ترید و ماینینگرمزارزمقالات

ارز دیجیتال کانوکس فایننس Convex Finance

مقدمه

در چند سال اخیر استفاده از پلتفرم‌های حوزه دیفای (Defi) رشد چشمگیری را در میان کاربران داشته است. پلتفرم‌های دیفای بستری را برای کاربران برای وام‌دهی و گرفتن وام به صورت غیر‌متمرکز فراهم کرده‌اند. کانوکس فایننس (Convex Finance) یکی از پلتفرم‌های دیفای است که بر روی پلتفرم صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس (Curve Finance) ساخته شده است. هدف از ساخت این پلتفرم ایجاد بیشترین بازدهی برای تامین‌کنندگان نقدینگی و سپرده‌گذارن توکن CRV در پلتفرم کرو فایننس است. در این مقاله به این می‌پردازیم که پلتفرم کانوکس فایننس چیست.

پلتفرم کانوکس فایننس

کانوکس فایننس پلتفرمی برای کسب بازدهی حداکثری است که بر بستر پلتفرم کرو فایننس فعالیت می‌کند. در واقع می‌توان گفت کانوکس به نوعی یک تجمیع کننده سود (Yield Aggregator) است، که تلاش می‌کند بیشترین بازدهی را از پلتفرم کرو فایننس برای سرمایه‌گذارن فراهم کند.

پلتفرم کانوکس به دارندگان توکن CRV که قصد دارند توکن‌های خود را در پلتفرم کرو استیک کنند و تامین‌کنندگان نقدینگی که قصد دارند توکن‌های خود را در استخر‌های پلتفرم کرو سپرده‌گذاری کنند، این امکان را می‌‌دهد تا با سپرده‌گذاری دارایی‌هایشان در پلتفرم Convex بیشترین بازدهی را بدست بیاورند. به عبارت ساده‌تر، کانوکس فایننس پلتفرمی برای افزایش بهره‌برداری از کرو فایننس است.

هدف و ایده پلتفرم کانوکس فایننس چیست؟

کرو فایننس یکی از پلتفرم‌های دیفای است که طبق گزارش سایت دیفای لاما (DefiLlama)، در حال حاضر بیشترین ارزش کل قفل شده (TVL) را به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد دلار، در میان تمام پلتفرم‌های دیفای داراست. پلتفرم کانوکس فایننس با شناسایی پتانسیل بالای پلتفرم کرو برای جذب سرمایه‌گذاران حوزه دیفای، توانست با یک ایده بسیار ساده ولی جالب امکان سود حداکثری را در پلتفرم کرو برای کاربرانش فراهم کند.

کانوکس فایننس با توجه به سرمایه بسیار عظیمی که در پلتفرم کرو ذخیره شده است، توانست پلتفرمی طراحی کند که بازدهی سرمایه‌گذاری در کرو فایننس را به بیشترین میزان خود برساند. ایده کانوکس جمع‌آوری تمامی دارایی‌های سرمایه‌گذاران در پلتفرم خود و سپس تبدیل تمامی این دارایی‌ها در یک مجموعه و سپرده‌گذاری آن در پلتفرم کرو فایننس است. به گزارش سایت دیفای لاما، در حال حاضر ارزش کل قفل شده در کانوکس فایننس حدود ۲۱ میلیارد دلار است و در رتبه دوم پس از کرو فایننس قرار دارد. این موضوع نشان‌دهنده کارآمد بودن ایده و مقبولیت این پلتفرم در بین سرمایه‌گذاران دیفای است.

کانوکس فایننس چگونه کار می‌کند؟

همانگونه که اشاره شد، پلتفرم کانوکس بر بستر کرو فایننس ساخته شده است. از این رو، برای تعامل با پلتفرم کرو از دو قسمت مختلف استفاده می‌کند؛ این دو قسمت عبارتند از استیک کنندگان توکن CRV و تامین‌کنندگان نقدینگی، در ادامه اجزای پلتفرم کانوکس و نحوه کار آن‌ها را شرح می‌دهیم:

استیک کنندگان توکن CRV در پلتفرم کانوکس فایننس

افرادی که قصد استیک کردن توکن CRV و کسب درآمد در پلتفرم کرو فایننس را دارند، می‌توانند با استیک کردن توکن‌های CRV خود در پلتفرم Convex از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • دریافت پاداش از سرمایه‌گذاری‌های پلتفرم کانوکس در کروفایننس در قالب توکن‌های CRV.
  • کسب درآمد از کارمزدهای معاملاتی پلتفرم کرو که بین استیک‌کنندگان توکن CRV تقسیم می‌شود. کاربرانی که تعداد زیادی از توکن‌های CRV را در پلتفرم کرو استیک می‌کنند، در کارمزد معاملات این پلتفرم سهیم هستند. کانوکس با یکپارچه کردن تمام توکن‌های CRV و استیک کردن آن‌ها در پلتفرم Curve سود حاصل از کارمزد معاملات را بین کاربران خود تقسیم می‌کند. این پاداش به صورت توکن 3CRV بین کاربران کانوکس تقسیم می‌شود.
  • علاوه بر پاداش‌های ذکرشده، کاربران از پلتفرم کانوکس توکن CVX پاداش می‌گیرند.
  • کاربران به ازای استیک کردن توکن‌های CRV خود در پلتفرم کانوکس فایننس، در ایردراپ‌های مختلف پلتفرم کرو شرکت داده می‌شوند؛ به عنوان مثال کاربران پلتفرم کانوکس در ایردراپ پلتفرم Ellipsis شرکت داشتند و توکن EPS دریافت کردند.
  • کاربرانی که می‌خواهند توکن‌های CRV استیک شده خود را از پلتفرم کانوکس خارج کنند، به ازای هر واحد CRV یک توکن cvxCRV دریافت می‌کنند.

تامین کنندگان نقدینگی در پلتفرم کانوکس فایننس

تامین‌کنندگان نقدینگی می‌توانند با تامین نقدینگی استخرهای جفت‌ارز در پلتفرم کرو فایننس، کسب درآمد کنند. آن‌ها می‌توانند با استیک کردن توکن‌های خود در Convex از بیشترین میزان سود در پلتفرم کرو بهره‌مند شوند. مزایای سرمایه‌گذاری در پلتفرم کانوکس فایننس برای تامین‌کنندگان نقدینگی به شرح زیر است:

  • کسب پاداش به صورت توکن CRV بدون استیک کردن آن.
  • کسب پاداش به صورت توکن CVX.
  • اضافه کردن و برداشت جفت‌ارزهای خود به استخرهای نقدینگی پلتفرم کانوکس بدون پرداخت کارمزد.
  • کارمزد صفر برای برداشت پاداش‌های دریافتی.

نحوه محاسبه بازدهی در پلتفرم Convex Finance چگونه است؟

درصد بازدهی در پلتفرم کانوکس فایننس متغیر است. این درصد به آیتم‌هایی مثل ارزش کل قفل شده در هر استخر، قیمت توکن CRV، قیمت توکن CVX و پاداش تعیین شده از سوی پلتفرم کرو بستگی دارد. درصد بازدهی سالانه (APR) نمایش داده شده در کانوکس بر اساس میانگین پارامترهای ذکر شده در طول یک ماه محاسبه می‌شود.

در حال حاضر ۱۶ درصد از کارمزد معاملات در پلتفرم کرو به شبکه کانوکس تعلق می‌گیرد که به شرح زیر توزیع می‌شود:

  • ۱۰ درصد به سپرده‌گذاران توکن cvxCRV تعلق می‌گیرد و در قالب توکن CRV به آن‌ها پرداخت می‌شود.
  • ۵ درصد به سپرده‌گذاران CVX تعلق می‌گیرد و در قالب توکن CRV به آن‌ها پرداخت می‌شود.
  • ۱ درصد به شبکه کانوکس تعلق می‌گیرد.

سرویس‌های پلتفرم کانوکس فایننس چیست؟

پلتفرم کانوکس از چندین بخش برای سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

Stake

در این بخش کاربران می‌توانند در ۳ قسمت مختلف سرمایه‌گذاری کنند. این ۳ بخش عبارتند از:

سپرده‌گذاری توکن CRV

کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن‌های CRV خود در این قسمت پاداش‌های مختلفی از پلتفرم کانوکس دریافت کنند. در حال حاضر سود سالانه سپرده‌گذاری در این قسمت ۴۷.۴۷ درصد است. کاربران پاداش خود را در قالب توکن‌های CRV با نرخ سود ۱۷.۳۳ درصد، CVX با ۲۵.۸۲ درصد و 3CRV با ۴.۳۲ درصد سود سالانه دریافت می‌کنند.

تامین‌کنندگان نقدینگی

کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن‌های خود در پلتفرم کانوکس از این شبکه پاداش دریافت کنند. برای انجام این کار لازم است کاربران ابتدا استخر مورد نظرشان را در پلتفرم کانوکس انتخاب کنند. سپس دارایی‌های خود را به پلتفرم کرو منتقل کنند و آن‌ها را به جفت‌ارز‌های استخر منتخبشان تبدیل کنند. پس از انجام این مراحل به پلتفرم کانوکس مراجعه کرده و جفت‌ارز‌هایشان را در این پلتفرم استیک کنند.

بیشترین سود سالانه در پلتفرم کانوکس در حال حاضر مربوط به استخر CRV/ETH با ۶۲.۹۶ درصد و کمترین سود مربوط به استخر SBTC/CRV با ۰.۸۲ درصد سود سالانه است.

استیک CVX

کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن‌های CVX خود در پلتفرم Convex، پاداشی در قالب توکن cvxCRV دریافت کنند. سود سالانه استیک توکن CVX در حال حاضر حدود ۴ درصد است.

تامین نقدینگی در سوشی سواپ

پلتفرم کانوکس به تازگی فعالیت خود را در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ آغاز کرده است. سوشی سواپ یکی از بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز در حوزه دیفای است. کانوکس فایننس با تامین نقدینگی در استخرهای جفت ارز سوشی سواپ، امکان دسترسی به بیشترین بازدهی را برای کاربران خود فراهم می‌کند. در حال حاضر کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی در دو استخر CVX/ETH و cvxCRV/CRV در پلتفرم کانوکس، به ترتیب معادل ۹۶.۵ و ۱۲.۹۹ درصد سود سالانه کسب کنند.

Claim

کاربران با مراجعه به این قسمت می‌توانند در هر زمان که می‌خواهند توکن‌های سپرده‌گذاری شده خود را از پلتفرم کانوکس خارج کنند.

سرویس Lock CVX

کاربران در این قسمت می‌توانند با قفل کردن توکن‌های CVX خود به مدت حدودا ۱۶ هفته از شبکه کانوکس پاداشی در قالب توکن cvxCRV دریافت کنند. همچنین توکن CVX به نوعی توکن حاکمیتی پلتفرم کانوکس است. کاربران با استیک کردن این توکن می‌توانند در رای‌گیری‌ها و تصمیمات حاکمیتی شبکه کانوکس مشارکت داشته باشند و در به‌روز‌رسانی‌ها و توسعه این شبکه ایفای نقش کنند.

توکن CVX چیست؟

توکن CVX توکن بومی پلتفرم کانوکس فایننس است. این توکن بر روی قرارداد هوشمند شبکه اتریوم و بر اساس استاندارد ERC20 ساخته شده است. توکن CVX کاربردهای مختلفی در شبکه کانوکس دارد که به شرح زیر است:

پاداش به سپرده‌گذاران CVX

کاربران می‌توانند توکن‌های CVX را در پلتفرم کانوکس استیک کرده و در ازای آن توکن cvxCRV پاداش بگیرند.

مشارکت در جامعه حاکمیتی

استیک کنندگان توکن CVX به عنوان جامعه حاکمیتی پلتفرم کانوکس عمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در رای‌گیری‌ها و تغییرات شبکه کانوکس شرکت کنند و به ازای میزان توکن‌های استیک‌شده خود، برای تغییرات شبکه رای دهند و روی این تغییرات تاثیر‌گذار باشند. آن‌ها می‌توانند رای‌های خود را به تیم سازنده یا تیم‌های توسعه‌دهنده دیگر اعطا کنند و در بهبود شبکه کانوکس مشارکت داشته باشند.

پاداش‌دهی به کاربران

توکن CVX به عنوان پاداش‌ به سپرده‌گذاران توکن CRV و تامین‌کنندگان نقدینگی استخرهای پلتفرم کرو و سوشی سواپ نیز تعلق می‌گیرد.

در مجموع ۸۰,۳۶۶,۹۶۵.۷۲ واحد توکن CVX وجود خواهد داشت که به شرح زیر توزیع می‌شود:

  • ۳.۳ درصد به سرمایه‌گذاران پروژه تعلق دارد.
  • ۹.۷ درصد در صندوق پلتفرم کانوکس ذخیره و در طول یکسال آزاد می‌شود. این میزان فعلا در اختیار تیم سازنده پروژه کانوکس است و به برنامه‌هایی مثل گسترش جامعه کاربری، برنامه‌های باگ بانتی (Bug Bounties) که توسط پلتفرم گیت کوین برگزار می‌شود و غیره تعلق دارد.
  • ۱۰ درصد متعلق به تیم سازنده کانوکس است.
  • ۱ درصد به صورت ایردراپ بین دارندگان توکن veCRV تقسیم شد.
  • ۱ درصد به اولین کاربران کانوکس که در جامعه حاکمیتی حضور داشتند، به صورت ایردراپ اختصاص یافته است.
  • ۲۵ درصد در طول ۴ سال تقسیم می‌شود و به تامین‌کنندگان نقدینگی استخرهای CVX/ETH و cvxCRV/CRV اختصاص می‌یابد.
  • ۵۰ درصد به سپرده‌گذاران و تامین‌کنندگان نقدینگی استخر‌های پلتفرم کانوکس در پلتفرم کرو اختصاص می‌یابد.

عرضه کل این رمز‌ارز ۸۰,۳۶۶,۹۶۵.۷۲ واحد است که از این مقدار حدود ۴۴,۵۳۹,۴۹۲.۳۷ واحد CVX در گردش است. در زمان نگارش این مقاله، قیمت CVX برابر با 23.63 دلار است. توکن CVX از نظر ارزش بازار، رتبه 68 را در میان ارزهای دیجیتال دارد. ارزش کل بازار این توکن بیش از 1.2 میلیارد دلار است و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت گذشته، حدود 12 میلیون دلار بوده است. این رمزارز در تاریخ ۲۹ تیر ۱۴۰۰ کمترین قیمت خود یعنی ۱.۹ دلار و در تاریخ ۱۱ دی ۱۴۰۰ بیش‌ترین قیمت خود یعنی ۶۰.۰۹ دلار را ثبت کرده است.

نقشه راه پلتفرم کانوکس فایننس چیست؟

کانوکس فایننس نقشه راه دقیقی برای فعالیت‌های خود ارائه نداده است؛ اما با توجه به صفحه مدیوم این پلتفرم، می‌توان اهداف و نقشه راه آن را به شرح زیر بیان کرد:

  • ۱۵ آپریل ۲۰۲۱ (۲۶ فروردین ۱۴۰۰)

راه‌اندازی اولیه پلتفرم کانوکس

  • ۱۷ می ۲۰۲۱ (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) 

لانچ اپلیکیشن کانوکس و توزیع توکن‌های ایردراپ شده

  • ۲۸ می ۲۰۲۱ (۷ خرداد ۱۴۰۰)

راه‌اندازی استخرهای cvxCRV/CRV و CVX/ETH در پلتفرم سوشی سواپ

  • ۱۳ آگوست ۲۰۲۱ (۱۲ مرداد ۱۴۰۰)

راه‌اندازی سیستم رای‌دهی و جامعه حاکمیتی

  • ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۱ شهریور ۱۴۰۰)

راه‌اندازی سرویس استیکینگ توکن CVX

  • ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آذر ۱۴۰۰)

اضافه کردن پلتفرم Frax Finance و ایردراپ توکن FPI

بررسی همکاری‌های Convex Finance

پلتفرم کانوکس اطلاعات دقیقی از همکاری‌های خود منتشر نکرده است؛ اما سه شرکت بزرگی که همکاری کانوکس با آن‌ها مسجل شده به شرح زیر است:

کرو فایننس

کرو فایننس با ۲۴.۱۲ میلیارد دلار ارزش قفل شده، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در حوزه دیفای است. این پلتفرم بر روی شبکه اتریوم طراحی شده و به منظور تبادل استیبل کوین‌ها استفاده می‌شود. حاصل همکاری کرو با پلتفرم کانوکس فایننس، ساخت پلتفرمی برای بهینه سازی بازدهی از پلتفرم کرو است.

Badger DAO

این شرکت یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است که امکان استفاده از بیت کوین را به عنوان وثیقه در تمامی پلتفرم‌های دیفای مهیا می‌کند. اولین محصول این شرکت Sett Vaults نام دارد که به کاربران اجازه می‌دهد تا از دارایی‌های بیت کوین خود کسب درآمد داشته باشند. Badger DAO توانسته با همکاری پلتفرم کانوکس فایننس، اولین صندوق‌های بهینه‌سازی خود را در پلتفرم Curve راه‌اندازی کند.

Frax Finance

پروتکل فراکس اولین پروژه‌ای است که استیبل کوینی متن باز، غیرمتمرکز و بدون مجوز را ساخته و در شبکه اتریوم پیاده‌سازی کرده است. هدف این پروژه ارائه استیبل کوینی مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز است.

تیم سازنده پلتفرم کانوکس فایننس چه کسانی هستند؟

اطلاعاتی از تیم سازنده این پلتفرم موجود نیست. آن‌ها خود را با نام‌های مستعار Winthorpe و Kendrick Llama در کانال دیسکورد خود معرفی می‌کنند.

سخن پایانی

در چند وقت اخیر سرمایه‌گذاری در دیفای رونق بسیاری یافته و توانسته سهم بسیار زیادی از بازار ارزهای دیجیتال را به خود جذب کند. اکثر کاربران حوزه دیفای به دنبال کسب سود حداکثر از سپرده‌گذاری‌های خود هستند. کاربران این حوزه در کنار کسب سود در جستجوی پلتفرمی سریع و ایمن برای سرمایه‌گذاری هستند. پلتفرم Convex Finance توانسته یک پلتفرم ایمن به منظور سرمایه‌گذاری برای کاربران فراهم کند. سرمایه‌گذاران با سپرده گذاری دارایی‌های خود در کانوکس به بیشترین میزان سود ممکن در یکی از بهترین پلتفرم‌های دیفای یعنی پلتفرم کرو دست می‌یابند.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا