مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال آیوتا IOTA

مقدمه

بر اساس گفته سایت آیوتا (IOTA)، این پلتفرم یک مجموعه تعاملی جدید و لایه انتقال داده برای اینترنت اشیاء است. پلتفرم ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) مبتنی بر یک دفتر توزیع جدید به نام تانگل (Tangle) است که ناکارآمدی‌های بلاکچین‌های فعلی را پوشش می‌دهد و روشی جدید برای رسیدن به اجماع در یک سیستم همتا به همتا یا نظیر به نظیر ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال آیوتا

آیوتا (IOTA)، مدل نسل سوم شبکه توزیع و نوعی رمزارز به‌حساب می‌آید. در ارز دیجیتال آیوتا، کلمه استخراج هیچ معنا و مفهومی ندارد؛ روند آن بر اساس حرکت جهت‌دار غیر مدور است. به همین علت این شبکه باقدرت هرچه‌تمام‌تر ادعا می‌کند که مبادلات در آن بدون کارمزد است. نحوه عملکرد این شبکه مبتنی بر بلاک چین نیست و بر پایه تنگل عمل می‌کند. این هنجارشکنی در طراحی آیوتا باعث انتقادات زیادی از این رمز ارز شده است. سرمایه‌گذاران عقیده دارند که نمی‌دانند آیا این سیستم به‌درستی کار خواهد کرد یا خیر؟ به همین علت توسعه دهنگان سیستم به فکر ایجاد چند به‌روزرسانی هستند.

تاریخچه ارز دیجیتال آیوتا

شبکه توزیع ارز آیوتا در سال ۲۰۱۵ توسط اشخاصی با نام‌های دیوید سونستبو، دومینیک شینر، سرگئی ایوانچگلو و سرگئی پوپوف به دنیا معرفی شد. اسم این شبکه و رمزارز، الهام گرفته از کوچک‌ترین حرف الفبای یونانی است. در ابتدا این ارز دیجیتال در اولین فروش خود به‌صورت آنلاین و عمومی با استفاده از توکن‌های دیگر ارزهای دیجیتال خریدوفروش شد. در فروش اولیه آیوتا حدود ۱۳۰۰ بیت‌کوین از خریداران دریافت شد که ارزش این حجم از بیت‌کوین در آن زمان معادل ۵۰۰۰۰۰ دلار آمریکا بود. ارز دیجیتال آیوتا در سال ۲۰۱۶ به‌صورت رسمی معرفی شد و اقدام به خرید و فروش کرد.

نماد اختصاری آیوتا

شبکه توزیع آیوتا با نماد اختصاری IOT که به‌صورت اختصاری از (IOTA) Internet Over the Air گرفته‌ شده معرفی می‌شود. در اکثر مواقع ارز دیجیتال این شبکه توزیع را با نام MIOTA می‌شناسند؛ در صورتی که این موضوع صحیح نیست.

تعداد واحد‌های ارز دیجیتال آیوتا (i)۲,۷۷۹,۵۳۰,۲۸۳,۲۷۷,۷۶۱ است. از آنجایی که رقمی بسیار بزرگ است برای راحتی، آن را با واحد بزرگ‌تری معامله می‌کنند. آن واحد بزرگ‌تر MegaIota یا به اختصار MIOTA است که آن را با mi نمایش می‌دهند.

هدف از ساخت آیوتا

به گفته توسعه‌دهندگان این سیستم، در ابتدا هدف از ارائه آیوتا به سرمایه‌گذاران، معرفی پردازنده‌ای همه‌منظوره و کم‌هزینه بوده است. در ادامه با معرفی تنگل (Tangle)، دو هدف را دنبال می‌کردند. اول آنکه مشکلات کلیدی عملکردی بلاک چین‌های مختلف مخصوصاً بلاک چین بیت کوین را به عموم نشان دهند و دوم اینکه قدرت و توان مقابله با هک‌پذیری تنگل را به سرمایه‌گذاران معرفی کنند. در گام بعدی، بنیاد اصلی این شبکه توزیع به‌منظور ایجاد حس اعتماد در سرمایه‌گذاران، قراردادی را با شرکت‌های بزرگ مثل بوش و فولکس‌واگن امضا کردند.

نگاهی کلی به سیستم آیوتا

با توجه به آمار اعلام‌شده، میلیاردها سیستم دیجیتال تا سال ۲۰۲۱ میلادی به شبکه گسترده اینترنت متصل شده‌اند. همین موضوع ساده جرقه‌ای برای درک شبکه توزیع آیوتا است. با استفاده از همین دستگاه‌های متصل به اینترنت می‌توان در روز تعداد زیادی داده‌ها و اطلاعات مربوط به پرداخت و دریافت تراکنش‌ها را مدیریت کرد.

توسعه‌دهندگان این سیستم قصد دارند آیوتا را به صورتی گسترش دهند که قابلیت اجراشدن روی تمامی سیستم‌ها را داشته باشد. تعریفی که بنیان‌گذاران از آیوتا دارند، این است: «ستون اصلی و بدون مجوز عمومی که قابلیت همکاری بین چندین دستگاه را امکان‌پذیر می‌کند». این موضوع نشان‌دهنده آن است که تراکنش‌های مالی بین تمامی دستگاه‌های متصل جریان دارد.

توسعه‌دهندگان این سیستم ادعا می‌کنند که با این پردازنده می‌توانند مشکلاتی که سیستم بلاک چین به وجود آورده است را رفع کنند. به‌صورت مثال مشکلی که بر آن تمرکز کرده‌اند، متمرکز شدن استخراج رمز ارز توسط گروهی خاص با سرعت کم شبکه و انحصاری بودن آن است. این مشکل در ارز دیجیتال آیوتا وجود ندارد؛ چرا که تراکنش‌ها توسط گروهی خاص تایید نمی‌شوند.

برای آن‌که تفاوت سیستم بلاک چین و سیستم تنگل را متوجه شوید برایتان مثالی ساده آورده‌ایم. تصور کنید در یک کارخانه تولیدی، مدیرکل یک شخص را برای نظارت بر نتیجه کار دیگر افراد مشخص کرده است. نقش این شخص در تولید، تنها نظارت بر نتیجه نهایی کار تک‌تک افراد است و برای همین نظارت نیز حقوق می‌گیرد. در حالت دیگر، مدیریت، کارخانه را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی می‌کند و هر شخص در هر گروه که قرار دارد به عنوان ناظر کار هم‌گروهی‌های خود تعیین می‌شود؛ یعنی افراد به‌صورت گروهی با یکدیگر کار می‌کنند و هیچ‌کس برای نظارت بر کار دیگری، پولی دریافت نمی‌کند.

چالشی که سیستم DAG با آن مواجه شد

همان‌طور که گفته شد سیستم آیوتا بر پایه تنگل بناشده است. تنگل خود با استفاده از ساختار داده‌پردازی DAG نوشته می‌شود. این ساختار به‌گونه‌ای است که هرچه تعداد تراکنش‌ها بیشتر شود، ساختار نیز پیچیده‌تر می‌شود. لازم به ذکر است که با پیچیده شدن، ساختار امنیت نیز لایه‌های پیچیده‌تری را به سیستم خود اضافه می‌کند.

 برای تایید تراکنش، هر فرد در این سیستم باید تراکنش دو نفر دیگر را تایید کند، به همین دلیل به آن سیستم غیرمتمرکز و خودتنظیم‌گر گفته می‌شود.

حال که با سیستم DAG آشنا شدید به سراغ چالش بزرگی که در مسیر راه ارز دیجیتال آیوتا قرار داشت می‌رویم. بعد از معرفی گسترده این ارز دیجیتال به دنیا، بنیاد آیوتا اعلام کرد «درصورتی‌که یک نفر بتواند اکثریت قدرت هش (۳۳ درصد قدرت) را در این شبکه کنترل کند، می‌تواند جهت اجماع را به سمت خود برگرداند» و این یعنی قدرت را از پاور کنترل بگیرد. حتی این قدرت ۳۳ درصدی می‌تواند با پرداخت دو برابری، شبکه را طبق نظر خود تقسیم نماید. برای مقابله با این مشکل، بنیاد رسمی آیوتا، نودی (نقشی) را به‌عنوان هماهنگ‌کننده (Coordinator) معرفی کرد که مسئولیت مستقیم آن با بنیاد آیوتا بود.

ارتقا سیستم ارز دیجیتال آیوتا

همان‌طور که گفته شد برای محافظت از سرمایه کاربران در شبکه تنگل، حضور نقش هماهنگ‌کننده الزامی بود. هماهنگ‌کننده برای تایید صحت تراکنش‌ها به‌عنوان محافظ عمل می‌کرد که عملکرد صحیح آن منجر به جلوگیری از هزینه‌های مضاعف می‌شد. هماهنگ‌کننده‌ها تأثیر هرگونه اعمال‌نظری را در تراکنش‌ها از بین می‌بردند و در صورت یافتن هرگونه تضاد در معامله، آن‌ها را رد می‌کردند.

بعد از اعلام نقش هماهنگ‌کننده، چالش دیگری به وجود آمد. منتقدان بر این باور بودند که هماهنگ‌کننده‌ها آزادی عمل تام دارند؛ به همین علت درصورتی‌که بخواهند می‌توانند به هدف تخریب، تراکنش‌های معیوب را نیز تایید کنند. برای حل این مشکل بنیاد آیوتا ایده‌ای جدید را ارائه کرد و آن Coordicide بود. این به‌روزرسانی به صورتی تعریف‌شده است که اگر هماهنگ‌کننده‌ای تراکنشی معیوب را تایید کند، دیگر هماهنگ کنند‌ها آن را تایید نمی‌کنند و تراکنش رد می‌شود.

دلیل دیگری که این به‌روزرسانی مورد بررسی قرار گرفت این بود که درصورتی‌که هماهنگ‌کننده‌ای قصد تغییر تراکنش‌ها یا مسدود کردن دارایی سرمایه‌گذاران را داشته باشد، بتوان آن را شناسایی کرد و جلوی آن را گرفت. پس از اعلام این به‌روزرسانی توسط بنیاد ارز دیجیتال آیوتا، قیمت IOTA حدود ۲۰ درصد با رشد مواجه شد. البته این رشد قیمت ناشی از بستن قرارداد با کمپانی بزرگ جگوار نیز بود.

آیوتا در آینده چگونه عمل می‌کند؟

آیوتا در بازار، شروعی طوفانی داشت و در سال ۲۰۱۷ به بالاترین میزان ارزش خود رسید. با نشر خبرهایی مبنی بر عدم امنیت و مشکلاتی که به معرفی هماهنگ‌کننده‌ها و نسخه جدید آن منجر شد، نرخ آن با سقوط مواجه گردید. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی با برآورد ثروت این ارز دیجیتال، نشانه‌هایی از بهبود و پیشرفت به نسبت گذشته در آن مشاهده شد.

این بهبود شرایط را می‌توان با شروع قیمت ۴۴۶ میلیون دلار در اوایل سال ۲۰۲۰ و رسیدن آن به ۹۰۰ میلیون دلار در اواخر سال اثبات کرد. پیشرفتی در حدود ۱۰۰ درصد، واقعا چشمگیر است. علاوه بر آن تمایز ارز دیجیتال آیوتا با دیگر رمز ارزها نیز می‌تواند عامل تاثیرگذار دیگر بر علاقه مضاعف سرمایه‌گذاران باشد. طبق نظر کارشناسان حوزه اقتصاد، آیوتا مسیر پیشرفت خود را ادامه می‌دهد و ارزش بازار در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ که ۳.۲ میلیارد دلار بود نیز در این نظریه بی تاثیر نیست.

مراقبت از سید‌ها (SEED) اصل اول حفظ سرمایه

بنیاد آیوتا به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند که بهترین کیف پول برای آیوتا، همان کیف پول رسمی معرفی‌شده در سایت است. هر کیف پول رسمی، یک‌ رشته کد ۸۱ کلمه‌ای (شامل حروف و ارقام) دارد. به این رشته ۸۱ کلمه‌ای، سید (Seed) می‌گویند. برای دسترسی به مبالغ درون کیف پول الکتریکی باید سید مورد نظر خود را داشته باشید و تحت هیچ شرایطی آن را به دیگری ندهید. بهتر است سید را درجایی امن یادداشت کرده و از استفاده از سید ساز‌های آنلاین، اجتناب کنید.

گفتار پایانی

سرمایه‌گذاری، روش‌های مختلفی دارد که به شما کمک می‌کند پس‌اندازتان از راکد ماندن دور بماند. هر روش سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها و نقاط قوتی دارد که با شناخت آن‌ها می‌توان به بهترین نحو ممکن از سرمایه اولیه خود حفاظت نمود. یکی از روش‌هایی که این روزها بسیار باب است، سرمایه‌گذاری در رمز ارزها است. در مقاله بالا شما را با ارز دیجیتال آیوتا آشنا کردیم. بهتر است قبل از ورود به هر بازار سرمایه‌گذاری، برای خود حد سود و ضرر مشخص کنید.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا