مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال کلایتن Klaytn

مقدمه

ارز دیجیتال Klaytn (کلایتن) یکی از رمزارزهایی است که در یک سال گذشته پامپ قیمت زیادی داشته است. توکن این رمزارز یعنی توکن KLAY از یک سال گذشته تا کنون حدود 3000 درصد رشد کرده است. یکی از مزیت‌های این توکن افزایش مقیاس پذیری و کاهش تأخیر تأیید تراکنش‌ها است. اگر ‌می‌خواهید با این ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال کلایتن Klaytn

یکی از آخرین اقداماتی که در حوزه ارزهای دیجیتال صورت گرفته، توسط شرکت Kakao، که یک شرکت اینترنتی در کشور کره جنوبی است، انجام شده است. این پروژه ارز دیجیتال Klaytn نام دارد و یک پروژه بلاکچینی است که در سال 2019 تأسیس شده است.

شبکه اصلی ارز دیجیتال کلایتن Cypress نام دارد و در 27 ژوئن 2019 راه‌اندازی شد و در آن زمان از بسیاری از همتایان خود جلوتر بود. بلاکچین Klaytn دارای مشخصات زیر است:

  • زمان تولید و تأیید بلوک 1 ثانیه‌ای
  • انجام 4000 تراکنش در ثانیه
  • هزینه تراکنش پایین که بسیار کمتر از اتریوم است.
  • اجرای ماشین مجازی اتریوم (EVM) و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند Solidity
  • 30 شرکت معتبر از سراسر جهان نود‌های اجماع را تشکیل ‌می‌دهند.

ارز دیجیتال کلایتن (Klaytn) هدف خود را استفاده از فناوری بلاکچین توسط میلیون‌ها کاربر جهانی تعیین کرده است. بلاکچین Klaytn بهترین ویژگی‌های بلاکچین‌های عمومی و خصوصی را با هم ترکیب و در شبکه خود استفاده کرده است. این ویژگی‌ها شامل داده‌های غیرمتمرکز، حاکمیت توزیع شده، تأخیر کم و مقیاس پذیری بالا است. ارز دیجیتال Klaytn از طریق طراحی ترکیبی خود قادر به انجام این کار است.

برخلاف بسیاری از پروژه‌های بلاکچین که به طور مستقل توسعه یافته‌اند، Klaytn ریشه در حوزه شرکت‌ها دارد و به همین ترتیب بسیاری از شرکت‌های بزرگ به عنوان شریک این پروژه به حساب ‌می‌آیند. این امر به سرعت بخشیدن توسعه و ایجاد یک بستر قابل اعتماد در سطح سازمانی کمک ‌می‌کند که هم برای شرکت‌ها و هم افراد مفید باشد.

مکانیزم توافق در ارز دیجیتال Klaytn (کلایتن)

ارز دیجیتال Klaytn ‌می‌خواهد بستری را فراهم کند که هم سرویس محور باشد و هم سازمانی. این کار به یک پلتفرم نیاز دارد تا مشکل تأیید نهایی تراکنش‌ها در بلاکچین‌ها را حل کند و شبکه‌ای ایجاد کند که امکان مشارکت تعداد زیادی نود را فراهم آورد. Klaytn با استفاده از نسخه‌ای از الگوریتم BFT Istanbul که برای ویژگی‌های شبکه بلاکچین بهینه شده است، این امکان را فراهم ‌می‌کند.

اقتصاد شبکه کلایتن به میزان فعالیت و تبادل ارزش در این شبکه بستگی دارد. هر چه میزان فعالیت بیشتر باشد و شبکه پایدارتر باشد، کل این اکوسیستم در گذر زمان رشد ‌می‌کند. ارز دیجیتال Klaytn از یک مکانیزم جدید برای ایجاد انگیزه برای شرکت‌کنندگان شبکه به نام مکانیزم اثبات همکاری (Proof of Contribution) استفاده ‌می‌کند.

مکانیزم اجماع اثبات همکاری برای پاداش دادن به هر یک از شرکت‌کنندگان که در شبکه ارز دیجیتال Klaytn همکاری قابل‌توجهی داشته باشد، طراحی شده است. در حال حاضر، مکانیزم اثبات کار (PoC) در Klaytn عمدتاً بر ارائه‌دهندگان خدمات و کاربران نهایی متمرکز شده است.

شبکه Klaytn به گونه‌ای طراحی شده که بر اساس اهداف و نقش‌های مختلف به سه شبکه فرعی تقسیم ‌می‌شود. این سه شبکه فرعی شامل Core Cell Network ،Endpoint Node Network و Service Chain Network هستند.

شبکه سلول مرکزی (Core Cell Network)

شبکه Core Cell Network (CNN) از مجموعه‌ای از سلول‌های مرکزی (Core Cell) تشکیل شده که تراکنش‌هایی را که از طریق نود‌های نهایی (Endpoint Node) فرستاده ‌می‌شود، اجرا و تأیید ‌می‌کنند. CNN مسئولیت ایجاد و انتشار بلوک‌ها در کل شبکه را به عهده دارد.

شبکه نود‌های پایانی (Endpoint Node Network)

شبکه Endpoint Node Network از Endpoint Nodeها ساخته شده است که وظیفه ایجاد تراکنش‌ها، پردازش درخواست‌های داده از زنجیره خدمات (service chains) و رسیدگی به همه درخواست‌های RPC API را دارند.

شبکه زنجیره خدمات Service Chain Network (SCN)

شبکه‌های زنجیره خدمات در ارز دیجیتال Klaytn شبیه زنجیره‌های جانبی است که بلاکچین‌های کمکی از طریق نود پایانی به بلاکچین اصلی متصل شده است. این زنجیره‌های خدمات برای اجرای اپلیکیشن‌های بلاکچین یا BApp‌ها ایجاد شده است.

شبکه سلول مرکزی (Core Cell Network) و شبکه نود‌های پایانی (Endpoint Node Network) با همدیگر زنجیره اصلی ارز دیجیتال Klaytn را تشکیل ‌می‌دهند. اپلیکیشن‌های بلاکچینی ‌می‌توانند روی زنجیره اصلی اجرا شوند. همچنین اپلیکیشن‌های بلاکچینی (bApp) ‌می‌توانند روی زنجیره خدمات خودشان ایجاد و اجرا شوند. مزیت ایجاد زنجیره خدمات برای bApp‌ها این است که آنها یک محیط اجرای اختصاصی برای برنامه‌های کاربردی فراهم ‌می‌کنند که TPS (تراکنش بر ثانیه) بالا را ضمانت ‌می‌کند و سیاست‌های شبکه قابل تنظیم است.

توپولوژی شبکه ارز دیجیتال Klaytn

با استفاده از الگوریتم Istanbul BFT اصلاح شده، شبکه Klaytn قادر به اتمام سریع تراکنش‌ها است. به دلیل اینکه هم اجماع و هم اعتبارسنجی در هر بلوکی که انجام ‌می‌شود، هیچ فورکی (fork) وجود ندارد و ‌می‌توان بلوک را فوراً پس از اجماع و توافق نهایی کرد.

افزایش حجم ارتباطات در شبکه، به عنوان یک مشکل برای الگوریتم BFT مطرح شده است، اما شبکه ارز دیجیتال Klaytn با استفاده از کمیته‌ای که به طور تصادفی انتخاب ‌می‌شود، این مشکل را حل کرده است. نودهای اجماع، شورایی را تشکیل ‌می‌دهند و با ایجاد هر بلوک، برخی از این اعضای شورا به طور تصادفی برای تشکیل کمیته انتخاب ‌می‌شوند.

از آنجا که تمام پیام‌های اجماع فقط بین اعضای کمیته رد و بدل ‌می‌شود، حتی با افزایش تعداد نودهای اجماع، حجم ارتباطات و رد و بدل پیام‌ها محدود است.

شبکه اصلی ارز دیجیتال Klaytn قادر به تولید 4000 تراکنش در ثانیه است که در هر 1 ثانیه یک بلوک ایجاد ‌می‌شود. هم‌اکنون وجود 50 نود اجماع در شبکه امکان‌پذیر است و با تلاش تیم توسعه‌دهنده Klaytn با بهینه‌سازی الگوریتم، این تعداد ‌می‌تواند افزایش یابد.

تولید بلاک در کلایتن

علاوه بر الگوریتم اجماعی که در بلاکچین استفاده ‌می‌شود، سبک انتشار بلوک و تولید آن نیز نقشی اساسی در کاهش تأخیر بلاکچین و افزایش مقیاس پذیری آن دارد.

چرخه تولید بلاک در کلایتن

هر چرخه تولید بلاک در Klaytn به عنوان «دور» شناخته ‌می‌شود. با هر دور یک بلاک جدید ایجاد ‌می‌شود و در پایان هر دور بلافاصله یک دور جدید آغاز ‌می‌شود. هر دور در Klaytn به طور میانگین یک ثانیه طول ‌می‌کشد، با این وجود ترافیک شبکه و شرایط اجرای نود ‌می‌توانند بر زمان تولید بلوک تأثیر بگذارند.

انتخاب کمیته و پیشنهاد دهنده

در هر دور یک نود اجماع به صورت تصادفی به عنوان پیشنهاد دهنده ایجاد بلاک در آن دور انتخاب ‌می‌شود. این روند ادامه ‌می‌یابد تا اینکه گروهی از نود‌های اجماع به عنوان کمیته دور انتخاب شوند. شبکه کلایتن در انتخاب نود پیشنهاد دهنده یا کمیته، دخالت مستقیم ندارد.

تیم ارز دیجیتال Klaytn

شرکت Ground X یک شرکت تابعه بلاکچین و بزرگ‌ترین پلتفرم تلفن همراه کره به نام Kakao، با بیش از 50 میلیون کاربر ماهانه است. Ground X با توسعه یک پلتفرم مقیاس‌پذیر بلاکچین با خدمات بلاکچینی قابل لمس و عملی، آرزو دارد که به انبوه خدمات مجهز به بلاکچین دست یابد تا ارزش و سودمندی فناوری بلاکچین را اثبات کند. رهبران اصلی شرکت GroundX و Klaytn عبارتند از:

جیسون هان (Jaesun Han) مدیر عامل شرکت GroundX است. او یک کارآفرین است که به بلاکچین علاقه‌مند است و در سال 2005 دکترای خود را در EECSfromt KAIST دریافت کرد.

میونگجین جیونگ (Myeongjin Jeong) مدیر مالی شرکت GroundX است. او عملیات شرکت از جمله امور مالی، منابع انسانی و امور عمو‌می ‌را مدیریت ‌می‌کند. قبل از پیوستن به Ground X، وی بیش از هجده سال را در امور مالی، توسعه تجارت، مشاوره و حسابرسی داخلی در شرکت‌های مختلف از جمله Kakao و PricewaterhouseCoopers گذراند. میونگجین مدرک لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه کره دارد.

سانگمین سئو (Sangmin Seo) رئیس گروه Platform در GroundX است. قبل از پیوستن به Ground X، وی به عنوان دانشمند دستیار کامپیوتر در آزمایشگاه ملی آرگون و به عنوان مهندس ارشد در تحقیقات سامسونگ کار ‌می‌کرد. وی دکترای خود را در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه ملی سئول دریافت کرده و مقالات زیادی را درباره برنامه‌نویسی موازی و محاسبات با کارآیی بالا منتشر کرده است.

سانگیون بای (Sangeon bae) رئیس گروه کیف پول است. وی با تجربه توسعه نرم‌افزار و مدیریت پروژه‌های مختلف از شرکت‌های پیشرو در صنعت، به Ground X پیوست. این تجربیات شامل: توسعه‌دهنده CAD در سامسونگ، مدیر برنامه در آزمایشگاه نرم افزار در مایکروسافت کره و تیم Visual Studio در دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند WA است. او مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه Yonsei دارد.

توکن شبکه کلایتن

توکن اصلی شبکه کلایتن KLAY نام دارد که در اکوسیستم کلایتن استفاده ‌می‌شود. از این توکن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها هنگام انتقال توکن یا هنگام ایجاد و اجرای قرارداد‌های هوشمند روی بلاکچین کلایتن استفاده ‌می‌شود.

سخن پایانی

این محبوبیت ارزهای دیجیتال و بالا رفتن و رشد ناگهانی قیمت توکن رمزارزها خیلی دور از انتظار نیست. همان‌طور که در این مقاله بیان کردیم، توکن کلایتن بیش از 3000 درصد رشد قیمت داشته است. این ارز دیجیتال یکی از ارزهایی است که تیم بسیار قوی‌ای دارد و شرکت Kakao که یک شرکت بسیار معتبر و موفق در حوزه پلتفرم موبایل در کره جنوبی است، بنیانگذار این پروژه است. هدف اصلی آنها بالا بردن مقیاس‌پذیری در شبکه بلاکچین و کاهش تأخیر تأیید تراکنش‌ها است. ارز دیجیتال Klaytn از تکنولوژی جدیدی برای مکانیزم اجماع در شبکه خود استفاده ‌می‌کند. مکانیزم اجماع این ارز دیجیتال، مکانیزم اثبات همکاری نام دارد که همین مکانیزم باعث بالا رفتن میزان مقیاس‌پذیری در این شبکه ‌می‌شود.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا