مقالاترمزارز

ارز دیجیتال آوه Aave

با توجه به مزیت‌های سیستم‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) پلتفرم‌های جدیدی به این فضا پیوسته‌اند و در حال حاضر تشخیص و تفکیک پروژه‌های خوب از پروژه‌های تکراری و ضعیف برای کاربران بسیار مشکل است. علاوه بر این، بحث و جدل‌هایی که پیرامون درستی یا نادرستی پروژه‌ها صورت می‌گیرد کار را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین ایجاد فورک‌ جدید یا سایت‌های مشابه نیز آب را گل‌آلودتر کرده‌اند.

اما چه باید کرد؟ خوشبختانه در این میان پروژه‌های خوب و با پتانسیل بسیاری نیز وجود دارند که می‌توانید با تحقیق و بررسی به سرمایه‌گذاری در آنها بپردازید. رمزارز Aave یکی از این پروژه‌ها است. این پروژه به توسعه و پیشرفت در زمینه ی دیفای پرداخته و سعی دارد که استفاده از این بازار را راحت‌تر سازد.

آغاز به کار پروژه Aave

در زبان فنلاندی، واژۀ Aave به معنی روح است. این نام با توجه به هدف ارز دیجیتال Aave یعنی ایجاد زیرساختی منبع باز و شفاف در دیفای انتخاب شده است. تیم ارز دیجیتال آوه از مدیرانی خلاق، مهندسین نرم‌‌افزار، مدیران ریسک و متخصصان مختلفی در تمامی حوزه‌ها تشکیل شده است.

دو تن از مقامات ارشد مدیریتی، یعنی Stani Kulechov و Lazaro Gustave از زمان پروژه ETHLend در تیم Aave حضور دارند و همان‌طور که در ادامه خواهید دید، ETHLend تأثیرات مثبت زیادی بر پروتکل فعلی Aave داشته است.

ارز دیجیتال Aave

ارز دیجیتال Aave پلتفرمی بر بستر بلاکچین است که به ایجاد یک بازار مالی غیر متمرکز پرداخته است و در زمینۀ وام دهی فعالیت می‌کند. این بازار مالی متشکل از وام‌دهندگان، وام‌گیرندگان و تأمین‌کنندگان موجودی است.

نقدینگی مورد نیاز این بازار، از طریق تأمین‌کنندگان سرمایه و سپرده­‌گذاران فراهم می‌شود. سپس، این تأمین‌کنندگان با توجه به سیستم وثیقه‌گذاری به وام‌گیرندگان اجازۀ دریافت وام را خواهند داد.

این روش، همان روش وام‌دهی غیر متمرکز و همتا به همتایی است که در زمان آغاز به کار پروتکل ETHLend از آن استفاده می‌شد. ارز دیجیتال Aave با ایجاد یک بازار معاملاتی، فرصت‌های وام‌دهی را برای کاربران خود فراهم کرده است. همچنین در این شبکه امکان ایجاد محصولات مشابه برای پشتیبانی از این پلتفرم وجود دارد. در حال حاضر پلتفرم اتریوم این امکان را برای آنها فراهم ساخته است.

این شرکت با فراهم نمودن استخرهای نقدینگی، به کاربران امکان واریز ارزهای دیجیتال خود و کسب سود از این طریق را می‌دهد. بعد از ورود نقدینگی به این استخرها، تأمین‌کنندگان نقدینگی به وام‌دهندگان تبدیل می‌شوند و به نسبت پولی که وام داده‌اند، سود کسب خواهند کرد. در این پلتفرم به جای استفاده از روش‌های همتا به همتا (P2P)، از روش استخر نقدینگی استفاده شده است.

پروتکل Aave از چه ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کند؟

ارزهای دیجیتال زیر در پلتفرم Aave پشتیبانی می‌شوند:

  • دای (DAI)
  • اتریوم (ETH)
  • رپد بیت کوین (WBTC)
  • وای ارن فایننس (YFI)
  • تتر (USDT)
  • و …

علاوه بر تکنولوژی بلاکچین، ارزهای دیجیتال و دیفای، به دلایل بنیادی بسیار، سیستم‌هایی چالش‌زا برای سیستم‌های مالی به شمار می‌روند. به همین دلیل شما باید پروژه‌هایی همچون Aave را امتحان کنید. این یکی از راه‌های فوق‌العاده برای کشف دنیای رمزارزها و کسب درآمد از آنها است.

وام‌ دهی و کسب سود در ارز دیجیتال Aave

بعد از اینکه کیف پول انتخابی خود را نصب و راه‌اندازی کردید، وارد اپلیکیشن Aave شوید و کیف پول خود را به آن متصل نمایید. بعد از آن، بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چگونه می‌توانم به شبکۀ Aave واریز داشته باشم؟

با استفاده از گزینۀ Deposit می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در این شبکه را ببینید و سپس کوین مورد نظر و مقدار آن را مشخص نمایید.

برای اطمینان از اینکه انتخاب کدام کوین بهتر است، می‌توانید از اطلاعاتی که این شبکه در مورد نرخ سود سالانه در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که نرخ سود، ثابت نیست و میزان آن بسته به نرخ بهره و میزان وام‌گیری‌ها متغیر خواهد بود. همچنین با بالا رفتن نرخ بهره، عملکرد سپرده‌گذاران نیز افزایش می‌یابد. سپرده‌گذاران همچنین مقداری از کارمزدهای وام‌های بسیار سریع (Flash Loan) را دریافت می‌کنند. این کارمزدها به میزان 0.063 درصد از حجم وام‌های بسیار سریع هستند.

وام‌های بسیار سریع چگونه کار می‌کنند؟

این توکن‌های وام‌ دهی برای ایجاد قراردادهای ‌هوشمند توسط توسعه‌دهندگان Aave ایجاد شده‌اند. برای این توکن‌ها وثیقه‌گذاری انجام نشده است و این قراردادها هستند که امنیت وام‌ها را تأمین می‌کنند.

کاربران چگونه باید از این وام‌ها استفاده ‌کنند؟

آنها از طریق اپلیکیشن‌هایی همچون Collateral Swap یا DeFi Saver می‌توانند به گرفتن این وام‌ها اقدام کنند.

نکتۀ دیگری که باید در مورد وام‌گیری‌ها به آن دقت کنید این است که وام‌گیری با مبالغ کم، به صرفه نیست؛ چراکه ممکن است هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها از مبلغ عایدی شما بیشتر باشد.

وام گیری در شبکه Aave

برای وام ‌گیری در شبکه ارز دیجیتال Aave، در اپلیکیشن Aave با استفاده از گزینۀ Borrow، ارز دیجیتال مورد نظر خود و مقدار آن را مشخص کنید. سپس وثیقۀ مورد نیاز آن را تأمین نمایید. مقدار وامی که مجاز به دریافت آن هستید، ارتباط مستقیمی با مقدار دارایی‌ای دارد که در این شبکه ذخیره کرده‌اید.

نکتۀ دیگر، مقدار نقدینگی و نقد‌شوندگی دارایی است که شما قصد وام گرفتن آن را دارید. قبل از تکمیل فرآیند وام‌‌گیری، تعیین می‌کنید که قصد دارید وامی با نرخ بهرۀ ثابت یا متغیر دریافت کنید. نرخ بهرۀ متغیر بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و نرخ ثابت نیز نرخی است که در بازۀ کوتاه‌مدت ثابت است و بر اساس تغییرات بازار، تراز می‌شود.

ارز دیجیتال Aave و توکن آن

توکن اختصاصی این شبکه LEND نام دارد که برخی آن را با نام گذشتۀ آن ETHLend می‌شناسند. این توکن بر اساس استاندارد ERC-20 اتریوم ایجاد شده است. همچنین استفاده از توکن LEND مزایایی همچون کاهش کارمزد تراکنش‌ها در شبکه را به همراه دارد. همچنین دارندگان این توکن بخشی از کارمزد تراکنش‌ها را به عنوان پاداش، در قبال حفظ امنیت شبکه دریافت می‌کنند.

این پروژه در سال 2017 با نام ETHLend ایجاد شد و در سال 2018 به Aave تغییر نام داد. Aave یک واژۀ فنلاندی و به معنای روح است. هدف این پروژه، ایجاد زیرساختی شفاف و باز برای وام دهی بر پایه ی تکنولوژی بلاکچین است و این نام بر اساس این هدف انتخاب شده است.

پس از تغییر برند این تیم به Aave، کاربران برای منتقل کردن توکن‌های Lend خود به پلتفرم جدید باید آنها را با توکن Aave عوض می‌کردند. در این فرآیند، نسبت‌ها به صورت 100:1 بود. بنابراین به هر کاربر در ازای پرداخت 100 توکن LEND یک توکن Aave تعلق می‌گرفت.

سخن پایانی

ارز دیجیتال Aave در زمینه ی دیفای فعالیت دارد و امکان وام دهی و وام گیری را برای کاربران فراهم کرده است. کاربران در این شبکه می‌توانند به عنوان وام‌دهنده و وام‌گیرنده فعالیت کنند و از مزایا و سودهای حاصل از آن استفاده نمایند.

توکن اختصاصی این شبکه، LEND نام دارد که برخی آن را با نام گذشتۀ آن ETHLend می‌شناسند. این پروژه در سال 2017 با نام ETHLend ایجاد شد و در سال 2018 به Aave تغییر نام داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا