ترید و ماینینگمقالات

ارز دیجیتال آوالانچ یا آواکس چیست؟ بررسی آینده Avalanche و AVAX

شبکه آوالانچ یا اولانچ (Avalanche) دارای یک ارز دیجیتال محلی به نام آواکس (AVAX) است که بهبود مقیاس پذیری بدون به خطر انداختن تمرکز زدایی را هدف قرار داده است. در این مطلب، درباره تاریخچه، نحوه کار شبکه، تیم توسعه، پروتکل اجماع و مزیت‌های ارز دیجیتال اواکس صحبت می‌کنیم.

خلاصه‌ای از ظهور شبکه آوالانچ و ارز اواکس

 

در رقابت برای تولید سریع‌ترین و کامل‌ترین بلاک چین، چندین پروژه قدرتمند طی سال‌های اخیر ظهور کرده‌اند. در میان این پروژه، شبکه اولانچ و ارز دیجیتال AVAX به عنوان یک پلتفرم متن باز برای برنامه‌های غیر متمرکز و بدوی مالی، در جمع رقبا حضور یافته است.

سه بلاک چین به نام‌های ایکس چین (X-Chain)، سی چین (C-Chain) و پی چین (P-Chain)، شبکه اصلی اولانچ را شکل داده‌اند. از ایکس چین برای مدیریت دارایی‌ها استفاده می‌شود و این زنجیره از پروتکل اجماع Avalanche بهره می‌برد. سی چین مختص ساخت قراردادهای هوشمند است و پی چین وظیفه هماهنگی ولیدیتورها را بر عهده دارد. دو بلاک چین سی و پی از پروتکل اجماع آدم برفی (Snowman) استفاده می‌کنند.

در پروتکل اجماع Avalanche تمام نودها به صورت موازی کار کرده تا تایید تراکنش دیگر گره‌ ها به صورت تصادفی برررسی شود. پس از چندین بار نمونه‌گیری فرعی کافی، یک تراکنش به احتمال زیاد تایید خواهد شد. این امر توان عملیاتی شبکه ارز دیجیتال اواکس را به 6,500 تراکنش بر ثانیه افزایش داده و زمان نهایی‌سازی (Finality Time) را به زیر یک ثانیه می‌رساند. پروتکل اجماع آدم برفی نیز به همین صورت، اما در یک فرآیند موازی به همراه بلاک‌ها کار می‌کند.

شبکه اولانچ و ارز دیجیتال آواکس همچنین امکان ساخت بلاک چین‌های هم‌ تعاملی و سفارشی و شخصی‌سازی‌شده را فراهم می‌کنند. هیچ محدودیتی برای این تعداد وجود ندارد، اما برای کار روی این شبکه، باید حق عضویت به صورت رمز ارز AVAX را پرداخت نمایید.

تاریخچه شبکه اولانچ و ارز دیجیتال AVAX

 

با توسعه بلاک چین، این فناوری راه‌ حل‌های جدیدی را برای رفع مشکلات کهنه مقیاس پذیری، تعامل متقابل و کاربرد فراهم می‌کند. شبکه ارز دیجیتال آوالانچ رویکرد منحصر به‌ فردی را به وسیله استفاده از 3 بلاک چین مجزا در پلتفرم خود به کار گرفته است. این شبکه با استفاده از یک رمز ارز محلی به نام آواکس و چندین مکانیزم اجماع، خود را «سریع‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند از نظر مدت زمان تا نهایی‌سازی در صنعت بلاک چین» می‌داند.

شبکه اولانچ از سوی تیم آوا لبز (Ava Labs) متشکل از استاد دانشگاه کرنل امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) و دانشجویان دکترای رشته علوم کامپیوتر این دانشگاه به نام‌های کوین سکنیکی (Kevin Sekniqi) و ماوفن تد یین (Maofan Ted Yin) راه‌اندازی و وایت پیپر Avalanche در سال 2018 عرضه شد.

آقای گون سیرر ید طولایی در حوزه تحقیقات رمزنگاری دارد و شش سال پیش از انتشار وایت پیپر بیت کوین، یک ارز مجازی همتا به‌ همتای مفهومی را طراحی کرده بود. وی همچنین در راه‌ حل‌ های مقیاس پذیری بیت کوین و تحقیقات روی اتریوم پیش از هک DAO در سال 2016 مشارکت داشته است.

نتیجه این تحقیقات، تاسیس آوا لبز در سال 2018 بود. پروژه اولانچ دور اولیه تامین سرمایه خود را در فوریه 2019 (بهمن 97) به اتمام رساند که شامل سرمایه‌گذارانی همچون پالی‌ چین (Polychain)، اندریسن هارویتز (Andreessen Horowitz) و بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan) بود. عرضه اولیه سکه ارز اواکس در سال 2020 و زیر 24 ساعت انجام و 42 میلیون دلار از طریق آن جمع‌‌آوری شد.

پروژه Avalanche و ارز دیجیتال آواکس چه مشکلاتی را حل می‌کنند؟

 

شبکه ارز دیجیتال آوالانچ به دنبال رفع 3 مشکل اساسی است. این مشکلات مربوط به مقیاس پذیری، کارمزد تراکنش و تعامل متقابل هستند.

مقیاس پذیری در برابر تمرکز زدایی

بلاک چین‌ها همیشه با مشکل ایجاد تعادل بین مقیاس پذیری و تمرکز زدایی دست و پنجه نرم کرده‌اند. در یک شبکه دارای تعداد رو به رشد کاربران و میزان فعالیت، امکان ناکامی در رسیدن به اجماع سریع نسبت به تراکنش‌های معتبر وجود دارد. بیت کوین یک مثال خوب از این دست است و در روزهای شلوغی شبکه، تراکنش‌های آن گاهی اوقات ساعت‌ها یا حتی روزها در صف پردازش بوده‌اند.

یکی از راه‌ های مبارزه با این مشکل، متمرکز تر کردن شبکه و دادن اختیار به تعداد افراد کمتر برای اعتبار سنجی است. اگر به افراد کمتری برای بررسی و تایید تراکنش نیاز باشد، تراکنش‌ها نیز بسیار زودتر تایید خواهند شد. با این وجود، تمرکز زدایی یکی از جنبه‌های مهم و مطلوب تکنولوژی بلاک چین است. بلاک چین‌ های جدید با توسعه‌ های فنی خود دائما به دنبال رفع این مشکل هستند و شبکه ارز دیجیتال AVAX یک رویکر منحصر به‌ فرد را که در بخش بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت، اتخاذ کرده است.

کارمزدهای بالا

یکی دیگر از مشکلات متداول در بلاک چین‌های بزرگی مانند اتریم، کارمزد بالاست. ترافیک بالا و افزایش تعداد کاربران مسبب این مشکل هستند. این امر در نهایت باعث دلسردی کاربران از این بلاک چین‌ها می‌شود. مثلا، محبوبیت اتریوم و نبود یک راه جایگزین، تقریبا یک حالت همیشگی برای کارمزدهای بالا را ایجاد کرده است. در برخی زمان‌ های خاص، یک انتقال ساده بیش از 10 دلار هزینه دارد و تعامل با قراردادهای هوشند پیچیده‌ تر حتی گرانتر هم بوده‌اند.

تعامل متقابل

کسب و کارها و پروژه‌ های مختلف در مبحث بلاک چین‌ ها نیازمندی خاص خود را دارند. پیشتر، پروژه‌ها باید یا با اتریوم، یا یک بلاک چین نامتناسب با نیازهای خود یا حتی یک بلاک چین خصوصی کار می‌کردند. با این وجود، یافتن تعادل بین همکاری و شخصی‌ سازی در میان چندین بلاک چین هم چالش‌های خود را دارد. شبکه ارز دیجیتال آوالانچ با ارائه بلاک چین‌ های سفارشی و قابل شخصی‌ سازی و زیرشبکه‌هایی که امنیت، سرعت و سازگاری با اولانچ را به اشتراک می‌گذارند، راه‌حل خود را برای رفع این مشکل دارد.

شبکه ارز دیجیتال اولانچ چگونه کار می‌کند؟

 

برای رفع این مشکلات، آوالانچ روش‌هایی را ترکیب کرده که باعث منحصر به‌ فردی آن شده است. اولا، شبکه ارز دیجیتال آواکس از سه بلاک چین هم‌تعامل تشکیل شده است: ایکس چین، سی چین و پی چین.

زنجیره تبادل (Exchange Chain) یا X-Chain: این زنجیره برای ساخت و تبادل رمز ارز AVAX و دیگر دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این دارایی‌ها قوانین قابل اصلاحی دارند که دقیقا مشابه استانداردهای توکن اتریوم، روی رفتار آن‌ها حاکم است. کارمزد تراکنش‌ها نیز به صورت ارز دیجیتال اواکس پرداخت می‌شود و این بلاک چین از پروتکل اجماع Avalanche استفاده می‌کند.

زنجیره قرارداد (Contract Chain) یا C-Chain: سی چین جایی است که توسعه‌دهندگان قادر به ساخت اسمارت کانترکت‌ها برای برنامه‌های غیر متمرکز هستند. این زنجیره چیزی شبیه به ماشین مجازی اتریوم (EVM) را پیاده‌سازی می‌کند که به کدنویس‌ها اجازه می‌دهد تا دی‌اپ‌ها سازگار با EVM را فورک کنند. این زنجیره از یک نسخه اصلاح‌شده از پروتکل اجماع اولانچ به نام آدم برفی (Snowman) استفاده می‌کند.

زنجیره پلتفرم (Platform Chain) یا P-Chain: این زنجیره ولیدیتورهای شبکه را با یکدیگر هماهنگ و زیرشبکه‌های فعال را رصد کرده و امکان ساخت زیرشبکه‌های جدید را فراهم می‌کند. زیرشبکه‌ها مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌هایی هستند که اجماع برای بلاک چین‌های سفارشی و شخصی‌سازی‌شده را فراهم می‌کنند. یک بلاک چین توسط تنها یک زیرشبکه هم قابل اعتبارسنجی است، اما هر زیرشبکه می‌تواند چندین بلاک چین را اعتبارسنجی کند. پی چین نیز از پروتکل اجماع آدم برفی استفاده می‌کند.

شبکه ارز دیجیتال اولانچ با داشتن زنجیره‌هایی با نقش متفاوت، در مقایسه با اجرای تمام فرآیندها روی تنها یک زنجیره واحد، سرعت و مقیاس پذیری را بهبود می‌دهد. توسعه‌دهندگان آوالانچ این جنبه‌ها را با دومکانیزم اجماع متناسب با نیاز هر بلاک چین ترکیب کرده‌اند. متصل‌کننده تمام این بلاک چین‌ها به یکدیگر نیز توکن ارز دیجیتال AVAX است. کاربران برای استیکینگ و پرداخت کارمزد شبکه به رمز ارز اواکس نیاز دارند که یک دارایی کاربردی یکسان بین زیرشبکه‌های مختلف آوالانچ را ایجاد کرده است.

مکانیزم اجماع شبکه ارز دیجیتال آوالانچ چگونه کار می‌کند؟

 

شباهت‌های زیادی بین دو پروتکل اجماع اولانچ وجود دارد. با این وجود، هر کدام از آن‌ها متناسب با بلاک چین (های) مختص به خود هستند. این سیستم دوگانه دلیل کلیدی بهبود مقیاس پذیری و سرعت پردازش تراکنش‌های این شبکه است.

مکانیزم اجماع Avalanche

 

پروتکل اجماع Avalanche مانند اثبات کار (PoW)، اثبات سهام (PoS) یا اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS)، برای رسیدن به اجماع به یک رهبر نیاز ندارد. این عامل بدون فدا کردن مقیاس پذیری، تمرکززدایی شبکه ارز دیجیتال آوالانچ را بهبود می‌دهد. در مقابل، اثبات کار، اثبات سهام و اثبات سهام نمایندگی شده به یک نفر برای پردازش تراکنش‌ها نیاز دارند که سپس کار وی توسط دیگران اعتبارسنجی می‌شود.

پروتکل اجماع Avalanche با پیاده‌سازی یک پروتکل اجماع بهینه‌شده گراف جهت‌دار غیر مدور (Directed Acyclic Graph) یا به طور خلاصه دگ (DAG)، از تمام نودها برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. دگ اجازه پردازش موازی تراکنش‌ها را به شبکه می‌دهد. ولیدیتورها نیز برای تعیین معتبر بودن یا نبودن یک تراکنش، به صورت تصادفی از دیگر اعتبارسنج‌ها نظرسنجی می‌کنند. پس از تکرار تعداد معینی از این نمونه‌گیری‌های تصادفی، از نظر آماری اثبات می‌شود که نادرست بودن یک تراکنش تقریبا غیر ممکن است.

سپس تراکنش‌ها بدون نیاز به تایید‌های اضافی سریعا نهایی می‌شوند. این یعنی مشابه بلاک چین‌های سنتی هیچ بلاکی در اینجا وجود ندارد، اما در عوض یک سری تراکنش والد به نام راس (Vertex) وجود دارد. الزامات سخت‌افزاری اجرای یک نود ولیدیتور و اعتبارسنجی تراکنش‌های رمز ارز آواکس بسیار پایین و در دسترس است که به عملکرد و تمرکز زدایی کمک می‌کند.

مکانیزم اجماع آدم برفی

 

پروتکل اجماع آدم برفی مبتنی بر پروتکل اجماع Avalanche است، اما تراکنش‌ها را به صورت خطی مرتب‌ سازی می‌کند. این ویژگی در هنگام کار با قراردادهای هوشمند مقرون به صرفه است. برخلاف پروتکل اجماع Avalanche، مکانیزم آدم برفی بلاک می‌سازد.

ارز دیجیتال AVAX چیست؟

 

آواکس ارز دیجیتال محلی شبکه اولانچ است. این توکن امروز 1 آذر 1400، با قیمت 136 دلار معامله می‌شود و با مارکت کپ 29 میلیارد دلاری، هم‌اکنون رتبه 11-ام رمز ارزهای برتر بازار را به خود اختصاص داده است. تمام کارمزدهای شبکه نیز به عنوان یک مکانیزم ضد تورمی سوزانده می‌شوند. این توکن 3 کاربرد اصلی دارد:

استیک توکن AVAX برای تبدیل شدن به ولیدیتور یا اعطای نمایندگی به یک اعتبارسنج دیگر. ولیدیتورها می‌توانند تا 11.57 درصد بازده درصدی سالانه (APY) داشته و یک کارمزد سفارشی درصدی را روی پاداشی که از طرف نمایندگان حامی خود نگهداری می‌کنند، تعیین نمایند.

توکن آواکس به عنوان یک واحد یکسان برای تمام زیرشبکه‌ها خدمت می‌کند که باعث بهبود تعامل متقابل می‌شود.

کارمزد تراکنش‌ها و حق عضویت زیرشبکه‌ها نیز به صورت توکن AVAX پرداخت می‌شود.

استیک ارز دیجیتال اواکس

 

هولدرهای رمز ارز اواکس با استیک کردن توکن‌های خود در شبکه قادر به کسب پاداش هستند. شما با تبدیل شدن به یک ولیدیتور یا استیک توکن‌های خود از طرف یک اعتبارسنج دیگر پاداش کسب می‌کنید. حداقل مدت زمان استیکینگ 2 هفته و حداقل مقدار توکن مورد نیاز 2000 واحد است. الزامات سخت‌افزاری برای استیکینگ آواکس به قدری پایین است که اکثر دسکتاپ‌ها یا لپتاپ‌های استاندارد برای آغاز اعتبارسنجی مناسب هستند.

عرضه در گردش رمز ارز آواکس چقدر است؟

 

از عرضه کل 720 میلیون واحدی، در حال حاضر 220,286,577.21 واحد رمز ارز اواکس در گردش است. عرضه این توکن به صورت زیر است:

2.5 درصد: فروش اولیه، به همراه 10 درصد هنگام راه‌اندازی شبکه اصلی و مابقی برای عرضه هر 3 ماه یکبار

3.5 درصد: فروش خصوصی، به همراه 10 درصد هنگام راه‌اندازی شبکه اصلی و مابقی برای عرضه هر 3 ماه یکبار

10 درصد: فروش عمومی، به همراه 10 درصد هنگام راه‌اندازی شبکه اصلی و 15 درصد برای عرضه هر 3 ماه یکبار به مدت 18 ماه

9.26 درصد: مختص بنیاد، عرضه پس از 10 سال

7 درصد: موقوفات جامعه، عرضه پس از 12 ماه

0.27 درصد: برنامه مشوق شبکه آزمایشی، عرضه پس از یک سال

5 درصد: شرکای استراتژیک، عرضه پس از 4 سال

2.5 درصد: ایردراپ‌ها، عرضه پس از 4 سال

10 درصد: تیم، عرضه پس از 4 سال

50 درصد پاداش استیکینگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا