اخباررمزارز

احتمالا بزودی دیگر ماینرها نمی توانند دوج کوین ماین کنند.

قصد ندارم در مورد این مسئله بحث کنم که آیا مکانیسم دوج کوین به اثبات سهام تغییر می‌کند یا نه. در حالی که هنوز تعیین درست‌وغلط‌بودن شایعات اخیر درمورد انتقال احتمالی دوج کوین دشوار است، به نظر می‌رسد ظاهراً به‌اندازه‌ای قانع‌کننده بودند که شرکت بیت‌مین (Bitmain) تولید دستگاه‌های استخراج لایت کوین و دوج کوین را متوقف کند.

با این همه، سؤال بزرگتری در ذهن من وجود دارد: اگر دوج کوین به اثبات سهام منتقل شود، چه اتفاقی برای ماینرها می‌افتد؟

پیش از همه، استخراج کوین‌های مبتنی بر اسکریپت ویران خواهد شد. دوج کوین بیش از ۶۰دصد درآمد استخراج کوین‌های مبتنی بر اسکریپت را تشکیل می‌دهد. با حذف آن، هیچ کدام از دستگاه‌های استخراج انت‌ماینر  L۳+، گلدشل LT6، مینی دوج پرو و تقریباً تمامی ماینرها به معنی واقعی کلمه دیگر سوددهی نخواهند داشت، به غیر از انت‌ماینر L۷ که هزینه برق آن ۰.۰۴ دلار برای هر کیلووات ساعت نیست.

در حالی که ماینرهایی که تجهیزات قدیمی‌تری دارند، درگیر تصمیم‌گیری برای روشن‌نگه‌داشتن یا خاموش‌کردن دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) خود هستند، سختی شبکه به احتمال زیاد برای مدتی نوسان خواهد داشت. سودآوری بهترین دستگاه استخراج مبتنی بر اسکریپت، انت‌ماینر L۷ بیت‌مین، نزدیک به ۷۵درصد کاهش خواهد یافت؛ کاهش درآمد به حدود ۴.۸۳ دلار در روز با هزینه ۰.۰۵دلاری در ازای هر کیلووات ساعت برق.

شرایط استخراج‌کنندگانی که برق صنعتی ندارند چه خواهد شد؟ با قیمت ۰.۱ دلاری برای هر کیلووات ساعت، درآمد ماینر L۷ ۹۰۵۰M برابر با ۰.۷۲ دلار در روز خواهد بود؛ دستگاهی که چند هفته پیش به قیمت حدود ۹٬۰۰۰ دلار فروخته می‌شد.

در نتیجه، پس از چنین تغییر شدیدی بعید است سرمایه کسانی که به‌تازگی یک دستگاه L۷ خریده‌اند، بازگردد؛ چه برسد به اینکه سودی به دست آورند.

اگر دوج کوین بخواهد به استخراج مبتنی بر اسکریپت ادامه دهد، چه؟

شاید این گزینه هیجان‌انگیزترین گزینه نباشد، اما احتمالاً محتمل‌ترین نتیجه خواهد بود. مطمئناً، ممکن است شاهد تغییراتی باشیم که با رأی‌گیری در جامعه انجام می‌شوند، اما به احتمال زیاد دوج کوین به استخراج ترکیبی با لایت کوین در الگوریتم اسکریپت ادامه خواهد داد.

بیت‌مین احتمالاً پیش از معرفی یک ماینر اسکریپت کارآمدتر در اواخر سال جاری به عرضه دستگاه استخراج L۷ موجود ادامه خواهد داد و گلدشل نیز مینی دوج پرو ۲ را برای استخراج‌کنندگان خانگی عرضه خواهد کرد که در حقیقت ۲ مینی دوج در یک جعبه است. هاوینگ بعدی لایت کوین در کنار عرضه ماینرهای کارآمدتر، احتمالاً بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر را از چرخه خارج خواهد کرد.

بازار ارزهای دیجیتال به چرخه‌های صعودی و نزولی خود ادامه خواهد داد. به احتمال زیاد شاهد رسوایی‌های دیگری در این صنعت خواهیم بود که پس از رخ‌دادن به‌طرز باورنکردنی واضح به نظر خواهند رسید. صنعت به مسیر خود ادامه خواهد، اگرچه بیشتر تأمین‌کنندگان و به‌ویژه فروشندگان همچنان به افزایش قیمت دستگاه‌ها ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا مشتریان عادی را از بازار کنار بگذارند.

غیرممکن است که بتوانیم بفهمیم در آینده دقیقاً چه اتفاقی برای دوج کوین خواهد افتاد، اما ارز دیجیتال یکی از معدود صنعت‌هایی است که هر روز ممکن است هر چیزی در آن اتفاق بیفتد.

صرف نظر از اینکه دوج کوین مکانیسم اجماع خود را به اثبات سهام تغییر دهد یا نه، چشم‌انداز استخراج ارزهای دیجیتال همیشه به‌سرعت تغییر کرده است و استخراج اسکریپت نیز از این قاعده مستثنا نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا