یک بهبود نرسیده‌اند، جامعه کاربران بیت ‌کوین را ترک کرده‌اند.

ارز دیجیتال Decred قصد دارد هارد فورک را کاهش دهد یا حذف کند؛ به خصوص فورک‌هایی را که باعث تقسیم جامعه کاربران می‌شوند.

با وجود اینکه هارد فورک روی این سیستم امکان‌پذیر است و در واقع این پروژه اخیراً از اولین هارد فورک خود خارج شد، اما پروتکل رأی دادن باعث می‌شود کاربران بتوانند قبل از تغییرات به آنها رأی بدهند؛ سپس وقتی رأی‌ها داده شد، تغییرات نیز اجرایی می‌شوند.

گواهی دوگانۀ اثبات کار و اثبات سهام Decred

پروتکل رأی دادن ارز دیجیتال Decred در بلاکچین، با استفاده از یک طراحی دوگانه (Hybrid) که گواهی اثبات کار را با گواهی اثبات سهام ترکیب می‌کند کامل می‌شود. اصل پایه‌ای در پشت این سیستم دوگانه این است که هر بلاک باید توسط حداقل سه تأییدگر استخراج شود. این سیستم دوگانه، ضعف‌های گواهی اثبات کار و گواهی اثبات سهام به تنهایی را برطرف می‌کند. ماینرها در آن همچنان پاداش می‌گیرند و تأییدگرانی که سهم دارند نیز پاداش کوچکی دریافت می‌کنند.

استخراج در این شبکه، شبیه بیت‌ کوین با پردازش‌گرانی انجام می‌شود که برای پیدا کردن نتیجه رقابت می‌کنند.

سیستم گواهی اثبات سهام به روی همه افرادی که توکن DCR داشته باشند باز است. با استفاده از توکن DCR، می‌توانید بلیط‌هایی بخرید که به شما اجازه می‌دهد در سیستم گواهی سهام مشارکت کنید. لازم است که یک ماینر بلیط شما را به عنوان بخشی از یک بلاک تایید کند.

گواهی اثبات سهام Decred

بعد از این بلیط شما وارد استخر می‌شود و شما باید منتظر انتخاب شدن آن باشید. ارز دیجیتال Decred به نحوی طراحی شده که 50% شانس انتخاب شدن در 28 روز و 99.5% شانس انتخاب شدن قبل از انقضای بلیط (حدود 4 ماه) را داشته باشید. همین‌که انتخاب شوید، به معتبر ساختن یک بلاک کمک خواهید کرد و بعد مبلغ بلیط را به علاوه پاداش سهم گذاشتن در مشارکت، دریافت می‌کنید.

فرآیند سهم گذاشتن، به ترغیب سرمایه‌گذاری بلند مدت در پروژه ارز دیجیتال Decred می‌پردازد؛ چراکه موجودی شما در طول چند هفته‌ای که سهم گذاشته‌اید، در داخل سیستم قفل می‌شود.

خوشبختانه، بر خلاف سیستم‌های گواهی سهام دیگر، لازم نیست کامپیوتر خود را در تمام مدت روشن بگذارید. به جای این کار، می‌توانید وارد یک استخر سهم‌گذاری (استخر استیکینگ) شوید که از طرف شما رأی می‌دهد.

سخن پایانی

اصلی‌ترین نیروی ارز دیجیتال Decred و توکن اختصاصی آن (DCR)، جامعه کاربرانی است که دارد. تیم توسعه بنیان‌گذار آن متشکل از توسعه‌دهندگان قبلی پروژه‌های عمده ارز دیجیتال است. آنها توسعه‌دهندگان یکی از نسخه‌های بیت‌ کوین هستند که در زبان برنامه‌نویسی گو (Go) نوشته شده است.

اگر این تیم بتواند ویژگی‌هایی عالی بسازد که باعث گسترش این ارز دیجیتال شود (به شکلی که برای اعضای جامعه کاربران مفیدتر باشد) آن وقت استفاده از آن رشد خواهد کرد؛ چون مدیریت خوب منجر به تصمیم‌های خوب می‌شود. اما اگر این جامعه کاربران درگیر نشود یا توسعه سریع انجام نشود، ارز دیجیتال دیکرد (Decred) به زودی جای خود را به ارزهای دیجیتال جدید و جذابی که ویژگی‌های بهتری ارائه می‌دهند، خواهد داد.

منبع : بلک وال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا