اخبار

اوکراین خرید بیت کوین با ارز محلی گریونا (UAH) را در بحبوحه حکومت نظامی ممنوع کرد

اوکراین خرید بیت کوین با ارز محلی را در بحبوحه حکومت نظامی ممنوع کرد اوکراینی ها اکنون مجاز به خرید بیت کوین تنها با ارز خارجی با سقف ماهیانه 3300 دلار هستند.

بانک ملی اوکراین (NBU) به اقدامات خود برای جلوگیری از خروج سرمایه در بحبوحه حکومت نظامی با اعمال محدودیت های عمده در خرید ارزهای دیجیتال ادامه می دهد.

بانک مرکزی اوکراین به طور رسمی روز پنجشنبه مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را برای عملیات فرامرزی اعلام کرد که افراد را از خرید ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین (BTC) با ارز ملی فیات، گریونا (UAH) منع می‌کند.

اوکراینی ها اکنون مجاز به خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال فقط با ارز خارجی هستند و کل خریدهای ماهانه به 100000 UAH (3300 دلار) محدود می شود. محدودیت مربوطه برای معاملات بین المللی نظیر به همتا نیز اعمال می شود.

بر اساس این اطلاعیه، NBU یا همان بانک ملی اوکراین خرید ارزهای دیجیتال را به عنوان «تراکنش‌های شبه نقدی» در کنار عملیات‌هایی مانند واریز کیف پول الکترونیکی، تراکنش‌های ارز خارجی و پرداخت‌های مسافرتی در نظر گرفته است. هدف بانک مرکزی با اتخاذ محدودیت‌هایی برای چنین معاملاتی، جلوگیری از «خروج غیرمولد سرمایه» از کشور در شرایط حکومت نظامی است.

NBU نوشت: “تغییرات مربوطه به بهبود بازار ارز کمک خواهد کرد، که پیش نیاز ضروری برای کاهش محدودیت ها در آینده و همچنین کاهش فشار بر ذخایر بین المللی اوکراین است.”

بانک مرکزی اعتراف کرد که نیاز به تراکنش های بین المللی در بحبوحه حکومت نظامی به شدت افزایش یافته است و میلیون ها شهروند مجبور به ترک اوکراین شده اند. با این حال، NBU نمی‌تواند «جریان‌های غیرمولد سرمایه» را که شامل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌شود، بپردازد، و افزود:

«معاملات شبه نقدی عمدتاً برای دور زدن محدودیت های فعلی بانک ملی، به ویژه برای سرمایه گذاری در خارج از کشور انجام می شود که طبق حکومت نظامی ممنوع است. بنابراین، معاملات مربوطه باید به عنوان منجر به خروج سرمایه غیرمولد تفسیر شود.

به گزارش NBU، دولت اوکراین تغییرات مربوطه را به عنوان بخشی از قطعنامه هیئت مدیره NBU از 20 آوریل 2022 به تصویب رساند که از روز چهارشنبه لازم الاجرا شد.

به گفته چندین منبع، برخی از بانک های اوکراینی قبلاً چنین محدودیت هایی را اتخاذ کرده اند. طبق گزارش ها، PrivatBank، بزرگترین بانک تجاری در اوکراین، مشتریان خود را از خرید BTC با UAH در اواسط ماه مارس منع کرد.

ظاهراً این محدودیت‌ها باعث ایجاد تعجب می‌شود، زیرا دولت اوکراین فعالانه برای قانونی کردن ارزهای دیجیتال در بحبوحه حکومت نظامی تلاش می‌کند. در ماه مارس، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، قانونی را برای ایجاد چارچوب قانونی برای این کشور برای اداره بازار رمزنگاری تنظیم شده امضا کرد.

منبع:cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا