مقالاتترید و ماینینگرمزارز

اکوسیستم و ارز دیجیتال بیت تورنت BitTorrent

ارز دیجیتال BitTorrent یکی از ارزهای دیجیتالی است که روی بلاک چین بنیاد ترون فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال به سرویس اشتراک فایل بازسازی شده بیت‌تورنت وصل است. بیت‌تورنت (BitTorrent) مطابق با تحلیل و بررسی مجله کوین‌ مارکت‌ کپ، در بین 50 ارز دیجیتال محبوب قرار می‌گیرد. این سیستم با نیم‌نگاهی به توکنی‌ کردن بیت‌ تورنت، بزرگ‌ترین پروتکل غیر متمرکز اشتراک فایل در جهان، ساخته شده است.

تاریخچه ارز دیجیتال BitTorrent

برای درک این ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن، لازم است ابتدا با شرکتی شروع کنیم که نام خود را به این ارز دیجیتال داده است: BitTorrent. این شرکت در سال 2001 به دست برام کوهن (Bram Cohen)، که یک مهندس نرم‌افزار امریکایی است، تأسیس شد و به یکی از اولین و بزرگ‌ترین سایت‌های اشتراک فایل روی وب تبدیل شد.

بیت‌تورنت از یک پروتکل همتا به همتای غیر متمرکز استفاده می‌کند که چند صد میلیون کاربر را قادر به بارگذاری و دریافت فایل‌های مختلف می‌کند. امروز، بیت‌تورنت از نظر تعداد کاربران، کیفیت خدمات، و محبوبیت کلی، عمده‌ترین شبکه همتا به همتا در جهان محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم موضوع را خیلی خلاصه بگوییم، روش کار BitTorrent به این صورت است: فایل‌های حجیم و ادامه‌دار در این سیستم خرد شده و از طریق شبکه، همچنان به صورت خرد، به گیرنده ارسال می‌شوند و بعد توسط کامپیوتر گیرنده به هم وصل می‌شوند. هر کاربری که یک فایل دانلود کند، به صورت خودکار بخشی از اکوسیستم شده و تبدیل به یک ارسال‌کننده (Seed) می‌شود.

ارسال‌کننده و همتا (Seed و Peer) دو نقشی هستند که یک کاربر می‌تواند در پلتفرم BitTorrent ایفا کند. ارسال‌کننده یا Seed کسی است که کپی کامل فایل را به اشتراک می‌گذارد و همتا یا Peer کسی است که فایل مورد درخواست خود را به صورت بیت‌ها و تکه‌ها دریافت می‌کند. یک کاربر تا زمانی که فایل را در کامپیوتر خود نگه دارد و به اینترنت متصل باشد، یک ارسال‌کننده باقی می‌ماند. اگر بگوییم بیت‌تورنت یک پلتفرم کاملاً رشد یافته و پدیده‌ای مهم در جهان دیجیتال است، با در نظر گرفتن اینکه حدود 20% از ترافیک آپ‌ ا‌ستریم جهانی و 3% از ترافیک داون‌ استریم جهانی به نحوی به آن مرتبط است، چندان حرف بیراهی نزده‌ایم.

فناوری بیت تورنت

در قلب فناوری بیت تورنت، یک پروتکل توزیع فایل قرار دارد. این فناوری به منظور توزیع فایل‌های بزرگ و محبوب در سراسر اینترنت، بدون نیاز به وجود سرورهای بزرگ و پهنای باند زیاد، طراحی شده است.

برخلاف ارزهای دیجیتال، پای هیچ توکنی در میان نیست. در عوض، اقتصاد این سیستم بر مبنای روابط پایاپای موقتی است که در آن، طرفین مبادله بیشتر با فردی مبادله می‌کنند که پیش از آن، با آن ها چیزی به اشتراک گذاشته باشند. مابقی خصوصیات چگونگی کارکرد آن در اینجا مطرح نیست، اما شایان ذکر است که بعدها به منظور حفاظت از شرکت و بنیانگذاران در مقابل حملات مستقیم، اهداف اقتصادی مهم تلقی شدند.

هدف برام کوهن، توسعه دهنده و خالق بیت تورنت از عرضه نسخه‌های کپی فایل‌های رسانه‌ای، هرگز نقض حق تکثیر و یا منزوی ساختن صنعت قدیمی و میلیاردی نبود. با این حال این اختراع او، تا حدی باعث این موضوعات شد.

در نتیجه‌ی اقدامات بی غرض برام کوهن، حتی با وجود آن که فناوری بیت تورنت به محبوبیت چشمگیری در به اشتراک گذاشتن غیر قانونی فایل‌های رسانه‌ای دست یافت، گاهی پهنای باند رساننده‌ی خدمات اینترنتی (ISP) را به دردسر می‌انداخت.

از یک سمت خطر بسته شدن بیت تورنت را تهدید می‌کرد و از سمت دیگر حمایت‌های پرشور به دفاع از آن می‌پرداخت، اما نداشتن هیچ گونه قصد غیرقانونی، و در مقابل، وجود آن چه که وکلا به آن «موارد استفاده‌ از محصول که حق کپی رایت را نقض نمی‌کند» می‌گویند، در نهایت به دور نگه داشتن فناوری بیت تورنت از مداخله‌ی جدی از سوی ISP‌ها و یا دولت کمک کرد.

مسلما تلاش‌های بسیاری از سوی ISP‌ها برای مداخله در ترافیک بیش از اندازه‌ی بیت تورنت صورت گرفت، اما تلاش‌های همه جانبه و قانونی برای رفع این موضوع تحقق نیافتند. به طور عمده، این موضوع به این دلیل بود که هیچ کس تنها به دلیل یک سری مصارف مسئله ساز قانونی، تمایلی به داشتن پیشینه‌ای قانونی در محدودسازی فناوری با هدف عمومی نداشت.

جای تعجب ندارد که کل داستان پیچیده‌تر است و در مورد هر دو دیدگاه، لابی‌گری صورت گرفته است. همچنین، تلاش‌های بسیاری در جهت آسیب رساندن به ترافیک بیت تورنت انجام شده و این شرکت برای سازگار کردن پروتکل، به منظور کاهش میزان تهاجمی بودن آن در دنیا، ابتکار چشمگیری به خرج داده است.

زمینه‌ی گسترده‌تری که وجود داشت، ایجاد سریع پهنای باند و ظهور برنامه‌های جدید بود که بیش از بیت تورنت خواهان پهنای باند بوده‌اند. در آن زمان، توقف آسان ترافیک بیت تورنت مانند گذشته، اولویت اول ISPها بود و در نتیجه، ISPها انرژی خودشان را روی موضوع دیگری متمرکز کردند.

شرکت بیت تورنت

شرکت بیت تورنت (BitTorrent Inc) تمام دوران حیاتش را با به طور مداوم با سود بردن از عوامل اکوسیستم بیت تورنت و یا اغلب پوزش از رسوایی عوامل بسیارِ دیگری از این اکوسیستم، گذرانده است. این شرکت همچنان دو مورد از پر استفاده‌ترین کلاینت‌های بیت تورنت را که شامل «Bittorrent» و «uTorrent» می‌شود، سرپرستی می‌کند. شرکت بهترین استفاده را از فناوری تورنت می‌برد و با استفاده از تبلیغ این فناوری به میلیون‌ها کاربر، کسب درامد می‌کند.

این شرکت، فرهنگ خود را از هرگونه فعالیت در زمینه نقض قانون حق تکثیر و یا تشویقی، دور نگاه داشته است. اما به‌روزرسانی و ایمن‌سازی فناوری که قسمت اعظمی از اکوسیستم بیت تورنت روی آن اجرا می‌شود را ادامه داده است.

اکوسیستم بیت تورنت

اکوسیستم شامل افرادی می‌شود که از این فناوری استفاده می‌کنند. همانند پروژه‌های حوزه‌ی بلاک چین و بیت کوین، نقش‌های مهم بسیار زیادی وجود دارد اما هر نقش توسط تعدادی شرکت‌کننده انجام می‌شود.

عوامل سازنده‌ی اکوسیستم بیت تورنت عبارت‌اند از:

۱- توسعه‌دهندگان و توزیع‌کنندگان نرم‌افزار کاربری که همان طور که در سایت bittorrent.org نیز مستندسازی شده است، با استفاده از پروتکل باز بیت تورنت ارتباط برقرار می‌کنند.

۲- متصدیان هزاران سایت تورنت خصوصی و عمومی که به کاربران در پیدا کردن فایل مورد نظر برای دانلود کمک می‌کنند، کاتالوگ فایل‌های تورنت و مکانیزم‌های گزینش اجماع را تهیه می‌کنند.

۳- گروه وارِز (warez): یک گروی زیرزمینی که در آن، افراد، نسخه‌های باکیفیت فیلم‌ها و دیگر رسانه‌ها را جمع‌آوری کرده، قفل آن‌ها را باز می‌کنند و در سایت‌های تورنت منتشر می‌کنند. متصدیان نودهای ردیاب به همتایان کمک می‌کنند تا به طور مؤثر یکدیگر را پیدا کنند (در گذشته زیرساختهایی نیاز داشت که اکنون وجود آن اختیاری است).

۴- چند صد میلیون مصرف‌کننده، به معنای واقعی کلمه، در هر کشور موجود در کره‌ی زمین، از نرم‌افزار تورنت برای دانلود فایل استفاده می‌کنند. بسیاری از نقش‌های درون اکوسیستم بیت تورنت، در حال ظهور در زمینه‌ای هستند که در آن هیچ طرح و خود سازمان‌دهی وجود نداشته و هیچ رهبری نیز وجود ندارد و همچنین نهادهای بسیار کمی به اداره‌ی فعالیت‌ها و زمان انجام آن‌ها توسط افراد می‌پردازند.

۵- نقش شرکت بیت تورنت و برام کوهن، هردو، در اکوسیستم بیت تورنت مدت بسیار طولانی است که دور افتاده است، برام کوهن به عنوان پدر مورد احترام اما منع شده‌ی فناوری، و شرکت بیت تورنت به عنوان فروش یک‌ جایی که به شدت مورد تنفر واقع شد، نرم‌افزار مورد علاقه‌ی همه را به میزان زیادی تبلیغ کرد و به دفعات، در توسعه‌ی ویژگی‌هایی که انجمن به آن‌ها نیاز مبرمی داشت، شکست خورد (بیشتر در مورد پنهان‌سازی هویت و کشف محتوا).

کلیاتی در مورد ارز دیجیتال BitTorrent

ارز دیجیتال BitTorrent یک توکن با رمزنگاری استاندارد TRC-10 است که روی بلاک چین ترون فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال برای بهبود پروتکل بیت‌تورنت و متحد کردن آن با بلاک چین ساخته شد. نمی‌توان این ارز دیجیتال را مثل بیت ‌کوین استخراج کرد؛ چون مکانیسم استخراج آن بر پایه الگوریتم گواهی اثبات سهام استوار شده است.

کاربرانی که کپی کامل فایل‌های ذخیره‌شده روی کامپیوتر خود را به اشتراک می‌گذارند (ارسال‌کنندگان یا Seeds)، ارز دیجیتال BitTorrent پاداش می‌گیرند. آنها لازم نیست دستگاه‌های گران و پیچیده بخرند یا یک توافق ماینینگ امضا کنند. آنها فقط با نگهداری یک فایل در کامپیوتر خود می‌توانند دریافتی داشته باشند.

آینده ارز دیجیتال BitTorrent

پروژه بیت‌تورنت هیچ نقشه راه رسمی ارائه نداده است، اما تیم آن هر از گاهی درباره برنامه‌های خود از طریق شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های الترناتیو دیگر اطلاع‌ رسانی عمومی می‌کند.

برنامه‌هایی که برای سال 2020 تعیین شده بود، شامل تکمیل یکپارچه‌سازی این ارز دیجیتال با نرم‌افزار BitTorrent، ایجاد ابزارهای تحلیل رفتار کاربران، ارائه رابط کاربری مناسب و تنظیم تست خودکار برای اجزای مختلف این سیستم است.

اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌های تیم بیت‌تورنت و اهداف آن در شبکه‌های اجتماعی BitTorrent و Tron وجود دارد. پیش‌بینی‌های آینده ارز دیجیتال BitTorrent اغلب مثبت هستند. شایعاتی وجود دارد که BitTorrent قرار است با نت‌فلیکس، آمازون، و احتمالاً اسپاتی فای در سالهای آینده همکاری کند. اگر این اتفاق بیفتد، ارزش این ارز دیجیتال ممکن است افزایش بیابد.

تیم ارز دیجیتال BitTorrent

تیم توسعه‌دهنده بیت‌تورنت حالا دیگر بخشی از بنیاد ترون محسوب می‌شود. نوزده نفر روی این پروژه مشغول به کارند که دوازده نفر از آنها توسعه‌دهنده هستند. در حال حاضر مدیر اجرایی BitTorrent جاستین سان (Justin Sun) است، جاستین اسکرول (Justin Scroll) مدیر محصول و مارکوس ژائو (Marcus Zhao) سرپرست زنجیره عمومی است. طراح محصول، ربکا برونستاین (Rebecca Bronstein) و سرپرست مدیریت محتوای محصول، پاول لاگوتین (Pavel Lagutin) است.

مهم بودن پروژه بیت‌تورنت (BitTorrent)

مشتریان BitTorrent در حال کار گذاشتن مجموعه‌ای اضافی از کاربردهای پروتکل سازگار هستند که به آنها اجازه می‌دهد بابت پهنای باند خود پیشنهاد قیمت دریافت کنند و به شکل سازگار با یک کیف پول ارز دیجیتال و یک مکانیسم قیمت‌دهی فعالیت نمایند.

چندین دلیل برای داشتن یک ارز دیجیتال در اکوسیستم BitTorrent وجود دارد:

  • فرصت‌های بسیار زیادی برای پروتکل غیرمتمرکز بیت‌تورنت وجود دارد و بازار برای تغییر آماده است.
  • از آنجا که ارسال‌کنندگان این اکوسیستم را ترک می‌کنند، کفایت این پروتکل محدود است: اگر به آنها مشوقی برای حفظ فایل‌ها روی کامپیوترهایشان داده نشود، پلتفرم نمی‌تواند سر پا بماند.
  • بسیاری از کاربران اپ‌ها، از جمله کاربران بیت‌تورنت، میلی به پرداخت برای محصولات مجازی از طریق پول رسمی ندارند.

این پروژه قصد دارد از ارز دیجیتال BitTorrent در کسب و کارهای بیشتری استفاده کند که فراتر از پهنای باند فعلی می‌رود و دسترسی به خدمات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ از جمله فضای نگهداری و محاسبه مشترک و در دسترس بودن منابع. در ابتدا از توکن BTT در کلاینت‌های بیت‌تورنت به عنوان یک روش پرداخت در قبال دریافت لینک دانلود استفاده می‌شود. سپس این استفاده به ویژگی‌های دیگر، از جمله خرید محتوا، روش‌های مخابره زنده و جمع‌سپاری گسترش خواهد یافت.

امروزه هدف اصلی این ارز دیجیتال تشویق کاربرانی است که فایل‌های دانلودی خود را از کامپیوتر خود پاک نمی‌کنند و به توزیع کردن آنها ادامه می‌دهند. آنها می‌توانند توکن‌های خود را داخل اکوسیستم خرج کنند و محتوای مجوزدار بخرند یا برای استریم‌های آنلاین هزینه کنند. تا به امروز بالاترین قیمت این ارز دیجیتال، 0.01 دلار بوده است.

چکیده

BTT یک رمزارز است که در اکوسیستم BitTorrent بر پایه بلاک چین ترون ساخته شده است. بیت‌تورنت یکی از اولین پلتفرم‌های اشتراک فایل و امروزه بزرگ‌ترین آنها است؛ با بیش از 20% از ترافیک آ‌پ‌ استریم اینترنت و بیش از 200 میلیون کاربر فعال که روزانه از آن استفاده می‌کنند. تکنولوژی به کار رفته در این پلتفرم شامل خرد کردن فایل‌ها به تکه‌های کوچک و ارسال آنها به گیرنده می‌شود. این تکه‌های کوچک در کامپیوتر گیرنده از نو کامل می‌شوند.

ارز دیجیتال BitTorrent می‌تواند در کیف پول‌های ترون نگهداری شود. آن را به سادگی می‌توان در تمام صرافی‌های محبوب، حتی با پول رسمی معامله کرد.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا