فناوری بلاک چین ساختمان اقتصاد بازیها را از نو بنا کرده و فعالیتهای اقتصادی را چه در داخل و چه در خارج بازی متحول میکند.
به گزارش کوین تلگراف، بازی میلیارد دلاری اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، توانست به هزاران بازیکن در فیلیپین و سایر کشورهای کمبرخوردار که با گسترش همهگیری کرونا از لحاظ اقتصادی تحت فشار بودند، کمک کند. عنصر اصلی موفقیت این بازی تاکید آن بر حقوق مالکیت معنوی بود.
بازیکنان این گونه بازیها قادرند آنچه درون بازی به دست میآورند را از محیط بازی خارج کرده و در بازارهای دیگر مثل اوپنسی (OpenSea) معامله کنند.
بخش تحقیقات کوین تلگرام طی گزارشی مفصل به تجزیه و تحلیل ۵ بازی برتر پرداخته و تغییراتی که از زمان ایجاد پلتفرم سکند لایف (Second Life) تاکنون در این حوزه رخ داده است را مرور میکند.
برپایی یک اقتصاد جدید
در این گزارش تفاوتهای عمیق اقتصادهای مجازی که پیش از این دیده بودیم مثل سکند لایف و بازی ورلد آو وارکرفت ( World of Warcraft) با اقتصاد بازیهای مدرن مبتنی بر بلاک چین مثل اکسی اینفینیتی و دیفای کینگدام (DeFi Kingdom)، مورد توجه قرار میگیرد.
در گذشته به ندرت استدیو بازیسازی میتوانست یک بازی که بازاری مطلوب و ارز درون بازی مناسب داشته و برخوردار از استانداردهای متنباز باشد را توسعه دهد. اما بلاک چین این امکان را برای سازندگان فراهم آورد که ساختمان اقتصادی بازی خود را بسازند. با این فناوری سازندگان قادر خواهند بود در عرض یک ساعت یک توکن ایجاده کرده یا المانهای درون بازی را در قالب توکنهای غیرمثلی (NFTs) ارائه کنند. بدین وسیله کاربران این بازیها قادر خواهند بود که با اندک هزینهای کاراکترها و آیتمهایی که درون بازی بهدست آوردهاند را در خارج از بازی، در بازارهای دیگر یا سایر بازیهای بلاک چینی عرضه کنند.
فناوریهای مالی غیرمتمرکز (DeFi)، فرصتهای زیادی را برای بازیکنان به ارمغان آورد و همین امر نیز باعث استقبال و پذیرش سریع این بازیها در بین آحاد مردم شد.
۵ بازی برتر بلاک چینی عبارتاند از دیفای کینگدام، بمب کریپتو (Bomb Crypto)، اکسی اینفینیتی، الین ورلدز (Alien Worlds) و اسپلینترلندز (Splinterlands). هر کدام از این بازیها گیمپلی متفاوتی داشته و از طرق مختلف کاربران خود را تهییج میکنند. در گزارش مذکور هر کدام از این بازیها با معیارهای گوناگونی چون کاربران فعال روزانه، حجم تراکنشها، سپردههای ذخیره شده و گیمپلی و توکنومیکهایی که همان مشوقهای اقتصادی برای ارز درون بازی هستند، مورد سنجش قرار میگیرند.
هر چند زمانی که تراکنشهای شبکه پالیگان (Polygon) در سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی در اوج بود، حدود ۳۵ درصد از تمام تراکنشهای شبکه مرتبط با بازیهای بلاک چینی بود، اما باید دانست که بدون پرداختن به مشکلات احتمالی پیش رو، دوام رشد بازیهای بلاک چینی به خطر میافتد، زیرا منتقدان و تنظیمگران قانونی روی این موارد دست گذاشته و جهت محدودیت توسعه و یا جلوگیری از حضور کاربران در این فضا میکوشند.
در انتهای این گزارش، آینده بازیهای بلاک چینی مثبت توصیف شده و از پتانسیلهای این فضای آزاد اقتصادی صحبت میشود. هزینههای تراکنش کمتر، حقوق مالکیت معنوی قویتر و استانداردهای متنباز همگی در کنار هم برآنند که بازارهای سنتی بازیها را دگرگون سازند.
منبع : کوین تلگراف