مقالاتترید و ماینینگرمزارز

ارز دیجیتال تتا فیول Theta Fuel

مقدمه

ارز دیجیتال Theta Fuel یا رمزارز تتا فیول یکی از توکن‌های شبکه تتا است. شبکه تتا هم یکی از بلاکچین‌های معتبر با تیمی قوی است. هدف این شبکه این است که زیرساخت غیرمتمرکزی را برای اشتراک‌گذاری ویدیو و داده و محاسبات ایجاد کند. شبکه تتا دو توکن دارد: یکی توکن تتا (THETA) که توکن مدیریتی شبکه تتا است و دیگری توکن تتا فیول (TFUEL) که به ارز دیجیتال Theta Fuel نیز معروف است و توکنی است که به عنوان پاداش به کاربران شبکه تتا تعلق می‌گیرد. اگر می‌خواهید با توکن TFUEL بیشتر آشنا شوید، حتماً با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

ارز دیجیتال Theta Fuel چیست؟

ارز دیجیتال Theta Fuel یا ارز تتا فیول (TFUEL) یکی از دو توکن اصلی در بلاکچین تتا است. توکن تتا (THETA) توکن مدیریتی بلاکچین تتا است و با توکن تتا فیول (TFUEL) فرق دارد. توکن تتا توسط هزاران نود و اعتبارسنج از جمله گوگل، بایننس، سامسونگ و Gumi پشتیبانی می‌شود.

توکن تتا فیول (TFUEL) دومین توکن بلاکچین تتا و یک توکن ابزاری است. این توکن، یک توکن گس به حساب می‌آید (کارمزد انتقال در شبکه تتا با استفاده از توکن تتا فیول پرداخت می‌شود) و به عنوان ابزاری برای انتقال و تحویل داده‌ها و ویدیو‌های غیرمتمرکز و همچنین به عنوان محرکی برای انجام عملیات بلاکچین تتا، مثل پرداخت به پخش‌کنندگان ویدیو و به افرادی که یک جریان ویدیویی را به اشتراک می‌گذارند، عمل می‌کند. از توکن تتا فیول (TFUEL) برای استفاده و استقرار قراردادهای هوشمند و پرداخت کارمزد تراکنش‌های NFT و برنامه‌های دیفای (برنامه‌های مالی غیرمتمرکز) نیز استفاده می‌شود.

یک کاربرد مهم توکن تتا فیول (TFUEL) این است که کارمزد انتقال در شبکه تتا با استفاده از توکن تتا فیول پرداخت می‌شود و برای انتقال توکن‌ها در شبکه تتا، باید در کیف پول خود تتا فیول داشته باشید.
علاوه بر این، از این توکن برای ایجاد انگیزه در کاربران در اکوسیستم تتا استفاده می‌شود تا قدرت محاسبات اضافه خود را به عنوان نودهای Edge Compute و همچنین منابع پهنای باند خود را به عنوان نود Edge Caching برای جریان‌های ویدیویی و سایر داده‌ها به اشتراک بگذارند.

مؤسسان ارز دیجیتال Theta Fuel (ارز تتا فیول) چه کسانی هستند؟

ارز دیجیتال تتا فیول (Theta Fuel) در سال 2017 به دست میتچ لیو (Mitch Liu) و جیئی لانگ (Jieyi Long) تأسیس شد. لیو (Liu) سابقه طولانی در صنعت بازی، ویدیو و واقعیت مجازی دارد. او همزمان شرکت تبلیغات ویدئویی Tapjoy، استارت آپ بازی موبایلی Gameview Studios و پلتفرم پخش زنده‌ای به نام THETA.tv را تأسیس کرده که اپلیکیشن توزیع شده‌ آن (DApp) برای اولین بار بر اساس پروتکل Theta ساخته شده است.

جیئی لانگ (Jieyi Long) دومین بنیانگذار و CTO تتا است. او تجربه چند ساله در طراحی اتوماسیون، بازی، VR و سیستم‌های توزیع شده در مقیاس بزرگ دارد. او چندین مقاله دانشگاهی تألیف کرده و دارای حق ثبت اختراعات مختلف در موضوعات ویدئوی جریانی، بلاکچین و واقعیت مجازی است.

تتا در حال حاضر یک تیم متوسط دارد. در وب سایت رسمی تتا، از شرکت‌هایی مثل سامسونگ NEXT، صندوق نوآوری سونی، صندوق سرمایه‌گذاری رسانه‌ای BDMI (Bertelsmann Digital Media Investments)، آژانس هنری CAA و شرکت‌های مهم دیگری به عنوان سرمایه‌گذاران استراتژیک نام برده شده است.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Theta Fuel (ارز تتا فیول)

کاربرد اصلی تتا، غیرمتمرکز کردن جریان ویدئو و تحویل داده‌ها است. این شبکه روی یک بلاکچین بومی اجرا می‌شود و با دو توکن محلی، معروف به Theta (THETA) و Theta Fuel (TFUEL)، اقتصاد داخلی خود را تأمین می‌کند.

تتا از سه جنبه جذابیت دارد:

  • بینندگان با داشتن خدمات پخش با کیفیت بهتر پاداش می‌گیرند.
  • سازندگان محتوا درآمد خود را بهبود می‌دهند.
  • واسطه‌ها (پلتفرم‌های ویدیویی) می‌توانند در ساخت زیرساخت صرفه‌جویی کنند و درآمد تبلیغات و اشتراکشان را افزایش دهند.
کاربران انگیزه دارند هم محتوای شبکه را تماشا کنند و هم منابع خود را در شبکه به اشتراک بگذارند؛ زیرا با توکن‌های TFUEL پاداش می‌گیرند.

ارز دیجیتال تتا یک پلتفرم منبع باز (open source) است و دارندگان توکن مانند بسیاری از اکوسیستم‌های بلاکچین مبتنی بر اثبات سهام (PoS) اختیارات مدیریتی می‌گیرند؛ یعنی می‌توانند در تصمیم‌‎گیری‌های شبکه شرکت کنند. علاوه بر ویدیو، داده‌ها و محاسبات، تتا به توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) مانند DeFi و توکن NFT را در پلتفرم قرارداد هوشمند خود اجرا کنند نیز خدمات می‌دهد.

شبکه ارز دیجیتال تتا چقدر امن است؟

بلاکچین تتا از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. همچنین این شبکه، مکانیزم اجماع چند سطحی تحمل خطای بیزانس (BFT) را در بلاکچین خود برای دستیابی به امنیت بهتر و  بازدهی بالاتر تراکنش‌ها اضافه می‌کند.

تتا در زمان راه‌اندازی شبکه اصلی خود در مارس 2019، نودهای نگهبان را معرفی کرد. با نودهای نگهبان، هیچ موجودیت منفردی نمی‌تواند اکثر توکن‌های THETA را در یک زمان در اختیار بگیرد و شبکه را کنترل کند.

تتا از یک طرح تشویقی مالی برای اطمینان از مشارکت کاربران در فعالیت‌های مدیریتی استفاده می‌کند و از این رو شبکه آن توسط کاربران خود ایمن می‌شود.

توکن ارز دیجیتال تتا

همانطور که قبلاً ذکر شد، در اکوسیستم تتا دو توکن مختلف وجود دارد: THETA و TFUEL. هر دو توکن به عنوان ابزار اصلی برای تعامل در بلاکچین تتا استفاده می‌شوند، اما با این وجود، عملکردهای مختلفی دارند.

در حال حاضر بیش از 5 میلیارد توکن TFUEL در چرخه است و هر ساله نیز توکن‌های جدیدی برای پاداش‌دهی به استیک کردن، به این تعداد اضافه می‌شود. اما تعداد توکن‌های Theta ثابت است و تعداد یک میلیارد توکن در چرخه قرار دارد که افزایش نمی‌یابد.

از آنجا که تتا بر اساس الگوریتم اثبات سهام کار می‌کند، بنابراین استیکینگ آن امکان‌پذیر است. از آنجا که میزان THETA در گردش حداکثر میزان موجود آن است، TFUEL پاداش استیک کردن در شبکه است. برای داشتن شرایط استیکینگ، باید حداقل 1000 توکن THETA را در یک نود در اختیار داشته باشید یا نود اختصاصی خود را اجرا کنید.

قیمت ارز تتا فیول (TFUEL)

توکن تتا فیول در ماه مارس سال 2019 به بازار ارزهای دیجتال وارد شد. قیمت ارز دیجیتال تتا فیول در زمان عرضه اولیه‌ سکه ی آن 0.01627 دلار بود و پس از آن با شیب صعودی ملایمی در طول دو ماه به 0.022 دلار رسید. پس از آن هم قیمت ارز دیجیتال Theta Fuel نوسان خاصی نداشت و در همین محدوده قیمت باقی ماند. تا اینکه قیمت TFUEL در ژانویه سال 2021 در یک رالی قیمتی قرار گرفت و در کمتر از سه ماه به عدد 0.48 دلار رسید. این یعنی قیمت تتا فیول در این سه ماه 24 برابر شد. پس از این افزایش قیمت، توکن TFUEL نوسانات شدید قیمت را تجربه کرد، همچنین مارکت کپ توکن TFUEL بیش از 860 میلیون دلار ارزش دارد.

سخن پایانی

شبکه تتا یکی از بلاکچین‌های آینده‌دار است؛ زیرا این شبکه یک چالش و مشکل موجود در دنیای فعلی اینترنت را برطرف می‌کند. این مشکل، نبود بستری امن برای انتشار ویدیو‌ها است، به صورتی که کاربر بتواند به صحت ویدیو‌ها اعتماد داشته باشد و سازنده محتوا هم بداند که امکان سرقت محتوایش وجود ندارد. شبکه تتا با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، امکان ردیابی ویدیو‌ها را نیز فراهم می‌کند.

همان‌طور که در متن مقاله بیان شد، شبکه تتا دو توکن متفاوت دارد. ارز TFUEL توکنی است که برای پاداش‌دهی به کاربران برای مشارکت در شبکه و در نتیجه ایجاد امنیت بیشتر در شبکه پرداخت می‌شود.یک کاربرد مهم توکن تتا فیول این است که کارمزد انتقال در شبکه تتا با استفاده از توکن تتا فیول پرداخت می‌شود و برای انتقال تتا باید در کیف پول خود تتا فیول داشته باشید. وجود این توکن باعث ایجاد انگیزه برای مشارکت و اعتبارسنجی در شبکه می‌شود. هر چه مشارکت در شبکه بیشتر باشد، شبکه امن‌تر می‌شود. همچین کاربران در ازای در اختیار قرار دادن منابع محاسباتی و پهنای باند خود در شبکه، این توکن را پاداش می‌گیرند.

منبع : وال هالا کریپتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا