مقالاترمزارز

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) چیست؟

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) چیست؟

برخی از کارشناسان، ارز دیجیتال آپتوس را به دلیل سرعت بالای پردازش، آپتوس را یکی از آینده‌دارترین پروژه‌های بلاکچینی می‌دانند. در طی دو سال گذشته شاهد توسعه و پیشرفت پروتکل‌های لایه یک متعددی مثل اتریوم (Ethereum)، سولانا (Solana)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، آوالانچ (Avalanche) و … بوده‌ایم. با این حال رشد شگفت‌انگیز پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین، مثل NFT‌ها، نشان داد به بسترهای بیشتری برای میزبانی برنامه‌ها نیاز است.

در حال حاضر این ارز حدود ده دلار معامله می شود و رتبه 32 بازار ارز های دیجیتال را داراست.

 

نمای کوین مارکت کپ آپتوس

 

چالش‌هایی مثل قطعی‌های متعدد شبکه سولانا، هزینه بالای تراکنش در بستر اتریوم و بایننس و … سبب شد نیاز به حضور شبکه‌های جدید بیش از پیش حس شود. در نتیجه فرآیند توسعه شبکه آپتوس و ارز دیجیتال APT آغاز شد.

تیم توسعه‌دهنده رمزارز آپتوس مدعی است که شبکه‌ای مقیاس‌پذیر، ایمن، قابل‌اعتماد و البته قابل‌ارتقا را طراحی کرده است. ارز دیجیتال آپتوس به دست مو شیخ (Mo Shaikh) و آوری چینگ (Avery Ching) توسعه یافته است. شیخ و چینگ قبلاً در کمپانی متا (Meta) همکار بوده‌اند و هر دو مهندس ارشد صنعت بلاکچین محسوب می‌شوند.

یم توسعه ارز دیجیتال Aptos از متخصصان و مهندسان مختلفی تشکیل شده است. پروژه دیم (Diem) نیز به دست این تیم خلق شده است. در حقیقت آپتوس ادامه‌دهنده راه دیم است. همین موضوع نشان می‌دهد این پروژه جدید زیرساخت‌های مطمئن و قابل اعتمادی دارد.

بلاکچین آپتوس بر پایه شبکه‌های دیم و موو (Move) توسعه یافته است. توسعه‌دهندگان آپتوس معتقدند این شبکه می‌تواند در هر ثانیه ۱۳۰ هزار تراکنش را پردازش کند. شبکه آپتوس برای پردازش تراکنش‌ها از موتور اجرای موازی Block-STM استفاده می‌کند. نتیجه استفاده از این فناوری، کاهش قابل‌توجه کارمزد پردازش تراکنش است.

توکن APT چیست؟

همچنین ارز دیجیتال Aptos در ایمن‌سازی بلاکچین از طریق الگوریتم اثبات سهام (PoS) هم نقش دارد. دارندگان ارز دیجیتال APT می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت و در ازای این کار پاداش دریافت کنند. در شبکه آپتوس تعداد مشخصی اعتبارسنج وجود دارد. سایر دارندگان رمزارز آپتوس هم می‌توانند با استیک توکن‌های خود، به اعتبارسنج‌ها برای پردازش تراکنش‌ها بپیوندند. در نهایت پاداش پردازش تراکنش‌ها بین اعتبارسنج‌ها و استیک‌کنندگان رمزارز APT توزیع خواهد شد. در حال حاضر حداکثر نرخ پاداش برای استیک ۷ درصد به طور سالانه است.

کدام کیف پول ها از آپتوس پشتیبانی میکنند؟

کیف پول‌ سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) از ارز دیجیتال آپتوس پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، کیف پول‌های نرم‌افزاری سیف پل (SafePal)، تراست ولت (TrustWallet) و پترا ولت (PetraWallet) هم امکان خرید و فروش رمزارز Aptos را فراهم کرده‌اند. برای معامله ارز دیجیتال آپتوس در (MetaMask) هم باید توکن APT به طور دستی اضافه شود. با توجه به اینکه ارز دیجیتال Aptos هنوز در سال‌های ابتدایی عمر خودش به سر می‌برد، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد پشتیبانی والت‌های بیشتری از این رمزارز باشیم.

پیش بینی قیمت آپتوس در سال 2023

طبق داده‌های changelly.com، میانگین قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۹.۲ دلار خواهد بود. البته تمام این پیش‌بینی‌ها وابستگی زیادی به روند بازار و همچنین نوسان‌های بیت کوین خواهد داشت.

نحوه توزیع توکن‌ APT به شرح زیر است:

  • ۵۱.۰۲ درصد برای جامعه
  • ۱۹ درصد برای مشارکت‌کنندگان اصلی
  • ۱۶.۵ درصد برای بنیاد
  • ۱۳.۴۸ درصد برای سرمایه‌گذاران

برای توکن‌های سرمایه‌گذاران و مشارکت‌گنندگان اصلی، یک دوره وستینگ ۴ ساله در نظر گرفته شده است. ۸۰ درصد از توکن‌های اختصاص داده شده به جامعه توسط بنیاد اپتوس و مابقی توسط Aptos Lab نگهداری می‌شود. از این توکن‌ها بر حمایت از رشد جامعه استفاده خواهد شد و مقداری که از آن باقی بماند، ماهانه و در یک بازه ۱۰ ساله آغاز خواهد شد.

اپتوس پس از لانچ مین‌نت ۲۰ میلیون توکن را بین ۱۱۰٬۲۳۵ نفر از کسانی که در تست‌نت مشارکت کرده بودند، ایردراپ کرد. ارزش این ایردراپ در حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود. همچنین در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۳ (۲۳ فروردین ۱۴۰۲) تعداد ۴.۵ میلیون کوین APT‌ آزاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا