مقالاتترید و ماینینگمفاهیم پایه

صرافی غیرمتمرکز اوپن سی (OpenSea) ؛ بازاری همتا به همتا برای توکن های غیر مثلی (NFT)

OpenSea خود را به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز پیشگام در زمینه ترید همتا به همتای توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) مبتنی بر اتریوم معرفی می‌کند.

توکن‌های غیر قابل تعویض به توکن‌هایی گفته می‌شود که به دلیل نما‌ها یا امضا‌های خاصی، از بسته‌های مرتبط جدا می‌شوند و منحصر به فرد هستند. به همین دلیل، بازار‌های ثانویه زیادی برای ترید این دارایی‌های منحصر به فرد ایجاد شده است و این گونه بازار‌ها با ورود افراد بیشتر به این عرصه، در حال گسترش هستند.

OpenSea چیست؟

OpenSea بازاری جهانی برای خرید و فروش آیتم‌های دیجیتال است. این آیتم‌ها کالا‌های دیجیتال مربوط به بازی، هنر و غیره هستند که بر روی استاندارد‌های ERC721 و ERC1155 اتریوم ساخته شده‌اند. در OpenSea می‌توانید به خرید و فروش و مبادله همه این توکن‌ها با افراد جهان بپردازید. این بازار در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار غیرمتمرکز برای کالا‌های دیجیتال است.

این کالا‌ها انواع زیادی دارند و کاملا توکنیزه شده و دیجیتال هستند. زمانی که پول این توکن‌ها را پرداخت می‌کنید، مال شما می‌شوند و تراکنش و گواه اثبات مالکیت در بلاک چین ذخیره می‌شوند. این کالا‌ها را بر خلاف کالا‌های فیزیکی، کسی نمی‌تواند از شما بدزدد و سابقه مالکیت برای همیشه در بلاک چین ذخیره می‌شود.

معامله در این پلتفرم از طریق قرارداد هوشمند روی می‌دهد و این یعنی برای ترید توکن‌های غیر قابل تعویض خود نیازی به مقامات متمرکز و اشخاص ثالث نیست. توکن‌های غیر قابل تعویض را می‌توان در یک کیف پول نرم افزاری مانند کیف پول Enjin و حتی در یک افزونه مرورگر کروم مانند متامسک (MetaMask) قرار داد.

پیشینه OpenSea

الکس اتالا (Alex Atallah) و دوین فینزر (Devin Finzer) پلتفرم OpenSea را در ژانویه ۲۰۱۸ بنیان‌گذاری کردند. هر دوی آنها دارای تخصص و تجربه در شرکت‌های مهمی مانند گوگل و فیسبوک هستند و در کنار بقیه افراد تیمی با تجربه و قوی را تشکیل داده‌اند.

از مشارکان برجسته OpenSea، می‌توان به Quantstamp، BlockStack، Blockchain Capital، Trust Wallet، combinator، کوین بیس، Founders Fund و 1C اشاره کرد.

این پلتفرم بیش از ۴ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

چگونه از بازار OpenSea استفاده کنیم؟

ابتدا باید متامسک را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. سپس باید اکانتی با همه جزئیات لازم ایجاد کنید.

زمانی که اکانت شما آماده شد، می‌توانید با کلیک بر روی آیکون شخص در گوشه سمت راست صفحه شروع به استفاده از OpenSea کنید و به متامسک خود متصل شوید.

OpenSea می‌تواند به صورت خودکار کیف پول شما را برای هر چیزی که دارید و یا پولی که برای خرید محصولات در بازار لازم دارید، بررسی کند.

شما همچنین می‌توانید پست‌ها را بخوانید و یا به جستجوی چیز‌های منحصر به فرد در پلتفرم بپردازید. حتی می‌توانید در یک حراج شرکت کنید و یا حراج مورد نظر خود را طراحی کنید. اکثر چیز‌ها با یک قیمت مشخصی ارزش‌گذاری شده‌اند؛ حراج‌ها معمولا متشکل از چیز‌هایی هستند که در بازار کمیاب هستند.

قیمت کالا‌ها بسته به نوع آنها، میزان تخفیف موجود و غیره دارد. همه دارایی‌های غیرملموس را می‌توان بر روی این پلتفرم خرید و فروش کرد و وقتی که حق مالکیت این کالا‌ها از آن شما شد، می‌توانید با خیال راحت اقدام به فروش آنها کنید.

چگونه به خرید و یا مزایده NFT در OpenSea بپردازیم؟

می‌توانید توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) زیادی را در صفحه اول این پلتفرم مشاهده کنید که برای فروش گذاشته شده‌اند. این توکن‌های غیر قابل تعویض طبقه‌بندی شده‌اند و در طبقه‌هایی مانند هنر، بازی و غیره جای گرفته‌اند. شما همچنین می‌توانید تاریخچه فروش این توکن‌ها را مشاهده کنید و ببینید دیگران چقدر برای آنها پرداخت کرده‌اند.

این پلتفرم از Wrapped ETH برای مزایده استفاده می‌کند و این باعث می‌شود که کاربر بتواند به مزایده آیتم‌های مختلف در همان استخر اتر اقدام کند. برای شروع مزایده، باید به بخش bids در اکانت OpenSea خود بروید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • آیتم مورد نظر خود را انتخاب کنید: ابتدا آیتمی را که دوست دارید، انتخاب کنید و برای شروع مزایده Make an Offer را بزنید. سپس مقداری را که مایلید برای آن پرداخت نمایید، وارد کنید.
  • به متناسب کردن ETH خود بپردازید: زمانی که بر روی Continue کلیک می‌کنید، ETH به WETH تبدیل می‌شود. به منظور انجام مزایده‌های بیشتر، این پلتفرم ۰.۰۵ WETH ارتقا می‌دهد. توجه داشته باشید که اولین باری که ETH خود را ارتقا می‌دهید، لازم است که دو تراکنش را انجام دهید.
  • مزایده را وارد کنید: زمانی که هر دو تراکنش تایید شدند، مقدار پیشنهادی را اضافه کرده و بر روی confirm offer کلیک کنید. حالا مزایده شما پست شده است.
  • ایمیل خود را به اشتراک بگذارید: در نهایت لازم است که ایمیل خود را ارائه دهید و به این ترتیب، زمانی که مزایده شما پذیرفته شد، از طریق ایمیل خود مطلع خواهید شد.

کاربران برای خرید توکن‌های غیر قابل تعویض در OpenSea، دارای گزینه‌ای برای وارد کردن مزایده برای کالا‌های لیست شده هستند، که این گزینه make offer feature است. از طرف دیگر، بعضی از فروشندگان قیمت ثابتی را برای آیتم‌های خود تعیین کرده‌اند.

چگونه توکن‌های غیر قابل تعویض را برای فروش در OpenSea لیست کنیم؟

برای لیست کردن، ابتدا باید آیتم مورد نظر خود را در صفحه اکانت و در گوشه سمت راست بالا پیدا کنید.

سپس بر روی My Items کلیک کنید و گزینه مورد نظر را پیدا کرده و سپس بر روی Sell کلیک کنید.

در اینجا می‌توانید قیمت و مدت معامله را پیدا کنید. لیست کردن یک آیتم بدون هزینه است؛ اما اگر کالا‌ها با موفقیت فروخته شوند، OpenSea مقدار ۲.۵ درصد کارمزد از قیمت فروش می‌گیرد.

سخن پایانی

توکن‌های غیر قابل تعویض هنوز مقوله جدیدی در جهان ارز دیجیتال هستند و کاربرد‌های آنها زیاد برای افراد مشخص نشده است. اگر جامعه ارز دیجیتال وارد این اکوسیستم شوند، این اکوسیستم با مخاطبین زیادی از گیمر، هنرمند و غیره مواجه خواهد شد. OpenSea بزرگ‌ترین بازار جهان برای این توکن‌ها و آیتم‌های قابل جمع‌آوری کریپتویی است.

OpenSea دارای سابقه خوبی است و خودش را به عنوان پلتفرمی ایمن برای دارایی‌های بلاک چینی خاص ثابت کرده است. این بازار برای بسیاری از بازی‌های بزرگ تبدیل به بازار اصلی شده است. از جمله این بازی‌های مشهور می‌توان به Ethermon اشاره کرد.

پلتفرم OpenSea در فضای کریپتو بسیار باارزش است و این پلتفرم توانسته است یک بازار راحت و با استفاده آسان را فراهم کند و به اکوسیستم توکن‌های غیر قابل تعویض اجازه شکوفایی دهد.

منبع : Boxmining

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا