ترید و ماینینگمقالات

تتر Tether چیست و چه جایگاهی در ترید دارد

یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال، تتر Tether می باشد. در این مقاله به شما می گوییم که تتر چگونه به وجود آمد، موارد استفاده از آن چیست و چرا در بین کاربران محبوبیت بسیار زیادی دارد.

تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال با ثبات یا همان استیبل کوین (Stable coin) می باشد. استیبل کوین ها به وسیله انواع فیات ها یا کالاهای ارزشمند پشتیبانی می شوند و نوسانات قیمت در آن ها وابسته به نوسانات قیمت فیات یا کالای مربوطه می باشد. مثلا محبوب ترین توکن تتر که USDT نام دارد توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود. قیمت USDT همواره ثابت و تقریبا برابر با یک دلار آمریکاست. نوسانات ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین باعث ایجاد نوسان بر قیمت تتر نخواهد شد و همین امر باعث می شود تا بتوان از آن، در موقعیت های مختلف استفاده های بهینه و قابل قبولی داشت.

موارد استفاده از تتر چیست؟

افراد مختلف از تتر برای مقاصد متفاوتی استفاده می نمایند. همانطور که پیش تر نیز گفته شد قیمت تتر تقریبا برابر با یک دلار و ثابت می باشد. به همین دلیل می توان از آن مانند یک دلار دیجیتال استفاده نمود. مثلا بازرگانان در سراسر جهان از تتر برای جابجایی های مالی استفاده می نمایند. هزینه تراکنش تتر بسیار پایین تر از هزینه انتقال فیات بوده و سرعت انتقال آن نیز بالاتر است.

در بازار ارزهای دیجیتال همواره شاهد نوسانات شدیدی هستیم. تریدرها هر زمان که بازار خرسی بوده و ارزها در حال سقوط باشند می توانند دارایی خود را به تتر تبدیل کرده و از پایین آمدن ارزش آن جلوگیری نمایند. مثلا معامله گر می تواند وقتی بیت کوین روی 60 هزار دلار است بیت کوین های خود را به تتر تبدیل کرده و وقتی روی 54 هزار دلار است با همان میزان تتر بیت کوین بیشتری بخرد.

کاربرانی که به هر دلیل (مثلا تحریم ها) امکان دسترسی به بانک های بین المللی و خرید دلار را ندارند. می توانند از تتر به جای دلار در معاملات خود استفاده کنند. مثلا کاربران ایرانی که قصد دارند در صرافی بایننس ترید کنند می توانند ابتدا سرمایه مورد نظر خود را از طریق صرافی های داخلی به تتر تبدیل کرده و سپس در بایننس از تتر برای انجام معاملات خود استفاده نمایند.

تتر چگونه به وجود آمد؟

در دنیای ارزهای دیجیتال نیاز به یک رمزارز با ثبات احساس می شد. یک کیریپتوکارنسی که سرعت انتقال بالایی داشته باشد و از نوسانات بازار نیز در امان بماند. به همین خاطر تتر ابتدا با نام Realcoin به وجود آمد و کمی بعد به تتر تغییر نام یافت. شرکت Tether limited واقع در هنگ کنگ تتر را تولید می کند. این شرکت ادعا دارد که به ازای هر 1 تتر 1 دلار آمریکا را در خزانه ها نگهداری می کند. همین امر باعث ثابت ماندن قیمت تتر بوده و پشتوانه آن است. البته این ادعا در سال های گذشته چندین بار زیر سوال رفته است و تا کنون رد و یا اثبات نشده است.

تتر علاوه بر دلار، فیات های دیگری نیز مانند یورو EURT و ین به عنوان پشتیبان دارد. تتر گلد XAUT نیز بعد از مدتی با پشتیبانی طلا به بازار رمز ارزها افزوده شد. در میان تمام این ها تنها تتر با پشتیبانی دلار آمریکا توانست چنین محبوبیتی را به دست آورد.

همانطور که متوجه شدید تتر توسط یک شرکت خاص تولید می شود و رمز ارزی متمرکز است اما تراکنش های آن روی شبکه بلاک چین انجام می شود و این شبکه امنیت تراکنش ها را تامین می نماید.

در ابتدا تراکنش های تتر بر روی لایه ی omni بلاک چین بیت کوین انجام می گرفت. از معایب این بلاک چین مدت زمان طولانی تراکنش ها و هزینه بالای هر تراکنش است. همین معایب باعث شد تا تتر بر روی سایر بلاک چین ها نیز فعالیت خود را آغاز نماید. امروزه بلاک چین ترون مقبول ترین پلتفرم برای تراکنش های تتر می باشد زیرا علاوه بر سرعت تراکنش بالا، هزینه تراکنش بسیار ناچیز است و در این بلاک چین از تتر می توان در انواع قراردادهای هوشمند نیز استفاده کرد.

در زیر می توانید نام تتر بر روی هر یک از بلاک چین های مختلف را مشاهده نمایید. این را به خاطر بسپارید که تتر بر روی بلاک چین اتریوم USDT-ERC20 نام دارد و آدرس کیف پول شما باید با 0x آغاز شود.

USDT-Omni مبتنی بر بلاک چین بیت کوین

USDT-ERC20 مبتنی بر بلاک چین اتریوم

USD-TRON مبتنی بر بلاک چین ترون

USDT-EOS مبتنی بر بلاک چین ای او اس

تتر چگونه کار می کند؟

همانطور که قبل تر نیز اشاره شد تتر توسط شرکت Tether limited ساخته شده و در اختیار صرافی Bitfinex قرار می گیرد. سایر صرافی های ارز دیجیتال تتر را از صرافی بیتفینکس خریداری کرده و کاربران نیز از صرافی های ارز دیجیتال تتر خود را تهیه می کنند. به این صورت توکن USDT توزیع می گردد.

گاهی اوقات قیمت تتر می تواند به 0.98 و یا 1.02 دلار تغییر کند. این تغییر به دلیل عرضه و یا تقاضای بیش از حد اتفاق می افتد. زمانی که کاربران بسیار زیادی در صرافی Bitfinex تتر خود را به دلار تبدیل می کنند، برخی کاربران حاضر می شوند برای سرعت در فروش تتر را کمتر از یک دلار معامله نمایند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که میزان اعتماد به USDT کم شده باشد. برعکس وقتی کاربران بسیار زیادی حاضر باشند تتر را با قیمتی بالاتر از یک دلار خریداری کنند قیمت تتر کمی افزایش خواهد یافت.

کاربران ایرانی می توانند به روش های زیر تتر Tether مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

  • خرید از صرافی های ارز دیجیتال داخلی : کاربران می توانند در صرافی های ارز دیجیتال معتبر مانند آینایس اکس با پرداخت تومان از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب تتر مورد نیاز خود را خریداری کنند.
  • با مراجعه به صرافی های ارز دیجیتال بین المللی مانند بایننس، یکی از کریپتوکارنسی های خود مانند بیت کوین، اتریوم یا … را به تتر تبدیل نمایند. البته به دلیل وجود تحریم ها، ایجاد حساب کاربری در صرافی های بین المللی خالی از ریسک نیست.

در صرافی آینایس اکس شما می توانید خرید و فروش تتر را با خیال راحت انجام دهید. این را به خاطر داشته باشید که امن ترین راه برای نگهداری ارز تتر Tether یا سایر رمزارزها کیف پول می باشد. کیف پول های معتبر زیادی از تتر پشتیبانی می نمایند.

بعد از اینکه کیف پول خود را انتخاب کردید به خاطر داشته باشید که از کیف پولتان بک آپ گیری کنید. با این کار اگر به هر دلیل برنامه کیف پول پاک شود، موبایلتان خراب شود یا هر دلیل دیگری شما می توانید با استفاده از این بک آپ به کوین های خود دسترسی داشته باشید. هنگام بک آپ گیری کیف پول به شما 12 کلمه انگلیسی می دهد، آن ها را جایی یاداشت کرده و در زمان نیاز استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا