مفاهیم پایهمقالات

مواردی که باید در مورد ارز دیجیتال بیت کوین بدانید

کمتر کسی پیدا میشود که تا کنون نامی از ارز دیجیتال بیت کوین به گوشش نخورده باشد. در چند سال اخیر به دلیل بالا رفتن ارزش و چند برابر شدن قیمت بیت کوین، این ارز دیجیتال نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. افراد سودجو و کلاهبردار نیز از این فرصت استفاده می کنند. در ادامه ی این مقاله با ارز دیجیتال بیت کوین بیشتر آشنا خواهید شد تا در دام این افراد نیافتید.

بیت کوین چیست؟

سال ها قبل مبحثی به عنوان ارز دیجیتال مطرح گردید. یعنی پول هایی که ماهیت الکترونیکی دارند. مشکلی در کار کردن با بعضی ارزهای دیجیتال وجود داشت. تصور کنید هر اسکناس به یک فایل الکترونیک تبدیل شود. شما هنگام خرید نمی توانید یک اسکناس را دو بار خرج کنید اما وقتی به جای اسکناس یک فایل الکترونیکی وجود دارد، شخص می تواند همزمان فایل را دوجا کپی کرده و استفاده کند. زمان میبرد که گیرنده این تقلب را متوجه شود و فقط یک سازمان بر روی روند این تراکنش ها نظارت دارد.

هدف بیت کوین

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است که این مشکل را برطرف کرده، باید بدانید که شبکه بیت کوین توسط هیچ موسسه، بانک یا فرد خاصی اداره نمی شود بلکه تمام افراد حاضر در شبکه در این امر سهیم هستند. به دلیل غیر متمرکز بودن شبکه بیت کوین و الگوریتم های رمز نگاری شده هک کردن آن تقریبا غیر ممکن است و استفاده دوباره از آن ممکن نیست. در این سیستم ذخیره و انتقال پول ایمن است. در شبکه بیت کوین تمام افراد با استفاده از کلید خصوصی خودشان می توانند به حساب خود دسترسی داشته باشند و در صورت گم کردن این کلید دسترسی به آن کیف پول برای همیشه از بین می رود.

در نظام های بانکی متمرکز دولت ها با بالا بردن و پایین آوردن ارزش پول و همچینی با چاپ کردن اسکناس های بیشتر، اقتصاد و تورم را کنترل می کنند اما در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین کنترل تورم توسط فرایندی به نام نصف کردن (Halving) که هر 4 سال اتفاق می افتد انجام می شود بدین معنی که هر 4 سال میزان بیت کوینی که با آزاد شدن هر بلوک تولید میشود نصف قبل است (در حال حاضر جایزه کشف هر بلاک 6.25 بیت کوین می باشد).

تعداد کل بیت کوین هایی که قابل استخراج هستند 21 میلیون واحد می باشد و بیشتر از آن بیت کوینی به وجود نخواهد آمد. محدود بودن تعداد بیت کوین و کنترل توسط تمام افراد شبکه از خصوصیات بارز آن به شمار می آیند.

علت بالا رفتن ارزش بیت کوین

در ادامه مقاله نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین را شرح خواهیم داد. اما تا اینجا متوجه شدید که تعداد بیت کوین های قابل استخراج محدود است. تعداد بیت کوین های قابل استخراج هر از 4 سال نصف می شود و مفهوم دیگری وجود دارد به نام سختی شبکه که با افزایش تعداد ماینر ها در شبکه این سختی بالا می رود، به همین دلیل استخراج آن نیز سخت تر و زمانبر تر خواهد شد.

علاوه بر این گاهی شرکت های بزرگ و بازرگانان مطرح به بیت کوین روی می آورند و تراکنش های خود را از طریق این شبکه انجام می دهند. تمام این امور دست به دست هم می دهند و ارزش ارز دیجیتال بیت کوین را روز به روز بالاتر می برند.

بالا رفتن ارزش بیت کوین

اختراع بیت کوین

در سال 2008 فرد یا افراد ناشناسی که خود را با نام ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده اند، مقاله ای را منتشر کردند که در این مقاله بیت کوین و نحوه ی کار آن توضیح داده شده بود. پس از آن اولین تراکش بیت کوین توسط هال فینی صورت گرفت. امروزه برخی دولت ها بیت کوین را به عنوان واحد پول باور دارند و بعضی آن را رد می کنند. خوب است بدانید اولین بانکی که سپرده ها را به صورت رایگان به بیت کوین تبدیل میکند در سال 2014 در شهر بوستون افتتاح گردید.

کیف پول چیست؟

وقتی که شما بخواهید در یک بانک حساب باز کنید لازم است تا مدارک شناسایی ارائه دهید. بعد از آن حساب بانکی شما جایی است که پولهایتان در آن قرار دارند. در خصوص بیت کوین شما بدون نیاز به مدارک و احراز هویت با چند کلیک ساده می توانید این جایگاه را برای خود بسازید. کیف پول می تواند به صورت سخت افزار و یا نرم افزار باشد.

همانطور که گفته شد برای استفاده از کیف پول نرم افزاری شما به مدارک خاصی احتیاج ندارید. با توجه به نیازتان کیف پول هایی به صورت سخت افزار وجود دارند که می توانید از سایت های معتبر خریداری نمایید.

کلید خصوصی مهم ترین بخش کیف پول است که باید به بهترین شکل از آن نگهداری کنید. که می بایست یک نسخه پشتیبان داشته باشد. اگر کلید خصوصی را فراموش یا گم کنید دیگر به بیت کوین خود دسترسی نخواهید داشت.

نحوه استخراج بیت کوین

در شبکه بیت کوین سه عضو مهم فعالیت دارند. نودها که محل ذخیره اطلاعات و تاریخچه تراکنش ها هستند. ماینرها که با حل کردن مسائل و توابع ریاضی بسیار دشوار انتقال را تایید میکنند و به کشف بلاک های جدید می پردازند و توسعه دهنده ها که به رایگان در به روز بودن و توسعه شبکه بیت کوین نقش خود را ایفا می کنند.

زمانی که یک فرستنده درخواست انتقال وجه را با کلید شخصی خود امضا می کند این درخواست به همه گره ها و نودها متصل به آن شبکه ارسال می شود، هر نود دوباره درخواست ها را به نودهای متصل به شبکه ی خود ارسال می کند. نودها با بررسی سابقه تراکنش ها موجودی کیف پول را می سنجند. اگر موجودی کافی بود درخواست تایید می شود. ماینرها با حل کردن توابع ریاضی در زنجیره بلوکی این تراکنش را تایید میکنند و مقداری ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می کنند.

ماینرها سخت افزارهای قدرتمندی هستند که با مصرف برق بسیار زیاد این عملیات را انجام می دهند. شما برای استخراج بیت کوین حتما به ماینر احتیاج دارید و امروزه بدلیل بالا بودن سختی شبکه دیگر امکان استخراج بیت کوین با کامپیوترهای شخصی وجود ندارد. تهیه ماینرها پر هزینه است و مستلزم مصرق برق بسیار بالایی خواهد بود. پس اگر جایی پیشنهاد استخراج رایگان بیت کوین را شنیدید باور نکنید.

دیگر ویژگی های بیت کوین

خوب است بدانید تراکنش های ارز دیجیتال بیت کوین غیر قابل برگشت هستند و اگر آدرس گیرنده را به اشتباه وارد کردید دیگر راهی برای برگرداندن بیت کوین شما وجود نخواهد داشت.

به دلیل استفاده از شبکه بلاک چین و الگوریتم های رمزنگاری شده تراکنش های بیت کوین غیر قابل جعل هستند.

تاریخچه تراکنش بیت کوین برای همه قابل مشاهده خواهد بود این اطلاعات شامل تاریخ و زمان تراکنش، آدرس فرستنده و آدرس گیرنده میباشد. اما همانطور که قبلا گفته شد برای ساخت کیف پول نیازی به احراز هویت نیست به همین جهت تراکنش های بیت کوین تقریبا ناشناس هستند.

استخراج بیت کوین انرژی (برق) بسیار زیادی مصرف کرده و دستگاه های ماینر گرمای شدیدی تولید می کنند.

بیت کوین و سرمایه گذاری

با توجه به افزایش ارزش بیت کوین می توان به عنوان یک سرمایه گذاری سودده به آن نگاه کرد. برای به دست آوردن بیت کوین می توانید آن را با استفاده از ماینرها استخراج کنید و یا اینکه از صرافی های دیجیتال معتبر خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا