مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال اف تی ایکس FTX

مقدمه

ارز دیجیتال FTX Token یکی از جالب‌ترین توکن‌های موجود در بازار است و در حال حاضر، بعد از گذشت یک سال از شروع فعالیتش، در میان 100 ارز دیجیتال برتر در لیست کوین مارکت کپ قرار گرفته است. FTX Token رمزارز اختصاصی صرافی FTX است و توکن آن با نماد FTT نمایش داده می‌شود.

اخیراً اضافه شدن این توکن به لیست توکن‌های صرافی بایننس و بعد از مدتی حذف از آن، باعث شده که توکن FTX در معرض توجه کاربران قرار بگیرد.برخی معتقدند که وجود توکن‌هایی با امکان معاملات اهرمی در صرافی FTX برای بسیاری از معامله‌گران، پیچیدگی زیادی دارد. در ادامه سعی می‌کنیم ارز دیجیتال اف تی ایکس (FTX Token) را به خوبی بررسی کنیم و اطلاعات جامعی را درباره این رمزارز در اختیار شما قرار دهیم. همچنین این رمزارز و احتمال سوددهی آن در آینده را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

FTX Token (اف تی ایکس توکن)

توکن FTX با نماد FTT نمایش داده می‌شود. این توکن، رمزارز اختصاصی صرافی FTX است و برای این صادر شده که انعطاف‌پذیری اکوسیستم خود را افزایش دهد و در معاملات استفاده شود. ارز دیجیتال FTX Token یا FTT در ماه آوریل 2019 آغاز به کار کرد، اما تا ماه آگوست همان سال توکن آن در صرافی‌های ارز دیجیتال موجود نبود. این صرافی و رمزارز آن، با کمک آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، یک شرکت ترید ارزهای دیجیتال، فعالیت خود را آغاز کردند.

صرافی FTX در ماه آوریل سال 2019 راه‌اندازی شد. FTX علاوه بر صرافی، یک ارائه دهنده ارز دیجیتال بود که به کاربران اجازه می‌داد که با توکن‌های فیوچر و توکن‌های اهرمی وارد بازار ارزهای دیجیتالی شوند. این توکن‌ها بدون استفاده از معاملات مارجین می‌توانند در ترید رمزارزها همان نقش مارجین را ایفا کنند. صرافی اف تی ایکس به قدری رشد کرده که در آن بسیاری از توکن‌های موجود در بازار، از جمله توکن‌های بسیار جدید نیز وجود دارد.

هدف از ایجاد صرافی FTX این بود که بنیان‌گذاران و معامله‌گران از فعالیت در صرافی‌های ارزهای دیجیتال معمولی و معامله در آنها منصرف شوند.

این کار از طریق یک مدل نقدینگی 3 لایه قابل انجام است که کاربران در صورت ضرر می‌توانند از صندوق بیمه برای جبران آن استفاده کنند. یکی از شروط استفاده از صندوق بیمه، قرار دادن یک وثیقه مالی معتبر مانند استیبل کوین‌ها است که باید با ارزش پولی که از صندوق بیمه برمی‌دارید، برابر باشد. در واقع این روش همانند بازارهای سنتی سهام کار می‌کند. همچنین این مدل به معامله‌گران امکان می‌دهد که بدون استفاده از معاملات مارجین Margin یا معاملات فیوچر، پوزیشن‌های فروش باز کنند و در هنگام کاهش قیمت‌ها هم سود داشته باشند و از سرمایه خود استفاده کنند.

توکن‌های اهرمی را صرافی FTX معرفی کرده و به همان روش توکن‌های معمولی معامله می‌شوند، اما آنها اجازه دارند تا از اهرم x3-، x1- یا x3- برای معامله با رمزارزهای محبوب استفاده کنند. آلامدا ریسرچ قصد دارد یک میز سفارش برای صرافی FTX تأسیس کند تا توکن‌ها را به فروش برساند.

تیم FTX Token

آلمدا ریسرچ و صرافی FTX هر دو به دست دو دانشجوی دانشگاه ام آی تی (MIT) تأسیس شده‌اند که سم باکمن فرید (Sam Bankman-Freid) و گری وانگ (Gary Wang) نام دارند. سم باکمن فرید به عنوان مدیرعامل هر دو شرکت فعالیت می‌کند. قبل از تأسیس آلامدا ریسرچ در سال 2017، او معامله‌گر شرکت جین استریت کپیتال (Jane Street Capital) در میز بین‌المللی ETF بوده است. این شغل باعث شد سم باکمن تجربه خوبی را در معاملات سهام، ارزها، معاملات فیوچر و ETFها کسب کند. در حالی که در جین استریت نیز به طراحی سیستم معاملاتی OTC کمک کرد.

گری وانگ به عنوان مدیر ارشد آلامدا ریسرچ و صرافی FTX فعالیت می‌کند. او قبل از تأسیس آلمدا ریسرچ، به عنوان مهندس فنی در گوگل مشغول کار بود. وظایف این شخص ایجاد سیستم‌هایی بود که برای جمع‌آوری قیمت بلیط هواپیماها در میلیون‌ها پرواز، استفاده می‌شدند. سیستم طراحی‌شده به دست گری وانگ بیش از 50 درصد میزان حافظه و تأخیر در دریافت اطلاعات را کاهش داد.

صرافی FTX

از همان اوایل شروع فعالیت، صرافی FTX از نظر حجم معاملات میان 5 صرافی اول معاملات مشتق در کریپتوکارنسی‌‌ها قرارداشت و نظرات مثبتی از سوی کاربران در مورد این صرافی در وب قرار گرفت. FTX به سرعت در میان تریدرهای خرد و همچنین تریدرهای حرفه‌ای طرفداران زیادی پیدا کرد.

صرافی FTX دید متفاوتی نسبت به معاملات ارزهای دیجیتالی دارد و در حال حاضر باعث شده که دیگر صرافی‌ها نیز همین دیدگاه متفاوت را درباره معامله ارزهای دیجیتالی در پیش بگیرند.

این دیدگاه جدید دارای سبک جدیدی از ارزهای دیجیتال است که همین صرافی آنها را ارائه می‌دهد. صرافی FTX سه ویژگی مهم را در خود جای داده است که شامل نقدینگی، نوآوری و مدیریت ریسک می‌شوند.

ریسک بازپرداخت در ترید رمزارزها

در بازار رمزارزها تفاوت‌های اساسی وجود دارد که در بازارهای سنتی مشاهده نمی‌شوند. این امکان برای معامله‌گران یک صرافی خاص وجود دارد که در صورت ضرر زیاد، با استفاده از معاملات لوریج، ضرر خود را جبران و در آن معامله نیز سود کنند. این ویژگی کالبک یا بازپرداخت نام دارد که معمولاً در بازارهای سنتی دیده نمی‌شود؛ زیرا در بازار سنتی، کاربران قادر به انتقال ریسک خود به مؤسسات مالی مانند بانک‌ها هستند. اکوسیستم ارزهای دیجیتالی به هیچ مؤسسه‌ای متصل نیست؛ بنابراین بازگشت پول با یک یا چند معامله مارجین قابل انجام است.

فرآیند شناسایی موقعیت در صرافی FTX

یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های نقدینگی، در بازار بورس فیوچر در صرافی اوکی اکس (OKEx) در آگوست 2018 رخ داده است. در آن زمان یک معامله‌گر، پوزیشن لحظه‌ای بیت کوین را باز کرد و در آن بیش از 400 میلیون دلار سود به دست آورد. هنگامی که صرافی متوجه این معامله شد، از معامله‌گر خواستند که این موضوع را فاش نکند و زمانی که معامله‌گر این کار را نپذیرفت، اوکی اکسچنج با اعمال دخالت، پوزیشن را بست که نتیجه آن ضرر 27 میلیون دلاری به صرافی بود.

اوکی اکسچنج توانست 18 میلیون دلار از خسارت را از طریق صندوق بیمه‌ای كه قبلاً تأسیس كرده بود، جبران كند. اما باقی‌مانده ضرر را که حدود 8.8 میلیون دلار بود از معامله‌گرانی که در آن لحظه ضرر کرده بودند، دریافت کرد.

تا زمانی که بازار رمزارزها رشد کند، می‌توان گفت که این چنین بازپرداخت‌های بزرگ دیده می‌شوند که البته تعداد آنها در بازار فیوچر بسیار کم است. همین امر باعث می‌شود که راه‌حل‌های مدیریت ریسک صرافی FTX اهمیت پیدا کند.

توکن اهرمی FTX

مسلماً بزرگ‌ترین نوآوری ایجادشده توسط صرافی FTX، رمزارزهای اهرمی هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از توکن‌های x3-، x1- یا x3- ایجاد‌شده توسط FTX استفاده کنند. از ماه مارس 2020، معاملات با توکن‌های اهرمی برای بیت کوین، اتریوم، ایاس، ریپل، تزوس، بیت کوین کش و ده‌ها آلت‌ کوین دیگر قابل انجام است. همچنین توکن‌های اهرمی برای تتر و پاکسسوس و دیگر استیبل کوین‌ها قابل استفاده هستند.

یکی از مزایای توکن‌های اهرمی، این است که نیازی نیست سرمایه‌گذاران وارد معاملات پیچیده فیوچر شوند و می‌توانند با معاملات معمولی همان سود را به دست آورند. با توکن‌های اهرمی، مارجین از بین می‌رود و ارزیابی سوددهی معاملات آسان‌تر می‌شود.

از آنجا که معاملات آتی یا فیوچر معاملات بسیار پیچیده‌ای هستند، بسیاری از سرمایه‌گذاران در درک خطراتی که در مقابل آنها وجود دارد و خطراتی که احتمال از دست دادن سرمایه آنها را افزایش می‌دهد، مشکل دارند.

ارز دیجیتال FTX Token یا FTT چیست؟

ارز دیجیتال FTX Token یا FTT برای استفاده در صرافی FTX ایجاد شده است. این توکن یک توکن ERC-20 است و به عنوان حلقه اتصال اکوسیستم صرافی عمل می‌کند و چندین کاربرد اساسی دارد. کسانی که با صرافی‌های رمزارزی آشنا هستند، می‌دانند که ارز دیجیتال FTX Token عملکرد مشابهی با رمزارز بایننس کوین (BNB) دارد که در صرافی بایننس استفاده می‌شود. از آنجایی که در طول سال‌ها توکن صرافی‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند، سرمایه‌گذاران نیز به آینده ارز دیجیتال FTX Token علاقه‌مند شده‌اند.

برنامه توکن FTX Token

ارزش کلی توکن یک صرافی به ویژگی‌های آن صرافی بستگی دارد، اما ممکن است که بر نوع رمزارز یا موارد کاربرد آن نیز تأثیرگذار باشد. همچنین یک توکن برای افزایش ارزش خود باید عرضه محدودی داشته باشد. با توجه به این موارد، بیایید ببینیم که ارز دیجیتال FTX Token چه نوع توکنی دارد و عرضه آن به چه مقدار محدود شده است.

پرداخت کارمزد با FTX Token

تخفیف در کارمزد معاملات یکی از انتظاراتی است که از صرافی‌ها وجود دارد. بنابراین معامله‌گران برای خرید توکن‌های FTX Token این تخفیف‌ها را دریافت می‌کنند تا هزینه معاملات آنها کاهش یابد و به معامله بیشتر ترغیب شوند. کارمزد معاملات، بسته به میزان ارز FTT محاسبه شده و از 3 تا 60 درصد هزینه معامله کاهش می‌یابد.

سودهای همگانی

سودهای همگانی یکی از راه‌های جلوگیری از بازپرداخت صرافی‌ها هستند. در صورتی که همۀ کاربران سود کنند، معامله‌گران به کمک مالی صندوق بیمه در نوسانات بازار نیازی نخواهند داشت. صرافی FTX با وضع قانونی در خصوص افزایش احتمالی استفاده از صندوق بیمه، به هر یک از دارندگان ارز FTT در زمان استفاده از صندوق، پاداش اضافی از صندوق‌های بیمه می‌دهد.

سوزاندن توکن ‌FTT

سوزاندن توکن‌ها یکی از روش‌های صرافی FTX برای افزایش قیمت ارز دیجیتال FTX Token است. این صرافی از یک سوم کارمزدهای دریافت‌شده استفاده می‌کند تا توکن‌های FTT را بسوزاند و ارزش آنها را افزایش دهد. همچنین سوزاندن توکن‌ها باعث می‌شود که تقاضا برای خرید این ارز بیشتر شود. صرافی FTX گفته است تا زمانی که 50 درصد از حجم کل ارز دیجیتال FTX Token سوزانده نشود، از این کار دست نمی‌کشد.

حجم معاملات بالای صرافی اف تی ایکس

در گزارشی که اخیراً دریافت شده، آمده است که حجم معاملات صرافی اف تی ایکس به بیش از 500 میلیون دلار رسیده است.

صرافی FTX یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است. به لطف همکاری با آلمدا ریسرچ، آنها قادر به ارائه یک پلتفرم ترید بدون مرز فرابورس هستند.

این پلتفرم معمولاً توسط سرمایه‌گذاران و تریدرهای با حجم معامله زیاد استفاده می‌شود. علاوه بر این، تریدرها نمی‌خواهند معاملاتشان تأثیری در قیمت‌گذاری بازار داشته باشد.

وثیقه موقت

توکن FTX Token می‌تواند به عنوان وثیقه در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. اگر صرافی FTX در آینده هدفی برای استفاده از FTT به عنوان وثیقه، به جای برخی از ارزهای دیگر مانند بیت کوین یا تتر داشته باشد، تقاضا برای این رمزارز افزایش خواهد یافت.

برنامه‌های FTX Token برای آینده

صرافی FTX اعلام کرده است که قصد دارد یک پلتفرم معاملاتی متمرکز را در آینده راه‌اندازی کند؛ اگرچه هیچ تاریخ مشخصی برای راه‌اندازی این پلتفرم مشخص نشده است. همچنین آنها گفته‌اند که این پلتفرم معاملاتی متمرکز می‌تواند به یک سیستم عامل IEO مشابه تبدیل شود که نمونه آن پلتفرم بایننس است.

از آنجا که رمزارز FTT برای خرید در چنین پلتفرمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، انتظار می‌رود که با راه‌اندازی آن، تقاضا برای خرید ارز دیجیتال FTX Token افزایش یابد.

روند قیمت ارز دیجیتال FTX Token

اولین بلاک ارز دیجیتال FTX Token در آوریل 2019 استخراج شد. به دنبال آن، در ژوئیه 2019، سه زمان متفاوت فروش رمزارز به سرمایه‌گذاران اعلام شد که حدود 8 میلیون دلار سرمایه برای این رمز‌ارز جمع‌آوری گردید. در 31 ژوئیه 2019، این توکن فعالیت خود را در بازارهای مختلف آغاز کرد و قابل معامله شد.

در آن زمان معاملات با قیمت 1.72 دلار آغاز و در همان روز با 1.73 دلار بسته می‌شدند. طی 10 روز، قیمت ارز دیجیتال FTX به 2.25 دلار رسید، اما به سرعت عقب‌نشینی کرد و یک هفته بعد با قیمت 1.25 دلار معامله شد. پس از رسیدن به پایین‌ترین رکورد خود یعنی 0.83129 دلار در 7 سپتامبر 2019، این توکن در طی چند ماه در محدوده 1.15 تا 1.40 دلار باقی ماند.

در اواخر ماه نوامبر 2019، یک بار دیگر این ارز روند صعودی خود را آغاز کرد و در 16 فوریه 2020 به بالاترین قیمت خود در سال‌های گذشته، یعنی 3.38 دلار رسید. از روز 31 مارس 2020، معاملات ارز دیجیتال FTX Token به 2.42 دلار کاهش یافت که پس از اعلام دلیست کردن (حذف شدن از صرافی) تمام توکن‌های اهرمی از صرافی بایننس در 28 مارس 2020، این ارز با یک افت دوباره مواجه شد.

با ورود به سال 2021 قیمت توکن اف تی ایکس با رشد مناسبی مواجه شد. قیمت FTT در اولین ماه از 2021 به بالای 10 دلار رسید.

سخن پایانی

ما قصد نداریم كه ارز دیجیتال FTX Token را به عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب یا بد نشان بدهیم. هر تریدر باید با تحلیل خود درباره این ارز تصمیم بگیرد و سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد. می‌توانیم بگوییم که صرافی FTX به سرعت به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتالی در جهان تبدیل شده است. همچنین می‌توانیم بگوییم که توکن FTT دارای کاربردهای بسیار متنوعی در اکوسیستم FTX است و این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضای این رمزارز شود.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا