رمزارزمقالات

معرفی ارز دیجیتال و پلتفرم کوانتوم Qtum

در دنیای ارز دیجیتال که نوپا است، روز‌به‌روز شاهد تغییر و بهتر شدن ویژگی ارزها هستیم؛ ارزهای ابتدایی این بازار برای تایید تراکنش ­ها ابتدا از روش تثبیت کار یا proof Of Work استفاده می­کردند. اما این روش به دلیل نیاز به قدرت سخت افزاری، پردازنده­ های قوی و مصرف برق زیاد کار­آمد و به‌صرفه نبود به همین دلیل روش اثبات سهام Proof Of Stake به وجود آمد که در آن لازم نیست همه کاربران موجود در شبکه تراکنش­ها را تایید کنند بلکه بر حسب میزان سرمایه ­ای که هر شخص در شبکه قرار می دهد می ­تواند تبدیل به لیدر یا اعتبار سنج شود.

هر چند کاربر دارای یک لیدر هستند که تراکنش ­ها را تایید و انجام می­دهد. با استفاده از روش اجماع سهام و قراردادهای هوشمند ارزهای دیجیتال وارد عرصه جدیدی شدند.

ارزهای زیادی در بازار امروزی از روش اجماع سهام استفاده می­کنند نظیر: کاردانوا، تزوس، کوانتوم، تراست سواپ، وی چین و … در ادامه مقاله با ارز دیجیتالی Qtum و ویژگی ­های آن آشنا می شوید.

ارز دیجیتال کوانتوم Qtum چیست؟

کوانتوم در زبانی انگلیسی ” Qtum ” نوشته می شود اما در لغت کوانتوم تلفظ می شود. کوانتوم در اصل یک کوین غیر قابل استخراج است، این نوع کوین ها ابتدا توسط بنیانگذار آن استخراج و سپس به عموم مردم عرضه می شود. به طور کلی فناوری بلاک چین که کوانتوم از آن استفاده می کند ترکیبی از فناوری اتریوم و بیت کوین است. کوانتوم ابتدا در سال 2016 وارد عرصه فناوری بلاک چین شد و بعد از برنامه های موفقیت آمیز ICO در سال 2017 فعالیت خودش را به صورت رسمی آغاز نمود. کوانتوم برای تائید قرارداد های هوشمند اتریوم از روش اثبات سهام ( POS ) استفاده می کند.

اگر بخواهیم به گونه ای دیگر به تعریف این ارز دیجیتال بپردازیم، می توان گفت کوانتوم Qtum یک ارز دیجیتال است که امنیت بلاکچین بیت کوین و انعطاف پذیری قراردادهای هوشمند اتریوم را ترکیب می کند. همچنین از یک مدل اجماع اثبات سهام PoS برای ایجاد بلاک های جدید استفاده می کند.

کوانتوم یک پلتفرم متن باز است که بر روی یک شبکه همتا به همتا اثبات سهام ساخته شده است. این پروژه طیف وسیعی از منابع را برای توسعه بلاکچین و برنامه های غیرمتمرکز فراهم می کند. QTUM توکن اصلی بلاکچین است و برای پرداخت هزینه اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای کمک به ایمن سازی شبکه و برای مشارکت در حاکمیت پلتفرم استفاده کرد.

تاریخچه و بنیانگذاران ارز دیجیتال کوانتوم QTUM

کوانتوم در سال 2016 تاسیس شد. راه اندازی ICO کوانتوم در ماه مارس سال 2017 اتفاق افتاد. پس از گذشت 90 دقیقه و راه اندازی آی سی او 10میلیون دلار سرمایه جذب شد. پس از گذشت 5 روز و جمع آوری 15 میلیون دلار توکن های کوانتوم به فروش رسید.

از جمله بنیانگذاران این پروژه پاتریک دای Patrick Dai است. وی در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده است. دو بنیانگذار دیگر، نیل ماهی Neil Mahi و جردن ارلز Jordan Earls نام دارند. نیل ماهی مدیر ارشد فناوری و معمار بلاکچین، جردن ارلز توسعه دهنده اصلی کوانتوم هستند.

ویژگی های کوانتــوم

QTUM مخلوطی از بیت کوین و اتریوم است. بدین ترتیب که از برترین قابلیت‌های دو بلاک چین به کار می‌گیرد و آن‌ها را در بلاک چین خود استفاده می‌کند تا یک نسخه کامل‌تری در مقایسه با بیت کوین و اتریوم باشد.

به عبارت دیگر، توسعه‎‌‎دهنده‎های کوانتوم کد هسته‌ بیت کوین را مورد استفاده قرار می‌دهند و سازوکار اجماع آن را از POW به POS تغییر دادند. سپس EVM اتریوم را (ماشین مجازی اتریوم) را براساس کد بیت کوین اصلاح شده پیاده سازی کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کد بیت کوین را به سبب مدل حسابداری UTXO خود حفظ کنند که در آینده به QTUM کمک می‌کند تا تمام طرح‌های مهم بیت کوین را بهبود ببخشد. همچینین آن‌ها روی ماشین مجازی اتریوم با یک سازگاری اثبات سهم گیر کرده‌اند.

چرا که مشاغل در سراسر دنیا ترجیح می‎دهند از یک مدل POS برای شرکت‌های خود به کار ببرند ایجاد چنین ترکیبی کار ساده‌ای نیست. به همین علت، QTUM از ماشینی به نام AAL یا Account Abstraction Layer، بین EVM و کد بیت کوین به کار می‌گیرد تا ارتباط میان آن‌ها برقرار شود.

ترکیب بیت کوین و اتریوم به کوانتوم اطمینان بلاک چین بیت کوین و ظرفیت بلاکچین اتریوم را می‌دهد تا هر کد یا DAPP در بلاک چین خود بدون هیچ گونه نقطه ضعفی اجرا کند.

تیم توسعه دهنده بلاکچین کوانتوم (QTUM)

پروژه کوانتوم تشکیل شده است از یک تیم قوی و باسابقه در زمینه فناوری و تکنولوژی. بسیاری از افراد حاضر در این تیم در شرکت هایی چون Alibba، Nasdaq، Tencent و Baidu فعالیت داشته اند. از جمله افراد تیم کوانتوم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جوردن ارلز (Jordan Earls)، بنیانگذار و موسس QTUM است. وی در عرصه ارزهای دیجیتال یکی از چهره های شناخته شده است و از سن 13 سالگی به برنامه نویسی مشغول بوده است.

پاتریک دای (Patrick Dai) یکی دیگر از بنیانگذاران پروژه کوانتوم است که در دانشگاه Draper علوم کامپیوتر را آموخت و سپس مدرک دکترای خود را از آکادمی علوم چین دریافت نمود. وی پیش از فعالیت در کوانتوم، یکی از کارمندان Alibaba بوده است.

نیل مهی (Neil Mahi) یکی از توسعه دهندگان معروف در حوزه بلاکچین بوده و دارای سابقه درخشانی در این زمینه است.

سرمایه گذاران پروژه کوانتوم (QTUM)

از آنجایی که وجود سرمایه گذاران بزرگ برای جلب اعتماد کاربران توسط یک استارتاپ امری حیاتی محسوب می شود، بلاکچین کوانتوم با جذب سرمایه گذاران، موفق به جلب اعتماد بسیاری از کاربران شده است. از جمله این سرمایه گذاران می توان به آنتونی دی لاریو، مدیرعامل کیف پول JaxxWallet، چن ویکسینگ، موسس کمپانی Kuadi و جرمی گارنر، موسس شرکت Augur اشاره نمود.

هدف از توسعه بلاکچین کوانتوم

با این وجود که کوانتوم یک پروژه نوین و تازه تاسیس است، در همین مدت زمان کوتاه موفق شده است تا چندین برنامه که برای آینده این پروژه مفید است را به اجرا در آورده و قراردادهای مهمی را امضا کند. بلاکچین کوانتوم یک پروژه بین المللی است که هدف از توسعه آن، برقراری ارتباط بین کاربران بلاک چین های بیت کوین و اتریوم است. به گفته توسعه دهندگان این پروژه، کوانتوم قصد دارد تا ترید و مبادله رمزارزها را به یک صنعت بزرگ تبدیل کند.

آینده ارز دیجیتالی کوانتوم

باید گفت که Qtum آینده روشنی پیش رو دارد. زیرا این ارز با یک تکه کد بیت کوین مانند Lightning ، Sewgit قادر به پیشرفت خواهد بود. همچنین با EVM قادر به میزبانی هرگونه قرارداد Dapp یا هر گونه قرارداد هوشمند مبتنی بر اتریوم خواهد بود. شاید این مساله اکنون اهمیت چندانی نداشته باشد، اما گسترش اپ­ هایی که روی Qtum ساخته می­شود به مقیاس‌پذیری کوانتوم کمک می­کند.

در حال حاضر، کوانتوم میزبان بیش از 20 Dapp است و ICO هایی که در همان بلاک­ چین کوانتوم اجرا شده‌اند. تنها جنبه نگران‌کننده این است که پروژه ­هایی مانند اتریوم دارای یک پایگاه داده قوی و گسترده کاربران است اما کوانتوم پایگاه داده گسترده از کاربران را ندارد.

با این وجود کار بر روی گسترش کاربران کوانتوم جزئی از نقشه راه تیم توسعه Qtum است. با همه این­ها از آن‌جایی که امکان وجود بیش از یک پلتفرم (پلت فرم­های بیت کوین، اتریوم و کوانتوم) برای قراردادهای هوشمند وجود دارد می­توان به رشد کوانتوم در این حوضه امید داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا