مقالاتاخبارترید و ماینینگ

بحران استیبل کوین‌ها: خروج بیش از ۷ میلیارد دلار پول از بازار تتر در هفت روز

پیامدهای فروپاشی بی‌سابقه تِرا هنوز تمام نشده است و به نظر می‌رسد که معامله‌گران دیگر مانند گذشته به استیبل کوین‌ها اعتماد ندارند. در این میان، تتر هم از تشنج موجود در بازار ارزهای دیجیتال باثبات در امان نمانده و ارزش بازار آن در هفته گذشته به‌طور متوسط روزانه ۱.۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش کوین تلگراف، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال در طول هفته گذشته ۷.۷ میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازار استیبل کوین تتر بیرون کشیدند. همین امر باعث شد ارزش بازار این ارز دیجیتال در این مدت حدود ۷.۸ درصد کاهش یابد و به ۷۶ میلیارد دلار برسد.

بر اساس گزارش‌های مربوط به ذخایر تتر در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰)، میزان سرمایه خارج‌شده از بازار تتر در هفت روز گذشته تقریباً دو برابر ۴.۱ میلیارد دلاری است که در ذخایر این ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۱ وجود داشت.

برای حفظ پیوند قیمتی تتر و دلار ایالات متحده، شرکت توسعه‌دهنده تتر دارایی‌هایی مثل پول نقد، اوراق قرضه و اسناد خزانه را به‌عنوان پشتوانه این استیبل کوین خریداری می‌کند. هدف شرکت مذکور این است که پشتوانه هریک از تترهای موجود حداقل یک دلار باشد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها از ذخایر تتر، مجموع دارایی‌های این شرکت حداقل ۷۸.۶ میلیارد دلار است. گفتنی است تنها حدود ۴ میلیارد دلار یا ۵ درصد از این مبلغ را پول نقد تشکیل می‌دهد.

با این حال، به نظر می‌رسد این شرکت بتواند ذخایر نقدی خود را علی‌رغم هجوم احتمالی سرمایه‌گذاران پس از سقوط ارزش استیبل کوین الگوریتمی «UST» حفظ کند. شایان ذکر است که سقوط UST باعث شد سرمایه‌گذاران بترسند و نه‌ تنها از استیبل کوین‌ها بلکه از کل بازار ارزهای دیجیتال به‌نوعی فرار کنند.

گزارش دیگری که هر ۲۴ ساعت یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود، نشان می‌دهد که ۶.۳۶ درصد از دارایی‌های تتر در حال حاضر به‌صورت نقد نگهداری می‌شود. در نتیجه، اگر ارزش کل ذخایر تتر با ارزش بازار توکن «USDT» مطابقت داشته باشد، ارزش این دارایی‌های نقدی هم تقریباً ۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

روز پنجشنبه، وحشت معامله‌گران باعث شد قیمت تتر در صرافی‌های اصلی به زیر ۰.۹۹ دلار برسد. در ادامه تتر بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد که تمام بازخریدهای این توکن را با دقیقاً ۱ دلار انجام خواهد داد.

در همان روز، پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد فناوری تتر، در توییتر گفت که اکثر ذخایر این شرکت در خزانه‌داری ایالات متحده قرار دارد. علاوه بر این، طبق گفته‌های او در ۶ ماه گذشته سرمایه‌گذاری این شرکت روی اوراق بهادار و اسناد تجاری کاهش یافته است.

تتر پیش‌تر به‌خاطر شفاف‌نبودن وضعیت ذخایرش زیر ذره‌بین دستگاه‌های قانون‌گذار قرار گرفته بود و اولین بار در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) جزئیات مربوط به ذخایر خود را منتشر کرد. البته، هنوز مشخص نیست که این شرکت دقیقاً روی چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است.

این ابهام، در کنار قطع ارتباط قیمتی بین تتر و دلار در روزهای اخیر، باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران در فروش تترهای خود عجله کنند. آنها سریعاً تترهای خود را با دیگر استیبل کوین دلاری محبوب بازار، یعنی یو‌اس‌دی کوین (USDC) مبادله کردند؛ چراکه باور داشتند یو‌اس‌دی کوین حسابرسی شده است و پول نقد و خزانه‌‌‌های مربوط به ایالات متحده به‌طور کامل پشتوانه آن هستند.

جرمی فاکس‌جین ( Jeremy Fox-Geen)، مدیر مالی شرکت سیرکل (Circle) که عرضه‌کننده یو‌اس‌دی کوین است، روز جمعه و در واکنش به مشکلات بازار استیبل کوین‌ها، مجدداً تأیید کرد ۵۰.۶ میلیارد توکن در گردش یو‌اس‌دی کوین به‌طور کامل با پول نقد و خزانه‌‌های بانکی ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.

داده‌های وب‌سایت تحلیلی کوین‌گکو (CoinGecko) نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به یو‌اس‌دی کوین به‌عنوان یک پناهگاه امن نگاه می‌کنند. گفتنی است بین ۳ تا ۱۷ مه (۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت) ارزش بازار این استیبل کوین ۶.۳ درصد افزایش یافت و جریان ورودی آن به ۳.۱ میلیارد دلار رسید.

 

منبع : کوین تلگراف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا